User Käyttäjä Salasana  

tiistai 18.11.2025 / 16:02
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > xp:n kieliongelma
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
XP:n Kieliongelma
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Nuukki
Newbie

1 tuotearvio
_
3. heinäkuuta 2008 @ 21:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Moro,

Päätin tässä muutama viikko sitten hankkia lailliset kopiot windowssista ja näin teinkin, ja nyt on aito kopio XP home edition, suomen kielinen, alla.

Tuo piraattiversio oli Professional ja englannin kielinen. Kuitenkin suurin osa ohjelmista, jos vain oli mahdollista, sain asennettua omalla äidinkielelläni. Esim. Live messenger, ja vaikka Firefoxikin. Ne olivat suomen kielisiä.

Mutta nyt tämän suomen kielisen windowssin jälkeen tuntuu että kaikki olisi kääntynyt ympäri, käyttöjärjestelmä on suomen kielinen, mutta kaikki ohjelmat, mitkä olen asentanut, ovat muuttaneet kielensä englanniksi. Live messenger ja Firefox niin ikään. Kaveri keksi kokeilla että jos hän lataa samasta paikasta Live messengerin kuin minä, niin hän katsoo tuleeko hänellekkin englannin kielinen msn. Mutta ei tullut. Täyttä suomea koko installointitiedosto. Hän lähetti sen minulle ja sen jälkeen sain asennettua myös suomen kielisen messengerin.

En tiiä mikä tässä kielijutussa nyt mättää, katsoin ohjauspaneelista noita kieliasetuksia, enkä löytänyt sieltäkään mitään poikkeavaa.

-Sijainti on määritetty Suomeksi
-Erilaiset muotoiluasiat on määritetty Suomen mukaisesti, nuo päivämäärän ilmaisutavat ym.
-Lisäasetuksista on asetettu Suomi vastaamaan muiden kuin Unicode-ohjelmien kieliversioita (ei mitään hajua mitä unicode-ohjelmat ovat).
-Asennetuista palveluista on valittu tuo joku suomenkielinen näppäimistö.

Minulla on selvästikin englanti jollain tavalla oletuksena, vaikka suomen kielen versio windowssista onkin käytössä.
En vain tiedä mistä sitä voisi vaihtaa.

Asia mikä vahvistaa teoriaani on se, että tätä viestiä kirjoittaessani jokin oikoluku merkitsee virheelliseksi jokaisen suomalaisen sanan, minkä tähän olen kirjoittanut.

Jos joltakin löytyisi jotakin vinkkiä tähän asiaan niin olisi kiva lukea niitä täällä.

Kiitoksia :)

--------

Hmm... taisinkin ratkaista itse tämän ongelman... Microsoft WOrdissa oli oikolukukielenä englanti, ja se varmasti oikoluki tämänkin viestin, koska nyt nuo punaset alleviivaukset on historiaa ja kerkesin ladata & asentaa firefoxin ja tämä on nyt täysin suomenkielinen! Samasta paikasta latasin mistä edellisenkin firefoxin..

Eli taisi olla tuo Wordin oikoluvun oletuskieli (englanti) sotkemassa asioita, vaihdoin sen suomeksi ja nyt ainakin tuli suomen kielinen firefox.

Tämä taitaa olla tällä selvä, lukkoon vaan tämä viesti.

Moorjes!

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 3. heinäkuuta 2008 @ 22:13

afterdawn.com > keskustelu > yleistä keskustelua tietokoneista > windows -ongelmat > xp:n kieliongelma

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy