Sain tutulta muutaman vuoden vanhan keskusyksikön. Ongelmana vain on, että en saa ääniä kuulumaan. Testasin kajareista lähtien kaiken, mutta luulen, että syynä on äänikortti, sillä kone ei edes havaitse sitä. Äänikortti on integroitu ja äänet kuulemma lakkasivat toimimasta vuosi sitten eli ne ovat toimineet joskus. Everestillä löysin tälläisiä tietoja:
Äänikortti VIA VT1617A @ VIA AC'97 Enhanced Audio Controller
ja jostakin multimedia-äänisovittimena:
PCI-laite VIA AC'97 Enhanced Audio Controller
Pitäisikö ostaa uusi äänikortti vai pystyykö tämän korjaamaan?
Emolevyn valmistajan sivuilta voisit imuroida äänipiirille uusimmat ajurit. Uutta äänikorttia voi toki katsella, mutta olen kuullut, (ja kokenut itse), semmoista, että VIAn piirisarjaa käyttävät emolevyt ovat erittäin hankalia tapauksia äänikorttien suhteen. Ainakin omassa ASUS a7v600 -lankussa ei ole yksikään Terratecin kortti toiminut kunnolla, (kokeiltu varmaan neljää eri korttia), myös M-audion 2496 tuotti ongelmia tämän tästä. Integroitu sentään toimii jotenkuten, tosin en tiedä, saisiko tuota äänikorttiongelmaa korjattua nyt, kun alla on Linux, eikä Windows. Ainakin integroitu äänipiiri lähti toimimaan heittämällä, tosin taajuusvasteet ovat turhan alhaiset.