User Käyttäjä Salasana  

lauantai 23.8.2025 / 20:25
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > ongelmia western digital elements 500gt ulkoisen kovalevyn kanssa
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Ongelmia Western Digital Elements 500Gt ulkoisen kovalevyn kanssa
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Solina
Newbie
_
20. syyskuuta 2008 @ 01:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Heipähei. Kysymykseni koskee Western Digital Elements 500Gt-massamuistin vioittumista. Käytän sen kanssa Fujitsu Siemens Lifebook-läppäriä, jossa usb-portit ovat sitä vanhempaa hidasta mallia. Isäntäohjaimen hitaudesta tulee herjaa nopeampia usb-laitteita liitettäessä. Joskus sellaisen varmaan hankin, mutta joku ammattilainen hoitakoon asentamisen. Itse en tohdi kajota, kun läppäriä ei koskaan ole tullut itse rungosta avattua.

Hankin kahden muun ulkoisen massamuistin jatkoksi Western Digitalin 500Gt palikan. Edellisten tiiliskivien (Buffalo ja Lacie) ei ole ollut ongelmia. Nyt tämän viimeisimmän kanssa kuitenkin esiintyy outoja yhteysongelmia. Laite ei ole edes niin kauaa ollut vielä käytössä, mutta ostettu sen verran kauan sitten, että takuut on jo pois voimasta. Mikä tietysti hatuttaa nyt.

Ongelman aiheena olevaan massamuistiin viitataan tässä WD:nä.
Ongelma on esiintynyt nyt noin viikon verran. Kun kopioin läppäriltä tavaraa WD:lle, niin yhtäkkiä siirtoprosessi stoppaa ja tulee herjaa että kopioitavaa lähdetiedostoa ei löydy. Tämän jälkeen WD on "tyhjä", eli vaikka tiedostojen kuvakkeet näkyy ja kaikki näennäisesti on tallella, ei esim. kuvien tai videoitten klikkaaminen auki ei tuota kuin ilmoituksen tiedoston olemassa olemattomuudesta. Kokeilin toisen massamuistin samanlaisia virta- ja usb-piuhoja ja sama vika toistui - vika ei siis ole missään johdoissa.

Mikähän WD:ssä on mennyt vikaan? Myönnettäköön, että en aina muista pysäyttää sitä ennen usb-piuhan irti nykäisyä, eli vahinko saattaa olla itse aiheutettuakin. Viimekertainen sattui juuri noin viikko sitten, eli itse olen saattanut tämän aiheuttaa. Nyt onkin sitten kysymyksenä, että onko WD:llä oleva tavara enää "ehjää"? Siellä kun on järin iso kasa valokuvia ja videoita, mitä ei ole vielä muualla tai missään varmuuskopioituna. Voinko enää toisen koneen kanssa siirtää tavaraa mahd. vioittuneelta WD:ltä toiselle massamuistille?

WD:n usean boottaamisen jälkeen se tähän mennessä on vielä palautunut ja tavara on taas ennallaan. Ongelma siirron kanssa on esiintynyt nyt kahtena kolmesta, joten nyt en edes enää uskalla kokeilla. Jos en koita siirtää massamuistille mitään tavaraa nyt ennen, kuin pääsen muitten massamuistien äärelle (syyslomailemassa tällä hetkellä muualla), niin olisiko hyvät mahdollisuudet saada tavara WD:ltä vielä "ehjänä" talteen? Vähän hirvittää, kun tuo ongelma tässä kannettavan kanssa tulee melkein joka kerta.

Jos tavaran saanti "ehjänä" talteen on mahdollista, niin varmaan kannattaa viedä WD johonkin liikkeeseen katsastettavaksi. Itse kun en noitten sisällöistä tiedä. En ole koskaan joutunut viemään liikkeeseen massamuisteja katsastettavaksi, mutta kaipa niitäkin jossain huolletaan. Vinkkejä, anyone, millaiset laitokset tuollaisia toimenpiteitä tekevät?

Sorry, jos selostukseni on sekava. En ole mikään huikea nero tietokoneitten kanssa, tässä kohtaa menee yli hilseen nämä koneitten kenkkuilut. Tällä foorumilla melkoisen guruja tietokoneälyjä liikenteessä, joten ehkäpä joku osaa valaista tätä ongelmaani?

Kiitos etukäteen avusta! :)

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 20. syyskuuta 2008 @ 12:29

afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > ongelmia western digital elements 500gt ulkoisen kovalevyn kanssa

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy