Moi! Minulla on nytten XP Professional 32-bit ja olisin päivittämässä sitä uuteen käyttöjärjestelmään. Olen käynyt sivuja läpi ja todennut, että XP:n 64-bit versioon ei kannata koskea. On jäänyt vähän epäselväksi, tämä Vista juttu, että kannattaako hankkia 64-bittinen Vista, vai jokin muu.
Minulla on nyt 4Gb ramia, ja olisi kiva hyödyntää niitä kaikkia. Koneella teen enimmäkseen ääni, kuva, ja video juttuja. Että pelit eivät ole pääasialla. Tällä vanhalla 32-bittisellä Windowsillani, ei näy olevan käytössä, kuin 2Gb, vaikka 4Gb on kytkettynä ja se näkyy BIOSissa myös.
Prosessorina pörisee Intel Core 2 Duo 6400 tukeeko se 64-bit vistaa tai 64-bit ylipäätään? Mitä vista versiota suosittelette graafikolle ja mitä tiedätte tuosta cocoa-jutusta? Voivatko 32-bit ohjelmat toimia 64-bit versiossa?
-Lähes kaikki 32-bit nykyohjelmat toimivat myös 64-bit ympäristössä, mutta aina kannatta varmistaa ko. ohjelmien kohdalla toimivuus.
-64-bit järjestelmillä on lieviä ajuriongelmia, eli myös niiden löytyminen kannattaa varmistaa.
-pelkkä käyttiksen vaihto ei välttämättä paranna muistin käyttöä. Myös raudan on tuettava sitä.
-ihanteellisin muistipalikkajuttu 32-bit winukkaan on 2x1gb dualchannelissa + 2x512mb dualchannelissa, jos emo sitä tukee. 32-bit windows osaa käyttää max noin 3,5gb muistia raudasta riippuen.
-vistan versioista home premium tai ultimate. Luullakseni prosessorillasi on vistatuki...
Kiitos tiedoista, mutta tukeekohan prosessorini 64-bittisiä käyttiksiä? Eiköhän 64-bit ohjelmat ole kumminkin huomattavasti parempia, kuin 32-bit, miksi niitä muuten tehtäisiin?