Kasailin tuossa itselleni uuden koneen. Heti alusta lähtien kone on kuitenkin kaatuillut enintään tunnin välein (käynnistää itsensä uudelleen) ja kun on käynnistynyt, niin ruutuun tulee ikkuna, jossa lukee, että windows on palutunut vakavasta virheestä...
Vein koneen tietokoneliikkeeseen testaukseen, jossa sanoivat, että emo ja näytönohjain on rikki. No nämä vaihdoin uusiin vastaaviin ja vein liikkeeseen asennettavaksi. Kone testattiin uudestaan, eikä vieläkään toimi. Sitten sanoivat minulle siellä liikkeessä, että näytönohjain ei ilmeisesti ole kokoonpanoon sopiva, että on jotain yhteensopivuus ongelmia... Nyt alkaa usko loppua tuon kyseisen liikkeen tietämykseen ja ajattelin kysellä, joskos täältä löytyis parempaa vinkkiä asian suhteen...
Kokoonpano:
- Virtalähde: Nexus NX 8060 600W PLUS
- Prossu: AMD Phenom 8450
- Muisti: Kingston hyperX 1066MHZ DDR2 (4GB)
- Näytönohjain: Sapphire Radeon HD4870 1GB GDDR5
- Emolevy: Abit AX78 - Käyttis: Windows XP Home edition (Vaihtunee Vista Ultimateen, kunhan sais koneen pelittään)
Pitäisikö yläpuolella olevan kokoonpanon toimia yhteen? Lähinnä tuo emolevy/näytönohjain akseli mietityttää...
Kun kone kaatuili, niin heittikö blue screeniä vai reboottas ihan saman tien?
En oikeen millään usko, että voi olla mikään yhteensopivuus ongelma näyttiksellä ja emolla. Itse lähtisin testailemaan, että onko noi muistit toimivia. Eli kokeile muistipalikoita yks kerrallaan koneessa ja kokeile jos lähtis toimii. Ja tämän lisäksi kannattaa ajella Memtest86 testiä ja katsoa jos heittää erroria jossain vaiheessa.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti R0uta: Kun kone kaatuili, niin heittikö blue screeniä vai reboottas ihan saman tien?
En oikeen millään usko, että voi olla mikään yhteensopivuus ongelma näyttiksellä ja emolla. Itse lähtisin testailemaan, että onko noi muistit toimivia. Eli kokeile muistipalikoita yks kerrallaan koneessa ja kokeile jos lähtis toimii. Ja tämän lisäksi kannattaa ajella Memtest86 testiä ja katsoa jos heittää erroria jossain vaiheessa.
Ei tule bluescreeniä, reboottaa samantien... Täytyy tänään kokeilla noita muisteja...
Itse törmäsin vastaavaan ongelmaan. Kokoonpanossa oli myös 1 GB Radeon 4870 näytönohjain. Syy löytyi viallisesta / epäsopivasta virtalähteestä: LC-Power 650W, LC8650 V2.2 Ozeanos Free Plug. Kotikonstein syyllisen löytäminen oli hieman hankalaa, mutta jäljille pääsin vahingossa alikellottamalla näytönohjaimen. Kone alkoi pysyä vakaana. Tilalle vaihdoin Corsairin 550W 550VXEU ATX V2.2:n ja sen jälkeen kaikki on toiminut. Kauppa antoi virtalähteestä täyden hyvityksen.