User Käyttäjä Salasana  

keskiviikko 19.11.2025 / 00:40
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > kovalevyn osiointi uudelleen ?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Kovalevyn osiointi uudelleen ?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Member
_
7. kesäkuuta 2008 @ 09:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minulla on uusi tietokoneen keskusyksikkö jossa, yksi 160 GT kovalevy.
Kovalevy on osioitu kahteen osaan C osio 75,5 ja d 75,5 osio noin suurinpiirein.
Haluaisin kuitenkin muuttaa kovalevyn osiointeja mieleisekseni.
C osiolla on asennettuna Windows XP Home ja D osiollakin on joitakin kansioita.

Onko olemassa ohjelmaa jolla kovalevyä voisi osioida ilman käyttöjärjestelmän uudelleen asennusta tai formatoimatta kykyisiä osiointa ja menettämättä tiedostoja ?

Olen haeskellut netistä tietoja. Mulla on kykyisillä koneella ohjelma nimeltä PartitionMagic 8.0, onnistuisiko osiointi tuolla ohjelmalla ?

Onko ohjelmaan mistään löydettävissä selkeitä käyttöohjeita, kun mulla ei ole tuo englanti niin hyvän hanskassa ?

Tai onko olemassa muuta helppokäyttöistä ohjelmaa osiointiin ?

Kiitäen neuvoista & tiedoista !
tukis
Suspended due to non-functional email address
_
7. kesäkuuta 2008 @ 09:54 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mainitsemasi ohjelma lienee helpoin osiointiohjelma tai yhtä helppo kuin muutkin graafisella käyttöliittymällä olevat.

Niiden käyttö toimii samalla logiikalla:
Ensin klikataan hiirellä osiota ja valitaan resize(/move).
Sitten vedetään osion reunasta hiirellä uusi koko.
Arvot voi antaa vaihtoehtoisesti numeroina.
Klikataan Apply (suorittaa odottavat (pending) toimet).

Kannattaa ehkä tehdä ensin toisen osion pienennys ja klikata Apply, joka suorittaa tehtävän.
Sitten vasta suurentaa toista osiota. Eli yksi tehtävä kerrallaan.
Tehtävät jätetään muute jonoon ja suoritetaan kaikki Apply klikkauksella.

Levyn tarkistuksen voisi suorittaa tehtävien jälkeen.
Klikataan resurssienhallinnassa (Oma tietokone -ikkuna)hiiren oikealla asemaa -> Ominaisuudet -> Työkalut -> Etsi (rasti molempiin ruutuihin)
Voi kestää tuntejakin, jos on virheitä.
Ainakin itsellä löytyi Paragonin osiointiohjelman jälkeen virheitä, vaikka mukamas teki tarkistuksen automaattisesti puhtaasti läpi.
Saattoi johtua muustakin.

Lisäys: Asemat voisi ensin eheyttää eli defragmentoida.
Klikataan asemaa (Oma tietokone) hiiren oikealla -> Ominaisuudet -> Työkalut -> Eheytys

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 7. kesäkuuta 2008 @ 09:57

Member
_
7. kesäkuuta 2008 @ 10:41 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Pystyykö tuolla PartitionMagic 8.0 ohjelmalla tekemään uusia osioita ?
Mä haluaisin osioida kovalevyn seuraavan esimerkin mukaisesti:
C: 60 gt.
D: 20 gt.
E: 30 gt.
H: 50 gt.
tukis
Suspended due to non-functional email address
_
7. kesäkuuta 2008 @ 10:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ensin pienennä osiot. Sitten vapautuneeseen tilaan voit tehdä uuden osio "Create a new partition".

Levylle muutokset tehdään vasta Apply-napin painallulsen jälkeen.
Voit siis tarkastella ja suunnitella ensin tekemättä muutoksia.
Undo-napilla voi perua ennen Apply-nappia "Suunnitelmat".

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 7. kesäkuuta 2008 @ 10:56

Mainos
_
__

_
BforeDusk
AfterDawn Addict
_
7. kesäkuuta 2008 @ 23:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mulla on muistikuva PM8:sta, että siinä on enemmän toimintoja kuin GParetd:ssa. Jopa 'Luo uusi osio toisen osion tyhjästä tilasta'.
Se ei välttämättä ole viisas menetelmä.

Käyttäjien tekemät oppaat löytyy kuvallisena GPartedin käyttö. Ja muutkin asiat mitä sitä ennen tehdään.
Samat komennot on sitten PM8:ssa.

Osta paskaa, saat 2kk kaupan päälle.
- Zz Topelius -
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > kovalevyn osiointi uudelleen ?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy