Tökkäsen paneelin jompaan kumpaan usb-väylään muistitikun ja kone tilttaa; ruutu menee mustaksi ja mitään ei tapahdu muuten kuin katkaisemalla virrat tai restart-napista. Ja kun tikun jättää paikalleen niin toimii sitten uudelleenkäynnistyksen jälkeen.
Kone ottaa tikun vastaan oireilematta noin joka kolmas kerta. Ja on testattu eri muistitikuilla, ei ole siinä vika.
Neuvotaan Laitehallinassa (device manager) poistamaan kaikki Controller nimen sisältävät kohdasta (Universal Serial Bus Controllers) USB-ohjaimet.
Koneen bootaus, niin automaattisesti löytyvät oikein takaisin.
Sitten tarkistamaan että löytyy ohjain, controlleri selityksellä "Enhanced".
Kun on suomi xp, niin tarkottaneeko Laitteen tila 'toimii oikein' tai 'käytössä'?
Jos ei moista ohjainta löydy, niin usb ajurit pitää (ladata ja) asentaa.
Toinen sivu neuvoi Näytä/view valikosta klikkaamaan 'Näytä piilotetut laitteet'/'show hidden devices' ja sieltä poistamaan kaikki usb rivit.
Tässä koneessa sillä aukeava kohta ei sisällä yhtään usb:tä.
Hiiren 2. napilla Laitehallinassa ja valikosta Poista, ei 'Poista käytöstä'. Bootin jälkeen winukka kyllä löytää laitteet uusina ja asentaa ajurit takaisin (jos ne koneella on olleet). Näin korjataan myös esim. kenkkuileva cd/dvd asema, jos winukka on tiputtanut sen siirtotilan DMA:sta PIO:ksi
Ja se siirtotila on IDE kanavan Ominaisuudet-Lisäasetukset välilehdellä. IDE kanava pitää poistaa.
IDE kanava ja cd/dvd asema löytyvät "uusina" laitteina.
No suahan tiiä vaikka toimisi. Kerron kyllä jos ei toiminut. Tuon ensimmäisen ohjeen mukaan toimin. Tuo viimeinen virke menikin sitten jo yli minun ymmärryksen.
Tokassa osumassa neuvottiin poistamaan kaikki usb laitteet. Mutta en saa yhtään usb riviä lisää sillä 'Näytä piiloitetut laitteet'.
Itse olen joutunut dvd asemille samaa temppua tekemään. XP kohdattuaan 5 lukuvirhettä (?likainen levy?) tiputtaa siirtotilan hitaammaksi, joka pilaa cd polttoja.
Ja se siirtotila on IDE kanavan Ominaisuudet-Lisäasetukset välilehdellä. IDE kanava pitää poistaa.