User Käyttäjä Salasana  

keskiviikko 8.1.2025 / 08:54
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > digitaalinen video > yleistä keskustelua digitaalisesta videosta > hullu idea? digipöytä (digitaltable)
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Hullu Idea? Digipöytä (Digitaltable)
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Senior Member

23 tuotearviota
_
24. elokuuta 2008 @ 19:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Sain tässä päivänä eräänä erikoisen idean hallinnoida digilähetyksiä, sohvapöydältäkäsin.
No kaikille tulee mieleen joko läppäri, multikaukosäädin, HTPC tai jokin vastaava. Mun ideassa on noita kaikkea, mutta samassa laitteessa.
Elikkä, koska monella ihmisellä on olohuoneessaan sohva pöytä jolla pitää esim kaukosäätimiään, tai oikeastaan ihan mitä vaan.
Mulle tuli ajatus "tietokoneesta" pöydässä omalla kosketus näytöllään. Joka oltaisiin suojattu esim karkaistulla lasilla, tai jotenkin siten että se kestäisi esim kevyet iskut, nesteen roiskumisen jne. Mutta kuitenkin siten että sitä voisi käyttää esim Texas Hold'Em:in pelaamiseen kaveri porukalla, netti surffaukseen (eli vaikka katsoisi telkku.com:ista seuraavan tv ohjelman, ilman että itse juttu tulisi television näytölle), siitä kykenisi ohjaamaan esim digiboxia suoraan tallentamaan jonkin ohjelman joka tulee viikon päästä.
Eihän nämä tietty ole mitenkään uusia asioita, vaan on esim toteutettavissa HTPC:llä.
Mikä sitten erottaa oman ideani nykyisestä htpc:stä, on se että näyttö ja laitteisto olisi itse olkkarin pöydässä, ja helposti/mukavasti hallittavasti. näyttönä voisi toimia vaikka 22" lcd paneeli, tai esimerkiksi soikeaan muotoon (osa pöydistä kun on soikeita) soviteltu näyttö. Ja koko laitteistoa hallittaisiin juuri tuosta näytöstäkäsin. Tajuaakohan nyt kukaan mun ideaa? Saattaa olla että onpi hullu/tyhmä, mutta esim kaveri porukalla voisi pelata "interaktiivisesti" Hold Em'ia suoraan pöydältä käsin, ja vaikka sitten niin että pelimerkit tulisivat suoraan tililtä/tileiltä. Tai illanistujaisissa voisi vaikka pelata muita lautapelejä suoraan pöydältä, samalla kun pöydässä olevalla ohjelmistolla (jokin Linux jakelu, kuten modattu Ubuntu?) illan-isäntä hakisi p2p verkosta musiikkia taustalle, tai vaikka netanttilasta mp3:sia (en yllytä siis ketään rikolliseen toimintaan).
Tai tehdä tilauksen seuraavasta katseltavasta elokuvasta, tilata Pizzan netistä jne.. Kaikki tämä onjo (tiedän kyllä) mahdollista, mutta sovelluksen alustana toimisi siis "tavallinen" olkkarinpöytä. Joka voisi olla vaikka kiinni A/V laitteistossa bluetoothin avulla, ja samalla vaikka HDMI:llä taulu tv:ssä. Vaihtoehtoja on melko rajoittamattomasti, aivan kuten Media PC:lläkin. Mutta tässä se oltaisiin tuotu vain tyylikkäästi kaikkien käsille, helpolla käyttöliittymällä. Ja tietty pöydän olisi hyvä olla virus vapaa ympäristö, tai muutoin jengi alkaisi vetään läppää tyyliin, "nyt ei Monopoly ilta käy, pöytä sai vakavan flunssan eilen, ja nyt se on kuumehöyryissään sekoittanut kaikki a/v laitteet".
Kaiken tämän "hullun" tekstini pohjalla onkin siis kysymys, että osaisikos joku neuvoa minulle että mistä saisi hankittua (ohjelmoitavan) kosketusnäytön, tai olisikos afterissa koodajia jotka olisivat kiinnostuneet herättämään tämän tyyppisen idean?
Tekniikka varmaan on jo olemassa, ja koodajia maassamme on tusinoittain (tuhansittain?) jotka osaisivat luoda tämäntapaisen ympäristön, olohuoneen pöytään.
Ja sitten että miksi juuri se olkkarin pöytä. No meilläpäin on tapana pitää sitä lähellä sohvaa, ja siinä yleensä lojuu joukko erillaisia kapuloita kaikkiin eri laitteisiin. Pöytää voisi näin käyttää myös itse keskuksena jolla ohjata kaikkea viihde-elektroniikkaa, surffata netissä, pelata vaikka porukalla pokeria, jutella webbikameran kanssa ulkomailla asuvan ystävän kanssa, pitää kotoa käsin kokousta, omassa olohuoneessaan. Loppujenlopuksi ideani oli siis monitoiminen olkkarinpöytä, jonka nimesin niin kovin tylsästi "DigiPöydäksi", vaikka nimi voisi ihan yhtähyvin olla vaikkapa MultimediaTable, tai Web Based Entertainment Center, tai mitä vaan. Keskutelua aiheesta, kiitos:)
Ja lopuksi, anteeksi pyyntö kaikille osapuolille joidenka tekniikkaa olen tekstissä (luvatta) käyttänyt. Jos joku saa siis harmaita hiuksia ideastani, niin toteuttakoon tämän systeemin, mutta muistaen että idea oli allekirjoittaneen.

Fractal Design Arc Midi + 4x140mm + 1x120mm Arctic Cooling, ASRock Extreme4 970, Phenom II X6 1090T @ 3.8GHz + Phanteks PH-TC14PE, 8GB DDR III @ 1600MHz, Palit GTX 570, Seagate 500GB + 1TB HDD, Samsung DVD-RW, Corsair HX620W.
Netti: DNA 4G @ Sierra Wireless
aktiivi
Newbie
_
24. elokuuta 2008 @ 20:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Senior Member

23 tuotearviota
_
24. elokuuta 2008 @ 23:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Niin, no. Idea olikin vapaassa käyttiksessä, jolle olisi myös kunnon tuki. Tunnetusti Mikkisoftaa omistavat ovat tulleet siihen tulokseen että käyttämisestä joutuu pulittamaan viimeistään silloin kun seuraavaan käyttikseen siirrytään.
En pahemmin (sori nyt) tarkastellut tuota Surfacea, mutta eipä se kovin olohuone pöytämäiseltä näyttänyt.... Ja mihinkähän avoimen lähdekoodin käyttöjärjestelmä perustuu? No siis idea on jo varmaan käytössä/olemassa, mutta siis olisi vain kiva saada jokin käytännön läheisempi tuote. Ja siis myöskin sellainen johon "jokaisella" olisi varaa. Hinnan ollessa noin 250-400euron tienoilla, vähemmän kuitenkin kuin itse PC, Mac tai muu tietojenkäsittely laite.
Tämä ei ollut sitten negatiivinen ilmaisu Surfacea vastaan, mutta yritän tällä nyt selventää hieman omaa kantaani.

Fractal Design Arc Midi + 4x140mm + 1x120mm Arctic Cooling, ASRock Extreme4 970, Phenom II X6 1090T @ 3.8GHz + Phanteks PH-TC14PE, 8GB DDR III @ 1600MHz, Palit GTX 570, Seagate 500GB + 1TB HDD, Samsung DVD-RW, Corsair HX620W.
Senior Member

4 tuotearviota
_
24. elokuuta 2008 @ 23:22 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
My eyes! My eyes!

HTPC
Antec Fusion Black | Asus P5E-VM HDMI mATX | Intel C2D e2200 @ 3.0GHz + Scythe Ninja Mini | EVGA 8800GT 512MB | Muistia vitusti | Linux | Samsung 32" + ViewSonic 22" | Yamaha RX-V657 | Magnat Quantum 503
aktiivi
Newbie
_
25. elokuuta 2008 @ 18:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jaa, no jos se sun idea oli 'open-source', niin ei sitten mitään.
Member
_
25. elokuuta 2008 @ 19:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
http://www.youtube.com/watch?v=Co3FONI6kHU

Tuossapa linuxilla toteutettua "Surfacea" :)

Tuotahan saa ohjattua nintendo wiin ohjaimella jos haluaa ja tietysti linux kun se tarjoaa kaikki video/audio/multimedia härpäkkeet ja striimauksen vaikka kaikilta kodin tietokoneilta.

Kannattaa tutustua myös http://www.mythbuntu.org/

Senior Member
_
25. elokuuta 2008 @ 20:51 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Hmmm.. luulen tajunneeni mitä tarkoitat.

Tuossa yksi malli: http://www.icpamerica.com/products/LCD_p...150_5170gs.html

Lisää löydät googlettamalla esim. "panel pc". Itse olen työni puolesta joutunut "käpistelemään" fujitsun vastaavaa, ja kaikessa yksinkertaisuudessaan laite on keskusyksikkö, johon on integroitu kosketusnäyttö. Muuten laite on kuin mikä tahansa PC
Ali_Baba
Member
_
26. elokuuta 2008 @ 11:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itsekkin joskus miettinyt ihan vastaavaa ideaa. Tosin siten että pelkkä touchscreen lasi olisi upotettu pöytään ja näyttönä toimisi sitten televisio. Touchscreeniltä voisi ohjata sormella hiirikursoria ja siten ohjata HTPC:tä.

kosketusnäyttöjä
Tuolla on näyttöjä joissa valmiiksi touchscreen.

touchpaneleita
Elo touchscreeniltä pitäisi saada ainakin erillisiä touchpaneleitakin

Itse asiassa yksi kpl touchpaneli jo itseltä löytyykin, pitäisi vaan alkaa tutkimaan miten sen saisi fiksusti toimimaan HTPC:n kanssa. Elotouchilta on ladattavissa kyllä kaikki ajurit nettisivuilta..

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 26. elokuuta 2008 @ 11:51

Mainos
_
__

_
Senior Member

23 tuotearviota
_
29. elokuuta 2008 @ 14:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
"
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti koW4Rlock:
http://www.youtube.com/watch?v=Co3FONI6kHU

Tuossapa linuxilla toteutettua "Surfacea" :)"

No tämähän se on! Nyt vaan tarvis opetella ohjelmoimaan Ubuntulla....
Mult juu löytyy tuo Ubuntun asennus CD (versio 6.06LTS), mutta en ole millään ilveellä saanut/osannut asentaa sitä XP kylkeen, siten että tulisi tuo dual boot screen, vaan aina se asennus on mennyt pieleen ja olen joutunut asentelemaan Windowsin uusiksi. Tää nyt ei ihan kuulunut tähän topiciin, mut jos joku fiksu vaikka kertoisi ihan tarkalleen nuo osioimis jutut. Mulla on tällä hetkellä koneessa kaksi kovoa, toinen on IDE väyläinen 160gt:n Samsung ja toinen Western Digitalin (purettu USB kovo) SATAII väylässä. Noh, asemien tunnukset on sitten tällä hetkellä tämmöiset: Paikallinen C ja järjestelmä G, kummassakin on nuo Windowsin Programfilesit sun muut. En vain tiedä että kumpi oikeastaan on se miltä kone käynnistyy.
Ja vielä sellaista että miten tekisin esim tuosta WD:n levystä käynnistys levyn? Mulla on DVD/CD asema Masterina, IDE kovo slavena ja SATAII vaan hengaa mukana.... Kone tunnistaa kyllä SATA levyn ja käytänkin sitä lähinnä (osioituna) tiedostojen tallentamiseen.
Eli mitä teen jos kytken biosista tuon IDE slaven poies, ja haluaisin käynnistää koneen SATAII levyltä, ja sitten tuo Linuxin ja Windowsin dualboot juttu vielä. Tää nyt meni offtopiciin, mutta näitten juttujen jälkeen voisin alkaa duunamaan tota Digipöytääni, ja tehdä tästä koneesta HTPC:n tjtn vastaavaa..
Kiitos nyt jos vaivauduttte auttamaan. Ongelma ei ole iso, mutta merkittävä varsinkin kun en ihan haka ole näissä ohjelmisto asioissa vielä.

afterdawn.com > keskustelu > digitaalinen video > yleistä keskustelua digitaalisesta videosta > hullu idea? digipöytä (digitaltable)

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy