Huomasin tuossa vuodenvaihteessa, että minulla on tarvetta äänikortille. Kaikista negatiivisista kokemuksista ja palautteista huolimatta valitsin Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer äänikortin sen hinnan takia, köyhä opiskelija kun olen. No äänikorttihan pelasi tosi hyvin alusta alkaen eiliseen päivään asti. Yhtäkkiä Sennheiser HD 555 kuulokkeiden vasemmasta kuulokkeesta alkoi kuulua surinaa/rätinää/häiriötä tai mitä ikinä liekään.
Aluksi luulin, että ongelma oli kuulokkeissa. Kuitenkin kuulokkeet toimivat toisilla koneilla ja ongelma ilmeni tällä kyseisellä koneella toisilla kuulokkeilla. Eli ongelma on raudassa tai ajureissa/softapuolessa.
No tietysti aluksihan minä päivitin ajurit ja kokeilin auttaako, mutta valitettavasti ongelma jatkui. Seuraavaksi käytin korttia irti ja laitoin uudelleen paikoilleen, mutta ongelma jatkui edelleen. Vaihdoin PCI-slottia ja ongelma jatkuu siitä huolimatta. Kokeilen hieman PCI latencyjä muutella, mutta silti häiriön kuuluminen jatkuu. Häiriö kuuluu vaikka iskee kaikki koneen äänet mutelle. Testailin huvikseen ottaa mikkiä irti ja muitakin härpäkkeitä, mitä nyt koneeseen liitellään... ei auttanut valitettavasti. Kokeilin äänikortin muut liitännät läpi ja niillä häiriötä ei ollut vaikkakin jouduin muuttamaan headphones/2.1 asetuksista 7.1 asti, että kuulisin kummiski jotain ääntä kun painelen testipainikkeita. Itsehän tästä päättelin headphones/2.1 liitännän vain aiheuttavan häiriötä. Olen testannut mutea kaikkia eri toisto/nauhoitus valikon äänijuttui. Mikään ei tunnu auttavan.
Formatointia en ole kokeillut, mutta voisiko se auttaa? Takuu onneksi on vielä jäljellä ja viimeisenä vaihtoehtona kortti lähtee vaihtoon. Olisi kummiskin mukava saada apua kyseiseen ongelmaan, mikäli tämä on korjattavissa.
Joo, mulla sama kortti, ja ihme rätinöitä kuuluu esim. ku pelaa cs:ssöö ilman eaxeja. Muutenki ihmeellisiä ääniä kuuluu aina välillä, esim Mass Effect peliä pysty ees pelaa ku semmosia korkeita lyhyitä rätinä ääniä kuuluu aina videoiden välissä jne. Vaihdoin kerran kortinki, mutta samat ongelmat tässä. Sennheiser hd555 kuulokkeet mullakin, ja näissä ei ole vikaa. Aika huono tämä kortti, vaikka musiikkia kuunnellessa äänenlaatu onkin hyvä.