juu eli lähi päivinä on ilmennyt sellaista ongelmaa kun olen käynnistänyt koneen, niin siinä vaiheessa kun kone tarkistää BIOS:it niin kone ilmoittaa että prossu ei toimi oikein tai asetuksissa on vikaa... koneessa on INTEL pentium 4 3.06Ghz prossesori... "vika ei vaikuta suoritus kykyyn (tai en ole huomannut tökkimistä tai sen sellasta)... koneessa on myös FAN control panel:in alla neljä lisä tuuletintä joiden kytkennät olen tarkistanut ja BIOS:ista katsonut CPU lämpötilaa niin on ollut siinä 45'c-50'c välillä... missä vika?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zaraki89: juu eli lähi päivinä on ilmennyt sellaista ongelmaa kun olen käynnistänyt koneen, niin siinä vaiheessa kun kone tarkistää BIOS:it niin kone ilmoittaa että prossu ei toimi oikein tai asetuksissa on vikaa... koneessa on INTEL pentium 4 3.06Ghz prossesori... "vika ei vaikuta suoritus kykyyn (tai en ole huomannut tökkimistä tai sen sellasta)... koneessa on myös FAN control panel:in alla neljä lisä tuuletintä joiden kytkennät olen tarkistanut ja BIOS:ista katsonut CPU lämpötilaa niin on ollut siinä 45'c-50'c välillä... missä vika?
Alkuun: 45-50C ei ole mitään, yli 80C jos mennään niin alkaa vasta oikeesti tuntumaan. Tämän voi tarkistaa erillisellä ohjelmalla: http://www.majorgeeks.com/Prime95_d4363.html (Prime95 prosessorin rasitus - Large FFT 2h ajan ja max.lämmöt ylös.)
Ekana tulee mieleen, että Bios patterista on loppunut puhti, eikä täten voi pitää edellisiä asetuksia kurissa, jonka takia käynnistyksen yhteyssä tulee valitusta.
http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php?image=67
Toisena mieleen pölähtää liian pieni kierroksinen CPU-tuuletin(tai joku muut low-rpm cpu-coolerin kytkentä kohdassa). Jotkut Biokset hälyttävät default asetuksena liian pienistä kierroksista, kiinnittääkseen käyttäjän huomion, ettei tulisi mahdollisia fyysisiä vahinkoja laitteistoon.
niin se unohtu mainita viellä että BIOS antaa prossun taajuudeksi vain 2,06 Ghz... vaikka se on 3.06 Ghz...
kierokset ovat jonkun 1200-1500 välillä eli minun mielestäni ihan tarpeeksi... mutta en tiiä voi olla patterissa on vika koska kaikki asetukset ovat palanneet mini
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zaraki89: niin se unohtu mainita viellä että BIOS antaa prossun taajuudeksi vain 2,06 Ghz... vaikka se on 3.06 Ghz...
kierokset ovat jonkun 1200-1500 välillä eli minun mielestäni ihan tarpeeksi... mutta en tiiä voi olla patterissa on vika koska kaikki asetukset ovat palanneet mini
Prossun kokonaistaajuus lasku voi johtua kertoimen väliaikaisesta laskusta. Esimerkki omasta P4 550J mallista: 17 x 200 = 3.4GHz, mutta kun multiplier laskee "idlessä" niin prossusta tulee 14 x 200 = 2.8GHz
Hyvä että pystyit jotain sanomaan tuohon RPM -kohtaan, mutta osaatko sanoa onko tuulettimet johto varmasti oikeassa paikassa? Koska emossa on vaihdellen 2-4 paikkaa mihin CPU:n johtoo voidaan laittaa, vaikka niistä vain yksi kelpuuttaa. Se on yleensä "päällimmäisenä" "pohjoispuolella", sekä emoon on printattu teksti "CPU"
juu olen varma ja eikä ollut muutakaan FAN johto piuhaa vapaana joka olisi varattu tuulettimen johdolle...ja emoon laitoin sen tunniste johdon kiinni.. se on lähin prossua oleva johto ja BIOS kertoo että tuleetin pyörii sen mukaan... muuta voisko vika olla jotenkin virran syötössä? itse epäilen sitä mutta kysyn viisaimilta ensi että alanko sorkkimaan virran syötön asetuksia :D