Mulla oli omassa koneessa 2 SATA kovoa ja 1 IDE kovo kiinni. Irroitin IDE:n irti ja asensin kolmanneksi kovoksi myös SATA kovon. Nämä ovat kiinni emossa niin, että kaksi on SATA 1 ja 2 liitännöissä (master) ja tuo uusi tulokas liitännässä 3 (slave). Nyt ongelmana on se, että BIOS tunnistaa uuden kovon, samoin Device Manager, mutta Windows Explorerissa asemaa ei näy, joten en voi sitä mitenkään käyttää. Device Managerin mukaan kaikki toimii hyvin. Näissä kahdessa "vanhemmassa" SATA kovossa ei ole mitään jumppereita säädettävänä mutta tässä "uusimmassa" on. Mistään netistä en kuitenkaan ole löytänyt pitääkö siitä säätää master/slave asetukset. Oon kuvitellut, että SATA maailmassa ei jumppereita tarvitsisi säätää. Kovo on Maxtor Onko toi jumper syy tähän vai mitä olisi tehtävissä?
Toinen mystinen asia (näitä tulee jostain syystä mun kohdalle aina kun edes vilkaisen koneeseen) mitä tuli vastaa kovon vaihdon yhteydessä oli Windows XP:n layoutin muutos. Olen aina käyttänyt Classic modea eli, että alapalkit ovat harmaat ja teräväkulmaiset. Nyt kun käynnistin ekan kerran koneen uusi kovo sisällä, latautui Windows XP teema. Ja vaikka käyn vaihtamassa sen Display asetuksista, muuttuu se takaisin XP teemaksi aina kun boottaan.
Kolmas ongelma liittyy toiseen koneeseen. Siirsin tuosta omasta koneesta tämän IDE-kovon toiseen koneeseen. Asensin siihen samalla käytettynä ostamani emon prossuineen ja muisteineen (kaikki oli valmiiksi emossa kiinni). Kone käynnistyi hyvin ja Windows XP:n asennus alkoi mallikaasti. Se alkoi formatoimaan kovalevyä ennen asennusta, ja sillä välin kun poistuin koneen luota oli kone sammunut. Käynnistin koneen uudestaan ja menin BIOSsiin ja huomasin, että lämmöt olivan hurjan korkealla. Tein pientä säätöä tuulettimeen ja sain lämmöt pysymään kohtuullisina. Kovalevyn alustus oli siis samalla keskeytynyt. Mutta nyt kun yritin aloittaa XP:n instausta, tuli hetken päästä ruutuun siniselle pohjalle paljon tekstiä tapahtuneesta Errorista ja siinä kehoitettiin kokeilemaan uutta käynnistystä jos virhe esiintyi ensimmäisen kerran ja muuta tommosta. Lopussa oli joku koodin pätkä ilmeisesti kuvaamassa virhettä. Nyt en siis onnistu instaamaan Windowsia ollenkaan kovolle koska aina tulee tämä virheilmoitus. Onko mitään tehtävissä?
Asensin siihen toisen kovon masteriksi ja tämän aikaisemmin mainitun kovon slaveksi. Mutta lopputulos oli sama, eli kesken Windowsin instauksen ruutu menee siniseksi ja tulee teksti:
"A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer"
Tämä on väärällä-alueella. Ja käytä tuota edit -painiketta, jotta ei tarvitse kirjoittaa noni montaa viestiä omansa perään, joka on kielettyä. Laita kaikki tarpeellinen viestiisi ja otsikkoon yhdellä kerralla, ja laita se windows -ongelmat osioon.