User Käyttäjä Salasana  

torstai 26.12.2024 / 16:01
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > suomiknoppix ja internet
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
SuomiKnoppix ja Internet
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Member

1 tuotearvio
_
26. toukokuuta 2008 @ 18:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Testasin uusinta SuomiKnoppixia koneellani LiveCD:llä. Muuten toimi hyvin ja kohtuullisen nopeastikin, mutta nettiin en sillä päässyt. Tuli tällainen ilmoitus:

Interface eth0 has MTU of 64 -- should be 1500. You may have serious connection problem.

Minkähänlaisesta ongelmasta on kyse? Koska Ubuntulla pääsen nettiin ilman mitään ongelmaa, joku asetus lienee pielessä Knoppixissa? Onko siihen helppoa lääkettä?

Tämä nyt testattu SuomiKnoppix oli elokuulta 2007. Noin pari-kolme vuotta sitten käytin menestyksellisesti jotain vanhempaa SuomiKnoppixia tiedostojen pelastamiseen Windows-koneesta, jonka kovalevy hajosi. Ja kyse on samasta koneesta, joten jotain on SuomiKnoppixissa muutettu minun kannaltani huonompaan suuntaan.

juyli
Senior Member
_
26. toukokuuta 2008 @ 21:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jaripepe:
Interface eth0 has MTU of 64 -- should be 1500. You may have serious connection problem.

Hyvin informatiivinen ilmoitus.
Elokuun 2007 Suomi-Knoppix lienee uusin. Voisit huoletta kokeilla jollakin tuoreemmalla Live-CD -jakelulla.
Kerropa edes hieman, millainen on verkkoyhteytesi, jotta ongelmaa kannattaa edes vähän enemmän lähteä haarukoimaan.
Perusasioita ovat ifconfig (verkkokortinmääritys), route (reititys) sekä /etc/resolv.conf (nimipalvelimet). Live-CD:t oletuksena yrittävät noutaa palveluntarjoajalta dhcp:llä (dhcpcd tai dhclient) kilkkeet verkkoyhteyden noutamiseksi.
Member

1 tuotearvio
_
26. toukokuuta 2008 @ 21:19 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 26. toukokuuta 2008 @ 21:25

Member

1 tuotearvio
_
26. toukokuuta 2008 @ 21:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti juyli:
Voisit huoletta kokeilla jollakin tuoreemmalla Live-CD -jakelulla.

Olen kokeillut uunituoreella Ubuntu 8.04-liveCD:llä, ja kone meni verkkoon niin että vilahti ilman mitään ongelmaa.

Tuo SuomiKnoppix ei tällä hetkellä ole minulle mikään tärkeä juttu, yritän vain pysyä jollakin tavalla kärryillä missä mennään. Lähinnä yritin muistella menneitä, kuinka ihan ilman mitään Linux-kokemusta tiedostojen pelastustoimet onnistuivat silloin pari-kolme vuotta sitten. Tuo Knoppix on jotenkin miellyttävän oloinen, johtuneeko sitten KDE-työpöydästä vai mistä.

Verkkoyhteydestä mainitsen sen verran, että minulla on 1 megan yhteys molempiin suuntiin Saunalahdelta. Modeemi on Telewellin EA500.

En nyt enempää aio perehtyä nettiyhteyteni ominaisuuksiin, se toimii hyvin sekä Windows XP:llä, Ubuntu 7.10:llä ja myös Live-Ubuntulla 8.04 (en ole vielä uskaltanut päivittää uuteen). Siinä on vaihtoehtoa kylliksi. Ajattelin vain kysäistä, jos ihan helppo ratkaisu olisi ollut Knoppixiin...

Kiitos joka tapauksessa...

Sakarias
Suspended due to non-functional email address
_
27. toukokuuta 2008 @ 00:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minulla oli myös vaikeuksia päästä jollain SuomiKnoppix levyllä nettiin. Valitin asiasta myös Tapani Räikköselle, joka on muokannut Knoppix CD:tä aika paljon. Esim. kerneli on hänen kääntämänsä ja lokaalit muutettu oletuksena UTF-8. Välillä minua on kiusannut myös dhcp lease time. Eli jostain syystä linja vapautuu vasta muutaman tunnin päästä kun koneen käynnistää toisella käyttiksellä. Jonkun kerran soitin myös Saunalahdelle ja pyysin että avaisivat linjan, että pääsis tarkistamaan lennot kun olin reissulle lähdössä.
Mainos
_
__

_
juyli
Senior Member
_
27. toukokuuta 2008 @ 16:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Verkkoyhteydestä mainitsen sen verran, että minulla on 1 megan yhteys molempiin suuntiin Saunalahdelta. Modeemi on Telewellin EA500.
NAT-käytössä? Live-CD:llä en pääse suoraa nettiin, mutta antamalla kortille ip, ja määrittelemällä reititys (TW EA-500 luultavasti 192.168.0.254) ja lisäämällä palveluntarjoajan nimipalvelimet /etc/resolv.conf tiedostoon, toimii netti ongelmitta. Live-CD:t toimivat kyllä "heittämällä" siltaavan laitteen kanssa.
Luullakseni TW EA-500:n portit 1-2 ovat (oletuksena?) reitittäviä (NAT), ja 3-4 ovat siltaavassa tilassa. Manuaalista nuo sitten voi tarkistaa.
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > linux -keskustelu > suomiknoppix ja internet

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2024 AfterDawn Oy