:::::::: TILANNE ::::::::
Minulla on pikkusta vajaa 8 tuntia materiaalia, joka on kuvattu VHS-C -kameralla. Tästä materiaalista pitäsi koostaa n. 1 - 2,5 tunnin ohjelma DVD-formaattiin. Kamerassa on ollut laajakuvamoodi päällä eli kuvassa on 16:9 kuvasuhteen takia mustat palkit ylä- ja alareunassa. Heti digitointivaiheessa pitää cropata kuvasta varsinainen kuva-alue ja venyttää tämä 720x576 resoluutioon (eli nk. anamorfiseksi laajakuvaksi). Tavoitteena olisi saada digitoitua kaikki matsku mahdollisimman hyvällä laadulla formaattiin, josta sitä voidaan joustavasti editoida. Editointiin käytän Adobe Premiere Pro:ta. Leikattu materiaali on tarkoitus pakata Premierellä MPG-2:een ja tehdä siitä viimeisen päälle hyvä DVD-plätty.
Koneena minulla on: Atholon XP 1700+, 384 MB SDRAM, HDD master=120 GB 7200 rpm, HDD slave=160 GB 7200 rpm, Windows XP. Olen suunnitellut hommaavaani Hauppagen PVR-350 kortin. Tällä kortilla onnistuu lukemani mukaan nk. täydellä laadulla pakkaaminen, mutta tilantarve 8 tunnille on ilmeisesti järjetön (tarjolla vain 160 GB tilaa).
Olen alustavasti ajatellut kaappaavani videon VirtualDub:ia käyttäen 720x576 resoluutioon ainakin tuolla mainitsemallani crop-toiminnolla höystettynä. Mahdollisesti joudun käyttämään myös muita filttereitä kuvanlaadun parantamiseksi. Ensimmäisen vaiheen digitoinnin voi tehdä nauhakohtaisesti esim. huffyuv-formaattiin, mutta siitä se on pakattava johonkin vähemmän tilaa vievään formaattiin, koska muuten tila loppuu kesken. Formaatin helppo editoitavuus Premieressä on ehdottoman tärkää. Videon laatu pitää myös olla alkuperäisen tasolla.
::::::: KYSYMYKSET :::::::
1. Saako MPG-2:sta tai jotain muuta vastaavaa pakattua formaattia editoitua helposti. Esim. pakkasin DVD:ltä XviD-formaattiin täydellä bittivirralla, mutta XviD:iä ei selvästikään ole suunniteltu korkeisiin bittivirtoihin koska siitä kyllä huomaa heti että video ei vastaa enää lähellekään alkuperäistä. Myöskään Premierellä testatessani MPG-2:n editointi on vähän kehnoa kun ei voi valita täsmälleen mistä framesta pätkäisee kuvan (MPG-2:n käyttämän keyframe-tekniikan takia)
Eli mikä ns. "täysilaatuinen" tallennusformaatti on paras editointia ajatallen (leikkauksen pitää olla joustavaa-->eli videota voi pätkiä mistä framesta tahansa). 8 tuntia saa viedä 160 GB tilaa (maksimissaan 200 GB, jos innostun ostamaan vielä suuremman kiintolevyn). Eli esim. huffyuv:n voi ilmeisesti suosiolla unohtaa?
2. Jos pakkaan videon VirtualDubilla ??? formaattiin, kuinka paljon noita filttereitä kärsii käyttää. Miellään pitäisin tippuneiden framejen lukumäärän nollassa. Jos käytän pelkkää crop-filtteriä ei ilmeisesti ole pelkoa framejen tippumisesta?
3. Tarvitsenko todella noin kalliin kortin (Hauppage PVR-350), koska tarvitsen sitä ainostaan digitointiin. Jos MPG-2:n saa jotenkin pakattua "editointi-ystävällisemmäksi", silloin omistan mielelläni parasta laatua tekevän kortin. Muussa tapauksessa laatueroja ei ilmeisesti juuri ole, jos esim. pakkaan videon VirtualDubin avulla? Suositelkaa hyviä kortteja.
4. VHS-C nauhoilla on ääni mono-muodossa. Olen pallotellut ajatusta 5.1 ääniraidan miksaamisesta editoinnin yhteydessä (Premiere Pro tarjoaa tähän mahdollisuuden). Sen lisäksi että ääniraidan voi koostaa itse editointivaiheessa, Premiere voi myös muodostaa 5.1 ääniraidan esim. stereo-raidasta. En ole viitsinyt kokeilla tätä vielä, koska siinä on rajoitettu kokeilukerrat kahteen. Eli onko kellään kokemuksia 5.1 äänien kanssa?
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 16. helmikuuta 2004 @ 14:06
|