Minulla olisi tällainen kysymys, joka liittyy 6-bittisten LCD-näyttöjen dithering menetelmiin.
Ditheringillähän siis saadaan halvemmista LCD-näytöistä värientoisto lähes 8-bittisten kalliimpien näyttöjen kaltaiseksi, kiertämällä halvemman paneelin rajoittuneisuudet ditheröimällä olemassa olevia värisävyjä. Jotakuinkin :)
Asiaan siis, ostin verkkokaupasta LG L226WTQ-SF 22" näytön, mutta aikani sitä tutkittuani ja käytettyäni, havahduin outoon pikseliruudukkoon, joka peittää koko ruudun ja pysyy kaiken kuvan päällä. Työpöytäni koostuu lähinnä tumman harmaasta värisävystä, ja tummasta vaaleampaan sävyyn slaidaavat ikkunan otsikkoreunukset eivät sulavasti toistu ruudulla, vaan hieman palkeittain ja joka toisella harmaan sävyllä on nähtävissä tämä pikseliruudukko.
Ja erityisesti tuon black level -testin. Siinä selitetään melko selvästi, että parhain ditherin-muoto on temporal dithering, eli sutataan ja pidetään pikseleiden värisävyt liikkeessä, jolloin kuva toistuu pehmeänä kaikilla sävyllä.
Sitten on toinen tapa, static dithering, jossa on vain yksi staattinen ruudukko, joka oikeastaan pystyy vain 16.2M väriin. Tällöin testissä mm. neljä ensimmäistä harmaata laatikkoa eivät näy lainkaan vaikka gammaa rankkaa täysille. Näin on juurikin tapauksessani. En näe näitä ruutuja ja tuo pikseliruudukko näkyy aina tummissa sävyissä ruudulla. Se häiritsee peleissä ja varsinkin kun on kaksi näyttöä, yli vuoden vanha SAMSUNG 19" tuossa dualview-moodissa tämän LG:n vieressä, ja siinä on selvästi se parempi dithering käytössä kun kaikki toistuu pehmeämmin eikä ruudukkoa ole havaittavissa.
Parhaiten tämän huomaa kun kuvia siirtelee ruudulta toiselle ja vertailee. Myös ne neljä ekaa harmaata boxia testissä näkyvät tuossa SAMSUNG:ssa. Ja tuo samsung on myöskin 6-bit paneelilla.
Kysymys siis! Voiko olla todellakin näin, että tuo LG näyttöni on kuin onkin jollain kauhealla paskalla static ditheringillä? Mutta miksen ole löytänyt yhtäkään vastaavaa valitusta mistään netin forumilta (parhaani olen etsinyt)? Myöskin on mielenkiintoista, että verkkokaupan hyllyssä oli esillä sama näyttö, eikä siinä mielestäni kovasti tarkasteltuani ollut havaittavissa samankaltaista värintoiston heikkouttua esim mitään ruudukkoa ei näkynyt. Kaikki speksit mitä olen eri sivuilla nähnyt tästä LG:stä, väittävät värien määräksi 16.7M vaikka selvästi tuo testi kertoo, että static ditheringillä saa vain 16.2M väriä.
Olen asentanut uusimmat ajurit näytölle, kokeillut eri color profiileja ja olen selvittänyt ghosting-ongelman paneelin tyyppiä vaihtamalla service menusta. Kaikki tyypit muuten näyttävät sen pikseliruudukon kuitenkin.