Hp pöytäkone ei mene päälle!
|
|
maikuli
Junior Member
|
24. marraskuuta 2008 @ 19:33 |
Linkki tähän viestiin
|
Eli hp:n pöytäkone on jo muutaman vuoden vanha.Eilen toimi normaalisti. Sammutin ja aamulla, kun käynnistin niin kone ei enää suostu menemään päälle ollenkaan.
Takana oleva virtavalo vain räpsyy ja kun neliön mallisesta napista painan niin kone ei käynnisty. Tuo nappi on reistaillu ennenkin, eli jääny pohjaan ja sitten pompahtanu takas ylös jos reunasta on painanu.
mutta nyt tosiaan ei toimi enää mitenkään.
Virtanäppäin on otettu etupaneelin alta esille ja katsottu niin näppäin kyllä toimii,kun painaa,menee siis päälle ja pois, mutta kone ei käynnisty vaan edelleen virtavalo takana vain välkkyy.
Liikkeeseen soitin niin sanoi, että paljon on viety korjattavaksi just näitä neliön muotoisia nappuloita, et siinä se vika on, mut miten siinä voi vika olla kun napsu kumminkin toimii eikä jää jumiin.. ei viitsis 60? osaa ostaa, jos vika ei olekaan siinä.
mitä mä nyt teen??
Toivottavasti joku osais auttaa!
|
thejammy
Senior Member
6 tuotearviota
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:04 |
Linkki tähän viestiin
|
testaappaa ottamalla koko etupaneeli pois ja sitten painamalla sitä pientä virtanappulaa... entä onko virtapiuha varmasti kunnolla kiinni? jos ei noista vikaa löydy niin saattas olla sitten poweri hajoamassa... itsellänikin tuo nappi hajosi, laitoin sen alle sitten kynästä otetun leve'än jousen joka palauttaa nappulan oikeaan asentoon, toimii hyvin :D
niin se etupaneeli lähtee pois kun otat eka sivupaneelin veks ja sitten siin on jonkinlainen lukitusmekanismis ( tsekkaa manuaalista ) kuina tämä koko etulevy irtoaa.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 24. marraskuuta 2008 @ 20:06
|
maikuli
Junior Member
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:14 |
Linkki tähän viestiin
|
Joo tarkistettu on johto ja sen etupaneelin otin jo irti. Lähti helposti irti :)
Mutta siis napin pitäs toimia, mutta kun siitä kone ei lähde päälle, ei edes välkähdä.
Menikö sulla se pieni nappi rikki vai tarkoititko sitä neliönmallista? kun oon tosiaan yrittäny pelkällä pientä nappia painamalla konetta käyntiin, mut ei mene.
Mitähän sitä keksis vielä?
|
Member
1 tuotearvio
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:15 |
Linkki tähän viestiin
|
Tai repäiset emosta sen käynnistysnapin piuhan irti ja kokeilet käynnistää koneen vaikka ruuvimeisselillä. Jos käynnistyy niin vika on napissa.
Intel Q6600 0-stepping @ 2.8 GHz | XFX Radeon HD 5850 | EVGA 680i | 4Gt G-skill DDR2 800 | Zalman 750W, ZM750-HP, Heatpipe | Soundblaster X-FI (Platinum) | OCZ Vertex II 120Gt, 2 x 250 Gt Seagate Barracuda | Razer Tarantula

|
thejammy
Senior Member
6 tuotearviota
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:16 |
Linkki tähän viestiin
|
piippaako kone edes mitekään? kuulostais vähän kyllä siltä että poweri ois sökönä, en kyllä itse enempää osaa auttaa. niin siis itselläni meni se neliö nappi rikki...
|
maikuli
Junior Member
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:26 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jasoni: Tai repäiset emosta sen käynnistysnapin piuhan irti ja kokeilet käynnistää koneen vaikka ruuvimeisselillä. Jos käynnistyy niin vika on napissa.
mitenkäs se ruuvarilla onnistuu? Mihin siis se pitäs laittaa?
|
thejammy
Senior Member
6 tuotearviota
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:28 |
Linkki tähän viestiin
|
vastuutonta neuvoo tuolla tavalla...
niin siis jos haluat tuota kokeilla niin siin kyllä on sitten omat riskinsä, mutta katsot ekana mihin siitä powerista menee johotr, laita ne nastat muistiin, sitten vain tökkään ruuvarin (kannattaa ehkä kumminkin olla maadoitettu, vaikkei sieltä pitäsi isoo sätkyy saada.) noiden kahden nastan väliin ja toivot parasta...
|
maikuli
Junior Member
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:28 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy: piippaako kone edes mitekään? kuulostais vähän kyllä siltä että poweri ois sökönä, en kyllä itse enempää osaa auttaa. niin siis itselläni meni se neliö nappi rikki...
Ei piippaa, ei tee yhtään mitään, kun yrittää käynnistää :(
Voi hitsi jos siinä onkin noin iso vika. Ikinä ei saa sit kuntoon :(
|
thejammy
Senior Member
6 tuotearviota
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti maikuli: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy: piippaako kone edes mitekään? kuulostais vähän kyllä siltä että poweri ois sökönä, en kyllä itse enempää osaa auttaa. niin siis itselläni meni se neliö nappi rikki...
jos powerissa vika on niin se ei kylläkään ole kovin iso homma vaihtaa. suunilleen saman tehoinen vain ja samalla emokiinnikkeellä oleva jostain ( halvimmat maksaa ehkä parikymppii), siihen ei tosiaan tarvitse olla mikään atk asentaja että sen osaa vaihtaa.
|
Member
1 tuotearvio
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:35 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy: vastuutonta neuvoo tuolla tavalla...
niin siis jos haluat tuota kokeilla niin siin kyllä on sitten omat riskinsä, mutta katsot ekana mihin siitä powerista menee johotr, laita ne nastat muistiin, sitten vain tökkään ruuvarin (kannattaa ehkä kumminkin olla maadoitettu, vaikkei sieltä pitäsi isoo sätkyy saada.) noiden kahden nastan väliin ja toivot parasta...
Voi hyvänen aika... Kyllä on tosi vastuutonta. Kun painat siitä virtanapista tapahtuu aivan samaa! Yhdistä vaikka kotiavaimilla ne kaksi nastaa, niin kone käynnistyy, jos käynnistyy. Itse olen aikoinaan vuoden verran käynnistellyt konetta noin, kun ei ollut koteloa ollenkaan. Yksinkertainen kikka. Jos sieltä onnistut sätkyt saamaan olet kyllä aika mestari.
Intel Q6600 0-stepping @ 2.8 GHz | XFX Radeon HD 5850 | EVGA 680i | 4Gt G-skill DDR2 800 | Zalman 750W, ZM750-HP, Heatpipe | Soundblaster X-FI (Platinum) | OCZ Vertex II 120Gt, 2 x 250 Gt Seagate Barracuda | Razer Tarantula

|
maikuli
Junior Member
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti maikuli: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy: piippaako kone edes mitekään? kuulostais vähän kyllä siltä että poweri ois sökönä, en kyllä itse enempää osaa auttaa. niin siis itselläni meni se neliö nappi rikki...
jos powerissa vika on niin se ei kylläkään ole kovin iso homma vaihtaa. suunilleen saman tehoinen vain ja samalla emokiinnikkeellä oleva jostain ( halvimmat maksaa ehkä parikymppii), siihen ei tosiaan tarvitse olla mikään atk asentaja että sen osaa vaihtaa.
Ai jaa.. mä oon itse kyllä laittanu polttavan dvd aseman, olisko yhtä helppo? Toivottavasti, koska kovin pitkälle mun omat taidot ei riitä.
|
thejammy
Senior Member
6 tuotearviota
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jasoni: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy: vastuutonta neuvoo tuolla tavalla...
Voi hyvänen aika... Kyllä on tosi vastuutonta. Kun painat siitä virtanapista tapahtuu aivan samaa! Yhdistä vaikka kotiavaimilla ne kaksi nastaa, niin kone käynnistyy, jos käynnistyy. Itse olen aikoinaan vuoden verran käynnistellyt konetta noin, kun ei ollut koteloa ollenkaan. Yksinkertainen kikka. Jos sieltä onnistut sätkyt saamaan olet kyllä aika mestari.
kyllä, tiedän että se onnistuu ja helppoakin vielä, mutta kun neuvoit sinne päin, ja kerta henkilö vaikutti ettei tiennyt tuosta juur mitään, tiedä vaikka jos ois vetässy oikkariin jotain muuta kun tuon kytkimen, esmes jonkin muun piuhan.
|
maikuli
Junior Member
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:38 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jasoni: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy: vastuutonta neuvoo tuolla tavalla...
Arvakkaa uskallanko ainakaan enää kokeilla? :D
|
thejammy
Senior Member
6 tuotearviota
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:39 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti maikuli:
Ai jaa.. mä oon itse kyllä laittanu polttavan dvd aseman, olisko yhtä helppo? Toivottavasti, koska kovin pitkälle mun omat taidot ei riitä.
ei sen pitäs olla paljoo sen kummallisempaa, ainut vaan että johtoja on enemmän, ainakin tässä omassa mallissani ei poweri ole kuinneljällä ruuvilla takaa kiinni ja sitten se lähteekin jo nätisti irti, varmista vaan joltain joka tietää näistä että millaisen powerin siihen uskaltaa tilalle laittaa. ja varo ette vahingossa avaa vääriä ruuveja siitä powerista :D
|
Member
1 tuotearvio
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:39 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jasoni: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy: vastuutonta neuvoo tuolla tavalla...
kyllä, tiedän että se onnistuu ja helppoakin vielä, mutta kun neuvoit sinne päin, ja kerta henkilö vaikutti ettei tiennyt tuosta juur mitään, tiedä vaikka jos ois vetässy oikkariin jotain muuta kun tuon kytkimen, esmes jonkin muun piuhan.
Niin että sitä käynnistysnapin piuhaa on vaikea seurata mihin kohtaan se kiinnittyy emolla?

|
thejammy
Senior Member
6 tuotearviota
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:41 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jasoni:
Niin että sitä käynnistysnapin piuhaa on vaikea seurata mihin kohtaan se kiinnittyy emolla?
ei, mutta jos ei ole avannutkaan konetta/ollut tekemisissä elektroniikan kanssa niin vähän vaikea tietää mitään tuollaista, ja ainakin omassa hp:ni samassa johdossa menee ainakin HDD sekä virta ledejen piuhat... siitä sitten arpomaan 6 nastan välillä mitkä yhdistää. saattaa kyllä lukea nastan kohdalla miten ne menee, muistaakseni ei lue.
niin mutta suosittelen kyllä koittamaan tuota varovasti. katsoo vain tarkasti mihin kohtaan se virtanapin piuha menee...tuskinpa siinä tuhoa saa aikaan. ainut oikeastaan mitä voi käydä on ettei kone käynnisty, eli sama mitä se nytkin tekee :D kunhan ei sitten muita komponentteja sorki ruuvarilla ^^
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 24. marraskuuta 2008 @ 20:43
|
Member
1 tuotearvio
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:46 |
Linkki tähän viestiin
|
Piuhassa (ja vastaavassa paikoissa nastojen kohdalla) lukee varmasti "pwr" -> power. Anna maikuli mennä vaan! Sillähän sitä oppii. Edelleen, ei ole vaikeaa.

|
maikuli
Junior Member
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jasoni:
ei, mutta jos ei ole avannutkaan konetta/ollut tekemisissä elektroniikan kanssa niin vähän vaikea tietää mitään tuollaista, ja ainakin omassa hp:ni samassa johdossa menee ainakin HDD sekä virta ledejen piuhat... siitä sitten arpomaan 6 nastan välillä mitkä yhdistää. saattaa kyllä lukea nastan kohdalla miten ne menee, muistaakseni ei lue.
niin mutta suosittelen kyllä koittamaan tuota varovasti. katsoo vain tarkasti mihin kohtaan se virtanapin piuha menee...tuskinpa siinä tuhoa saa aikaan. ainut oikeastaan mitä voi käydä on ettei kone käynnisty, eli sama mitä se nytkin tekee :D kunhan ei sitten muita komponentteja sorki ruuvarilla ^^
Eli onko se käytännössä niin, et nyt, kun tiedän et nappiin lähtee musta ja punainen johto et etin vastaavat emossa kiinniolevat johdot ja pistän mieleeni ja katson emosta mitkä ne nastat on ja sit kun oon ihan varma et oikeat löysin niin koitan?? :/
|
thejammy
Senior Member
6 tuotearviota
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:55 |
Linkki tähän viestiin
|
juurikin noin.
|
Member
1 tuotearvio
|
24. marraskuuta 2008 @ 20:57 |
Linkki tähän viestiin
|
Avaa koppa ja katso mihin kohtaan emolevyllä ne musta ja punainen johto kiinnittyy. Onko siinä liittimessä muita johtoja kiinni?

|
maikuli
Junior Member
|
24. marraskuuta 2008 @ 21:02 |
Linkki tähän viestiin
|
Mä koitin jo, mutta ei käynnistyny :(
|
thejammy
Senior Member
6 tuotearviota
|
24. marraskuuta 2008 @ 21:03 |
Linkki tähän viestiin
|
sitten kyllä uskoisin powerissa olevan vikkaa.... ei ainakaan äkisti tuu mieleen missä muussa vois olla, ehkäpä powerista emoon menevän piuhan (se kaikkein isoin pino johtoja..) kiinnitys on löystynyt?
|
Member
1 tuotearvio
|
24. marraskuuta 2008 @ 21:06 |
Linkki tähän viestiin
|
No voithan kokeilla vielä johtojen kiinnityksenkin. Siis muuta ei tapahdu, kuin takana oleva valo räpsyy? Ei piippausta ei mitään?

|
thejammy
Senior Member
6 tuotearviota
|
24. marraskuuta 2008 @ 21:09 |
Linkki tähän viestiin
|
tähän kyllä loppuu minun osaaminen, kääntyisin kyllä tuohon powerin suuntaan sillä jos vika olisi esim prosessrosisa niin piippari kyllä huutaisi hoosiannaa koneen käynnistyessä, tuskin tuo mikään viruskaan on... oikeastaan taitaa ainoit vaihtoehdot olla joko a)poweri sökönä tai b) bios sökönä...
|
Mainos
|
  |
|
maikuli
Junior Member
|
24. marraskuuta 2008 @ 21:14 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jasoni: No voithan kokeilla vielä johtojen kiinnityksenkin. Siis muuta ei tapahdu, kuin takana oleva valo räpsyy? Ei piippausta ei mitään?
Valo vain räpsyy. Ei mitään muuta. Ei edes piippaa.
Mä oon noita johtoja tarkistellu jo aikasemmin päivällä, kun kerran oli näytönohjain löystyny niin siitä ajattelin et jos joku olis nytkin vain ollu löysällä, mut ilmeisesti ei.
|