|
Windows XP vai Vista ?
|
|
Member
|
3. syyskuuta 2008 @ 20:00 |
Linkki tähän viestiin
|
juu elikkä oon tässä suunnitellut että asentaisin vista ultimanten windows xp proon tilalle, mutta en oikeastaan tiedä minkälainen tuo vista on muutakun ulkoasultaan ja ihan siistin näköinen on, voisko joku kertoo hyviä / huonoja puolia vistasta ja kertoa kannattaako edes asentaa sitä xp.een päälle, moni puhuu että vista on hidas ja puginen, koneessani ei ainakaan pitäisi tehot loppua
- AMD Athlon 64 x 2 3800+
- 1024MB DDR 2
- Radeon X1550
|
Senior Member
3 tuotearviota
|
4. syyskuuta 2008 @ 07:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti +GoBliN+: juu elikkä oon tässä suunnitellut että asentaisin vista ultimanten windows xp proon tilalle, mutta en oikeastaan tiedä minkälainen tuo vista on muutakun ulkoasultaan ja ihan siistin näköinen on, voisko joku kertoo hyviä / huonoja puolia vistasta ja kertoa kannattaako edes asentaa sitä xp.een päälle, moni puhuu että vista on hidas ja puginen, koneessani ei ainakaan pitäisi tehot loppua
- 1024MB DDR 2
- Radeon X1550
No vistassa on jonkin verran bugeja... mutta jos olet ajatellut koneellasi pelailla, niin jätä xp.. Vista on huono pelikäytössä, koska siinä on DirectX 10
|
|
Degra
Senior Member
1 tuotearvio
|
4. syyskuuta 2008 @ 08:37 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti +GoBliN+: juu elikkä oon tässä suunnitellut että asentaisin vista ultimanten windows xp proon tilalle, mutta en oikeastaan tiedä minkälainen tuo vista on muutakun ulkoasultaan ja ihan siistin näköinen on, voisko joku kertoo hyviä / huonoja puolia vistasta ja kertoa kannattaako edes asentaa sitä xp.een päälle, moni puhuu että vista on hidas ja puginen, koneessani ei ainakaan pitäisi tehot loppua
- 1024MB DDR 2
- Radeon X1550
Vistasta ei mitään pahaa sanottavaa, tosin peli-puolelta ei ole kokemuksia, mutta melkeinpä kannattaisi tehdä niin että hankkii Vistan vasta täysin uuteen koneeeseen, eli jatkaisin Xp:llä.
|
|
Evilness
Newbie
2 tuotearviota
|
4. syyskuuta 2008 @ 08:41 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Noilla koneen tehoilla pysyisin xp:ssä vielä. Vistalla ois hyvä olla vähintään 2gb muistia että se toimisi ees jotenkin. Itse olen hankkimassa omaan koneeseeni vista ultimate 32bit mutta oma kone on aivan uusi niin ne on melkein parempikin käyttää vistaa koska xp ei tunnista 4gb muistia.
ASUS P5Q-PRO | Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.0ghz | Ati Radeon HD 4850, 512mb | 500GB, F1-sarja SpinPoint, 7200RPM | ANTEC Nine Hundred | 4gb(4x 1gb) 1066mhz Kingston HyperX | Corsair TX650W | Samsung 226BW | Logitech G9 | Logitech Ultra-Flat Keyboard
|
Member
5 tuotearviota
|
4. syyskuuta 2008 @ 09:03 |
Linkki tähän viestiin
|
Minulla on ollut vista 64 bittinen käytössä toista kuukautta ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
+Ulkoinen kiintolevy toimii paremmin
+Videot eivät jumi konetta (xp:n avi bugi)
+Hakutoiminnot ovat nopeat ja käytännölliset
+Tukee 4 gigaa ja enemmän muistia
+Ehkä hieman vakaampi tai ainakin saa ratkaistua ongelmat paremmin
+Parempi tietoturva
-Digi-tv tikun kaukosäädin ei toimi (toimii xp:ssä)
Antec Sonata III | Asus P5K | Sapphire HD3870 512Mt | Intel Core2Duo E7200 | 4GB 800Mhz DDR2 Kit | Samsung F1 750GB | WD Elements 500GB | Samsung Syncmaster 226BW S-malli | Logitech X-530 | A-Link DTU
|
Senior Member
5 tuotearviota
|
4. syyskuuta 2008 @ 09:22 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Miksi meillä Vista on se että Vistassa on parental control. Tällä pystyn valvomaan lasteni tietokoneen käyttöä ja tarvittaessa estämään.
|
Senior Member
5 tuotearviota
|
4. syyskuuta 2008 @ 09:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Minulla on ollut vista 64-bit ultimate käytössä maaliskuusta 2007 asti. Ei juuri ongelmia. Bugeja varmasti löytyy, niinkuin jokaisesta käyttöjärjestelmästä.
+GoBliN+: sinulla kyllä saattaa tehot vähän tyrehtyä. Ainakin tuo giga rammia mietityttää.
Pelikäytössä en ole huomannut vielä mitään eroa vistan ja XP:n välillä. Pelejä mitä olen tahkonut tässä viimeisen vuoden aikana:
- Half Life 2
- CSS
- Grid
- Crysis
- Flatout2
- Bioshock
- varmasti lisää, ei nyt kykene muistamaan.
Vista on ihan hieno ja mukava käyttää. Mutta ei XP:ssäkään ole mitään vikaa, eteenkin kun SP3 on kuulemma ollut melkosen hyvä. Jos et jaksa polkea XP:n kanssa ja jokin uusi kiinostaa nii anna mennä vaan. Vista on ihan jees! Jos "haet jotain parempaa ja nopeampaa" nii ei ole tarvis päivittää vistaan.
Vastaan lisää, enemmän ja yksityiskohtaisesti jos joku haluaa :)
|
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
4. syyskuuta 2008 @ 11:04 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Enpä ainakaan rahalla ostaisi ko. tapauksessa Vistaa XP:n tilalle. Päivityksestä en näe mitään käytännön hyötyä, lisävaivaa sen sijaan reippaasti.
|
|
tukis
Suspended due to non-functional email address
|
4. syyskuuta 2008 @ 11:38 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Itse olen hankkimassa omaan koneeseeni vista ultimate 32bit mutta oma kone on aivan uusi niin ne on melkein parempikin käyttää vistaa koska xp ei tunnista 4gb muistia.
Pitää hankkia 64-bittinen Vista, jos haluaa hyödyntää täydet 4 Gb tai enemmän RAM:ia.
The system memory that is reported in the System Information dialog box in Windows Vista is less than you expect if 4 GB of RAM is installed
Lainaus: WORKAROUND
For Windows Vista to use all 4 GB of memory on a computer that has 4 GB of memory installed, the computer must meet the following requirements:
• The chipset must support at least 8 GB of address space. Chipsets that have this capability include the following:
• Intel 975X
• Intel P965
• Intel 955X on Socket 775
• Chipsets that support AMD processors that use socket F, socket 940, socket 939, or socket AM2. These chipsets include any AMD socket and CPU combination in which the memory controller resides in the CPU.
• The CPU must support the x64 instruction set. The AMD64 CPU and the Intel EM64T CPU support this instruction set.
• The BIOS must support the memory remapping feature. The memory remapping feature allows for the segment of system memory that was previously overwritten by the Peripheral Component Interconnect (PCI) configuration space to be remapped above the 4 GB address line. This feature must be enabled in the BIOS configuration utility on the computer. View your computer product documentation for instructions that explain how to enable this feature. Many consumer-oriented computers may not support the memory remapping feature. No standard terminology is used in documentation or in BIOS configuration utilities for this feature. Therefore, you may have to read the descriptions of the various BIOS configuration settings that are available to determine whether any of the settings enable the memory remapping feature.
• An x64 (64-bit) version of Windows Vista must be used.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 4. syyskuuta 2008 @ 11:45
|
Senior Member
3 tuotearviota
|
4. syyskuuta 2008 @ 16:46 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Joo, ei vista varmaan ihan yhellä gigalla pyöri.. Tässä mun koneessa on vista sekä 3Gt keskusmuistia. Vaikkei mitään sovelluksia ole päällä niin vista kahmaisee melkein gigan keskusmuistia :D
|
Senior Member
3 tuotearviota
|
4. syyskuuta 2008 @ 16:59 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti somebodyy: Joo, ei vista varmaan ihan yhellä gigalla pyöri.. Tässä mun koneessa on vista sekä 3Gt keskusmuistia. Vaikkei mitään sovelluksia ole päällä niin vista kahmaisee melkein gigan keskusmuistia :D
Tuo johtunee vistan hieman "erikoisesta" muistin käytöstä, mitä enemmän koneessa on keskusmuistia, sitä enemmän Vista sitä käyttää suorittaakseen omia prosesseja ja palveluja nopeuttaakseen käyttäjän/järjestelmän haluamia toimintoja. Vastaavasti taas jotakin sovellusta käytettäessä Vista luovuttaa muistia sen verran kuin tarvitaan sovellusten sujuvaan pyörimiseen.
Tai näin olen ymmärtänyt :)
EDIT
Tällä koneella oli siis alunperin kokonainen 1 giga muistia, ja siihen vielä F-Secure päälle ja muistia jäi vielä silloinkin vapaaksi, joten kyllä tällä silloinkin katsoi vielä vaikka normaaleja .avi-leffoja, jopa F-S:n pyöriessä taustalla :)
Tätä kirjoittaessa parin gigan muistilla ja tällä prossulla muistia on vielä vapaana tuollaiset 65%, eli vasta vajaat puolet käytetty.
Tämä ainakin tukisi tuota selitystäni...
GA B85M D3H | E3-1230V3 | True Spirit 120 M BW Rev.A | Asus R9 270X DCII TOP | SF-600P14XE-PRO | 8GB RAM | PNY 120GB SSD | WDC WD10EZEX | Fractal Define Mini | Win7 64bit Pro |
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 4. syyskuuta 2008 @ 17:07
|
Senior Member
3 tuotearviota
|
4. syyskuuta 2008 @ 17:04 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Mitäpä tästä vistasta tietää mitä microsoft näihin keksii laittaa :D
|
|
pclekuri
Member
2 tuotearviota
|
4. syyskuuta 2008 @ 17:23 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti somebodyy: Joo, ei vista varmaan ihan yhellä gigalla pyöri.. Tässä mun koneessa on vista sekä 3Gt keskusmuistia. Vaikkei mitään sovelluksia ole päällä niin vista kahmaisee melkein gigan keskusmuistia :D
No kyllä pyörii iha niinku pitää esim tälläisellä koneella AMD athlon 4000+ 64bit 1g muistia ei vista ny mitään alyttömiä vaadi Ultimateakin on testattu eikä mitään ongelmia. Xp vielä ainaskin parempi itse testaamalla tietää kummasta pitää.
|
Senior Member
3 tuotearviota
|
4. syyskuuta 2008 @ 17:32 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pclekuri: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti somebodyy: Joo, ei vista varmaan ihan yhellä gigalla pyöri.. Tässä mun koneessa on vista sekä 3Gt keskusmuistia. Vaikkei mitään sovelluksia ole päällä niin vista kahmaisee melkein gigan keskusmuistia :D
No kyllä pyörii iha niinku pitää esim tälläisellä koneella AMD athlon 4000+ 64bit 1g muistia ei vista ny mitään alyttömiä vaadi Ultimateakin on testattu eikä mitään ongelmia. Xp vielä ainaskin parempi itse testaamalla tietää kummasta pitää.
Ei ole kyse siitä, että toimiiko vista kyseisellä koneella. Tietenkin se toimii. Kyse on järjestelmän yleis nopeudesta ja vaikka hieman raskaampien ohjelmien pyörittämisestä. Oon kokeillu ni xp pyörii 64mb kammalla. Vistasta en tiedä.
|
Member
|
4. syyskuuta 2008 @ 18:21 |
Linkki tähän viestiin
|
|
juu no pelejä en kyllä oikeen pelaile ja muistin ostoakin olisi suunnitteilla jossain vaiheessa.. kyllähän tuota sitten voisi testata miltä vaikuttaa :)
|
Senior Member
5 tuotearviota
|
4. syyskuuta 2008 @ 23:22 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Juu kannattaa kokeilla. Kaikkea täytyy kokeilla. Sitten ainakin voi todella sanoa mielipiteensä. Erittäin moni vistaa dissaava ei ole käyttänyt sitä lainkaan tai on käyttänyt yks-kaks tuntia koulussa.
Ihan yleistä tommonen tuntemattoman dissaus. Mut on tuo kokeilemisen arvoinen tuo vista.
|
|
WillKane
Member
|
5. syyskuuta 2008 @ 01:41 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MarsWin: No vistassa on jonkin verran bugeja... mutta jos olet ajatellut koneellasi pelailla, niin jätä xp.. Vista on huono pelikäytössä, koska siinä on DirectX 10
DirectX 10 on alaspäin yhteensopiva ja paljon kehittyneempi kuin vanhemmat versiot.
Vistan pitäisi pyöriä yhden gigan muistilla aivan mainiosti. En ole itse kokeillut mutta eivät ilmeisesti kaikki muutkaan asiantuntijat tässä threadissä.
Minulla vaihtui kone ja samalla käyttis XP:stä Vistaan reilu pari kuukautta sitten. Liian lyhyt aika tehdä lopullisia johtopäätöksiä mutta olen pitänyt Vistasta enemmän. Vistassa on paljon pikkuparannuksia. Se on myös ollut vähintään yhtä vakaa XP ja kaikki tarvittavat ohjelmatkin ovat toimineet. (lukuunottamatta Topfieldin digiboksin ajureita mutta ei niitä löydy 64-bittiselle XP:llekään, onneksi linuxiin löytyy ja se on ilmainen)
En kuitenkaan maksaisi 100 euroa vaihtaakseni käyttöjärjestelmää, jos XP:n lisenssi jo löytyy.
KOVO tarkoittaa HARDWAREA
|
|
Mainos
|
  |
|
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
5. syyskuuta 2008 @ 11:58 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: En kuitenkaan maksaisi 100 euroa vaihtaakseni käyttöjärjestelmää, jos XP:n lisenssi jo löytyy.
Tämä on nimenomaan se pointti.
Kyllä Vista varmastikin toimii koneessasi gigankin muistilla ihan hyvin. Voi olla, että joku erikoisempi vanha oheislaite ei toimi (kunnolla) eikä joku vanhempi softa ehkä myöskään, mutta miksi ihmeessä maksaisi uudesta käyttiksestä, joka ei tuo mitään kriittistä parannusta nykyiseen, ja lisäksi pitäisi varata ilta pari pelkkään lisäsäätöön, että koneen saa suunnilleen mieleisekseen?
|