Netissä surffaillessani kone yllättäen käynnistyi uudelleen, eikä mene enää BIOS ruutua pidemmälle. Välillä kone menee jopa windowsiin asti, mutta pysähtyy siten, ettei hiiri tai kellokaan liiku enää. Ajattelin että ongelma olisi softassa, joten formatoin kovalevyn ja asensin uuden windowsin. Ongelma ilmeni hetken päästä kuitenkin uudelleen.
Yleensä emolevyn BIOSin pariston poisto & uudelleenasennus auttaa - väliaikaisesti.
Mielenkiintoista tässä ongelmassa on se, ettei se esiinny joka kerta, eli ajoittain kone toimii normaalisti ja ajoittain se ei käynnisty ollenkaan. Olisi hienoa, jos joku osaisi pinpointata vian johonkin tarkalleen. Kovalevystä se ei näyttänyt olevan ja olen ajanut memtestin parisen kuukautta sitten, eikä sekään vikoja löytänyt rammeista, ellei niihin nyt ole tullut jotain. Itse aloin epäillä emolevyä, koska tuo pariston räpeltäminen laukaisee ongelman hetkeksi.
Toisaalta voisiko tämä johtua virtalähteen tehottomuudesta? konetta pyörittää 350wattinen virtalähde, jonka pitäisi tätä kokoonpanoa pyörittää, tosin minulla on 2 kotelotuuletinta asennettuna normaaleiden tuulettimien lisäksi, jotka pyörivät täydellä teholla.
Toivottavasti joku minua viisaampi osaa neuvoa toimissa koneen kuntoon saamiseksi :)
Kokoonpano:
Windows XP pro (aiemmin Home, mutta sama ongelma)
emo: Asus a8v-e deluxe
prossu: amd 64 3000+
4x 512 400mhz kingston ram-kampaa
näytönohjain: geForce 6800GT
Onko mitään bios virhepiipauksia tullut? Onhan emolta kotelokaiutin kytketty, jotta ne piipaukset kuuluu? Ne ilmoittelee "sähköttämällä" missä vikaa on.
Tuo että vika ilmaantuu hetken käytön jälkeen viittaa myös eräällä olleeseen samaan ilmoitukseen. Jäähdytys ei toimi. Tod. näk. prosesorin vieressä oleva piirisarja, jossa kanssa pieni siili ja tuuletin. Voi myös olla prossun jäähdytys.
Katsellessani koneen sisälle, eipä tuossa kotelossa (Antec p150) taida ollakaan ollenkaan pc-speakeriä.. Ja toiseksi tuosta emolevyn jäähdytyspiiristä sen verran, että kyseinen emo oli aiemmin ystäväni käytössä ja hän poisti emon oman pikkutuulettimen korvaten sen jäähdytyssiilillä. Lieneekö siinä sitten vika. Mutta nyt alan käymään läpi annettuja apukeinoja :)
Toinen koneen kotelotuulettimista ei pyörinyt avatessani kotelon.. voisiko siinä olla vika? laitoin virrat tulemaan eri liittimestä kotelotuulettimelle, niin se alkoi pyöriä ja pääsin windowsiin asti. Nyt nähtäväksi jää, autoikko tuo vai alkaako vika kohta uudelleen
Tuuletin lakkasi jälleen pyörimästä ja samalla kone pysähtyi. Oletan vian johtuvan siitä, ettei virtalähde jaksa syöttää tarpeeksi sähköä kaikille komponenteille. Laitoin koneeseen tehokkaamman, 480 wattisen powerin ja toistaiseksi kone näyttää toimivan. Toivottavasti ongelma ratkesi tällä :)