Kovalevy pirstaleina
|
|
jockezz
Suspended due to non-functional email address
|
8. toukokuuta 2008 @ 17:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Minulla on kaksi kovalevyä kiinni koneessa Maxtor 160GB 6Y160, joka on jo monta vuotta vanha ja toinen Western Digital 320GB, jonka ostin noin pari kuukautta sitten. Maxtorin laitoin slaveksi ja westernin masteriksi, johon ajattelin tehdä pari uutta isompaa osiota, johon kopioisin maxtorilta leffat yms. Osiointiin käytin Partition Magic 8.0. Sitten ajattelin käyttää tuon ohjelman kopiointi toimintoa, jolla osion voi helposti siirtää toiseen paikkaan. Musiikki osion se kopioi onnistuneesti, mutta kun aloin leffat osiota kopioimaan niin hetken se kopsas ja sitten tuli virhe. Se oli muistaakseni joku crc lukuvirhe tai jotain. Koitin avata tuota leffat osiota resurssienhallinnasta, mutta ei enään onnistunut. Valittaa vaan, että levy on alustamaton :D Sama juttu on Pelit osiolla. Temp osioon tosin pääsen sisälle, mutta en kuitenkaan pysty avaamaan mitään sieltä tai kopioimaan, herjaa heti että ei pysty lukea tjsp.
Onko kovalevyni mennyttä vai pystyykö sitä enään millään keinoin elvyttää, että sais edes tiedostot talteen. Rikkoiko partition magic kovoni? :D Olen koittanut eheyttää ja muuta, mutta ei auta. Koneeni hidastelee muutenkin nyt paljon enemmän ja raksuttaa vähän väliä.
Odottelen apua kovasti :)
|
pietu_red
Member
1 tuotearvio
|
8. toukokuuta 2008 @ 22:47 |
Linkki tähän viestiin
|
Kovalevyongelmia on itselläni tullut useaan otteeseen vastaan, ja niistä tähän asti olen selvinnyt ilman että tietoa on kadonnut. Viimeksi jouduin ostamaan tosin ulkosen 500gb kovon, jotta sain filut rauhallisin mielin turvaan. Aikaa operaatioihin on toki kulunut, ja myös useita softia käyttänyt ennenkuin on löytänyt omaan ongelmaan sopivan.
Jos nyt käsitin mitä tapahtui, niin siirsit Kovalevy A (Maxtor) osioita uudelle Kovalevylle B (WD), eikä Leffat osio siirtynyt?
Jos kovalevy B ei tällä hetkellä hengitä, niin mitenkäs kovalevy A?
Henkilökohtaisesti en siirtäisi osioittain, vaan ihan tiedostot uudelle valmiiksitehdylle osiolla. Onko kummatkin kovalevyt NTSF?
Tärkeitä asioita:
Yleensä jos levystä tulee "alustamaton", tarkoittaa se ttä tiedostojärjestelmän rakenteessa on virhe (partition table / structure). Silloin ei missään tapauksessa tulisi defragmentoida (eheyttää) kovalevyä, koska se sekoittaa rakennetta entisestään ja mahdollisesti tekee osasta tiedostoista pelastus-kelvottomia.
C2D E6400 @ 2133mhz + Xigmatek HDT, P5Q PRO, Kingston Hyper-X 4GB 1066mhz, ATI Radeon HD 4770, Antec NSK6500 + NeoHE 430w
|
jockezz
|
8. toukokuuta 2008 @ 23:47 |
Linkki tähän viestiin
|
Niin eli Maxtor kovalevy sleivinä ja WD masterina. Musiikki osion sain siirrettyä hyvin, mutta sitten kun aloin leffat osiota siirtämään niin hetken päästä tuli se virhe.. ja sen jälkeen kaikki osiot tuolla Maxtor kovolla on reistaillut tai oikeastaan se on käyttökelvoton nyt. Dossissa pystyn kyllä ainakin yhteen osioon menemään ja katsomaan tiedosto listauksen, mutta en muuten käyttää niitä. Leffat osiota ja pelit ei lainkaan.
Kovalevy B eli WD hengittää kyllä ja siinähän winukkakin on asennettu, ja musiikki osio jonka kerkesin siirtämään toimii moitteettomasti, mutta kaikki melkeenpä mitä teen windowsissa eli alan kuuntelemaan musiikkia tai vastaavaa niin tapahtuu hitaasti. Johtuuko tämä sitten siitä että kovalevy A eli maxtor on samassa IDE kaapelissa ja on hajalla? :/
Molemmat kovalevyt on NTSF.
|
pietu_red
Member
1 tuotearvio
|
9. toukokuuta 2008 @ 03:35 |
Linkki tähän viestiin
|
Itselläni oli juuri samankaltainen ongelma kun lisäsin vanhaa kovoa koneeseen. Kokeileppa laittaa kummankin kovalevyn jumpperi asetukset cable selectiks.
Nyt en muista sen loistavan ohjelman nimeä jolla olen useaan otteeseen saanut tongittua tiedostoja joita moni kauppallisesti parhaana recovery softana pidetty ei ole löytänyt, voin huomenna sen nimen tonkasta jos toi ei auta.
C2D E6400 @ 2133mhz + Xigmatek HDT, P5Q PRO, Kingston Hyper-X 4GB 1066mhz, ATI Radeon HD 4770, Antec NSK6500 + NeoHE 430w
|
jockezz
|
9. toukokuuta 2008 @ 12:15 |
Linkki tähän viestiin
|
Haluisitko kertoa sen ohjelman nimen jos muistat. Voisin kokeilla, että pystyykö tiedostoja enään pelastamaan :/
Saattaako tuo mun koneen hidastelu ja raksuttelu johtua siitä, että tämä maxtorin kovo on rikki vai, että se on tuhonnut nyt mun tuon uudenkin WD :n kovon? :D
|
core2
|
9. toukokuuta 2008 @ 12:56 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jockezz: Haluisitko kertoa sen ohjelman nimen jos muistat. Voisin kokeilla, että pystyykö tiedostoja enään pelastamaan :/
Saattaako tuo mun koneen hidastelu ja raksuttelu johtua siitä, että tämä maxtorin kovo on rikki vai, että se on tuhonnut nyt mun tuon uudenkin WD :n kovon? :D
Moi tässä olis ainakin yksi jota olen kerran käyttänyt ja silloin toimi ihan ok.--> PC Inspector Smart Recovery se löytyy ohjelmat välilehden takaa.
Älä tee samaa virhettä toista kertaa, ellet hyödy siitä!
|
BforeDusk
AfterDawn Addict
|
9. toukokuuta 2008 @ 18:28 |
Linkki tähän viestiin
|
Cable selectiä neuvon välttämään aina totaalisesti. Joka kovo valmistaja soveltaa sitä systeemiä -> toimii niin ja näin. Ongelmia tulee. Kaapelin paikka siinä määrää onko slave vai master.
Jumpperi siten kuin olikin (master vai cs?), ja toiseen ide kanavaan.
Käyttiksenkö olet asentanut WD:hen ja luonnut pari osiota lisää? Ja sitten lähdit PM8:lla kopsaamaan?
Kovoa PM8 ei ole rikkonut, mutta on voinnut sotkea datat menneeksi.
Jälkiviisaasti. Näin olis kannatanut.
160GB masteriksi primary ide. 320GB masteriksi secondary ide.
HDClone ilmaisella boottidisketillä kone bootaten a:sta, klikaten kloonaamaan (se ainoa ilmainen valinta).
Tuloksena olis ollut identtinen 160GB osio(t) c: 320GB:ssä ja loput osioimatonta. Sitten 320GB masteriksi primary ide, niin olis lähtenyt käyttis käyntiin uudesta kovosta. Winukan Levynhallinassa olisit osioida halutut koot lisäksi 160GB osioimattomasta, alustaa ne. Siirtää c:stä halutut kansiot uusiin osioihin, ja poistaa c:stä.
Lopulta sulla olis ollut uus kovo halutussa kuosissa. Ja vanhassa varmuuskopio kaikesta. (Ja nopein winukan asennus siihen kuosiin kun oli, ajurit, ohjelmat. Kloonamalla uudestaan 160 -> 320)
Vaikka sitten cd:llä winukka uusiksi format c: alkaen, niin vanhassa varmuuskopio kaikesta, ja uusissa osioissa leffat ja musat käytössä jne.
Aikanaan 160GB formatoiden, osioiden, mitä vaan. Slavenä primary ide se olis heti ollut vain dataa, myös entinen winukka.
Siihen talletetut olis seuraavassa kloonauksessa ollut isomassa kovossa entisten lisäksi.
Osta paskaa, saat 2kk kaupan päälle.
- Zz Topelius -
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 9. toukokuuta 2008 @ 18:33
|
Mainos
|
  |
|
jockezz
|
9. toukokuuta 2008 @ 19:00 |
Linkki tähän viestiin
|
Niin PM8:lla lähdin kopioimaan osiota, ja sitten kusi.. :/
Onko mitään toivoa enään saada noita tiedostoja takaisin vai onko ne mennyttä kokonaan? :D
|