VCD?
|
|
pekka_t
Newbie
|
12. helmikuuta 2004 @ 06:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Olen tässä jonkin aikaa poltellut leffoja cd:lle aina avi-muodossa. Olen siis siirtänyt pelkän avi-tiedoston cd:lle. Nyt kuitenkin olen hieman selaillut näitä sivuja ja olen huomannut että on ollut paljon puhetta VCD:stä. Joten voisiko joku kertoa mikä tämä kyseinen systeemi on? Mitä vikaa minun käyttämässäni systeemissä on?
|
cronos
Senior Member
|
12. helmikuuta 2004 @ 06:37 |
Linkki tähän viestiin
|
FORMAATIT / FORMATS
VCD - VideoCD
VCD on mpeg1-tekniikkaan pohjautuva tallennusmuoto, jolla on 1150 kilotavun pysyvä bittilukema resoluutiolla 352x240 (NTSC). VCD:itä käytetään yleensä huonompilaatuisiin siirtoihin (CAM/TS/TC/Screener(VHS)/TVrip(analoginen)), jotta päästään pienempiin tiedostokokoihin ja saadaan mahdollisimman paljon tavaraa mahtumaan yhdelle levylle. Sekä VCD:n että SVCD:n koko mitataan minuuteissa MB:n sijaan, joten mpeg saattaa vaikuttaa suuremmalta kuin levyn kapasiteetti vaikka todellisuudessa saat 74min mahtumaan CDR74-levylle.
ei kannata aveja ainakaan alkaa koodaamaan vcd:ksi kuva huononee vaan...ellei ole tarkoitus katsoa leffoja vcd:tä tukevalla dvd soittimella.
http://divxbycronos.sytes.net tuolla on linkissä formaatit kerrottu kaikki nää yleisimmät käytössä olevat formaatit.
|
pekka_t
Newbie
|
12. helmikuuta 2004 @ 06:54 |
Linkki tähän viestiin
|
Minulla on myös noin 40 gigaa erilaisia tv-sarjoja kovalevyllä avi-muodossa. Noita ei ihan viitsisi cd-r:ille ruveta polttamaan, joten jos ostaisin kirjoittavan dvd-aseman niin voisiko nämä sarjat polttaa dvd-lle niin että niiden katsominen sitten onnistuisi tavallisessa dvd-soittimessa. Entä olisiko mahdollista lisätä niihin jonkinlaiset alkuvalikot, missä näkisi esimerkiksi jokaisen jakson numeron ja saisi valita minkä haluaa katsoa(ihan niin kuin "oikeissa" dvd:issä)? Huononisiko kuvanlaatu?
|
Moderator
|
12. helmikuuta 2004 @ 07:31 |
Linkki tähän viestiin
|
Kuvanlaatu huononee aina kun pakkaat, ja että saisit aveista toimivan dvd:n sinun on pakko pakata.
|
Degra
Senior Member
1 tuotearvio
|
12. helmikuuta 2004 @ 08:05 |
Linkki tähän viestiin
|
Nerossa on mahdollisuus kirjoittaa jokaiselle Vcd:lle ainakin otsikko, mikä selventää mitä Vcd sisältää, mutta kuten jo aiemmin kerrottiin, kuvan laatu huononee.
|
Varmint
Suspended due to non-functional email address
|
12. helmikuuta 2004 @ 10:12 |
Linkki tähän viestiin
|
DVDLab on hyvä ohjelma noiden menujen tekemiseen,ohjelmasta saa täysin toimivan 30päivän kokeiluversion.
|
Moderator
|
12. helmikuuta 2004 @ 10:35 |
Linkki tähän viestiin
|
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 12. helmikuuta 2004 @ 10:38
|
Senior Member
47 tuotearviota
|
12. helmikuuta 2004 @ 10:55 |
Linkki tähän viestiin
|
Onko VCD:n ja SVCD:n kuvanlaadussa eroa?
|
Adder_78
Suspended due to non-functional email address
|
12. helmikuuta 2004 @ 11:03 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: Onko VCD:n ja SVCD:n kuvanlaadussa eroa?
On aika paljonkin.
|
cronos
Senior Member
|
12. helmikuuta 2004 @ 11:08 |
Linkki tähän viestiin
|
Suurta hyötyä et saa jos pakkailet divx/xvid pakatuista aveista svcd:ksi....dvd:stä pakkaamalla kuvanlaatu ero onkin sitten suurempi.
|
julmu
Junior Member
|
12. helmikuuta 2004 @ 16:11 |
Linkki tähän viestiin
|
pekka_t: tai osta polttava dvd asema ja MPEG4 DVD-soitin(esim. Philips dvd737) niin voit suoraan polttaa noi avit DVD:lle.
|
pekka_t
Newbie
|
13. helmikuuta 2004 @ 04:33 |
Linkki tähän viestiin
|
Pystyykö tuo kyseinen laite siis soittamaan suoraan aveja? Osaako se soittaa kaikilla eri tavoilla pakatut avit, esim divx, xvid... Entä mpeg-muotoiset tiedostot?
|
Moderator
|
13. helmikuuta 2004 @ 05:02 |
Linkki tähän viestiin
|
Osaa toistaa kaikkia xvidejä ja suurinta osaa divx:stä. mpg:tkin sujuu, mutta aika tun kallis vaihtoehto. Ainahan xsvcd:n voi poltella. Avi2vcd -vaihtoehdossa optimaalisin formaatti olis musta xvcd.
|
cronos
Senior Member
|
13. helmikuuta 2004 @ 05:06 |
Linkki tähän viestiin
|
Taitaapi osata kaikki xvid:tkin nykyään noi soittimet, divx:ät ne soittaa kaikki ja nykyään niissä on irtotekstituki.
mpeg:llä tarkotat varmaan (s)vcd:tä ja ne toimii noissa eli:
vcd=mpeg-1
svcd=mpeg-2
divx/xvid (avi) = mpeg-4
|
cr3tin
Member
|
13. helmikuuta 2004 @ 11:22 |
Linkki tähän viestiin
|
Chopper tuossa mainitsi että tuollainen soitin olisi aika kallis vaihtoehto, joten minkälaisissa hinnoissa suurinpiirtein liikutaan? Entä osaako tuo soitin soittaa tavallisille cd-r:ille poltetut avi:t?
|
julmu
Junior Member
|
16. helmikuuta 2004 @ 15:00 |
Linkki tähän viestiin
|
|
cr3tin
Member
|
16. helmikuuta 2004 @ 18:23 |
Linkki tähän viestiin
|
Ei tuo mun mielestä nyt niin kalliilta kuulosta. Niin voiko tuolla katsella cd-r:ille poltettuja aveja?
|
Mainos
|
|
|
cronos
Senior Member
|
17. helmikuuta 2004 @ 01:51 |
Linkki tähän viestiin
|
Voi.