Jokainen prossu ja näyttis on yksilöitä et suoraan ei voi sanoa kuinka oaljon nuokin kulkee, mut jos oikein muistan nii e7300 on 2,66 GHz? Se vois kulkee joku 3.2-3.5 mut nää nyt on vaan miun arvioita et omaa kokemusta ei ole mut joku viisaampi voi vielä valottaa vähän enemmän.
Näyttiksen kellotukseen voisi sopia ati tools-ohjelma ja prossua kellotetaan biossista. Voit vaikka googlesta katsoa kellotusoppaita.
Näytönohjainta varten voisit käyttää ehdottomasti RivaTuner -ohjelmaa ja jos alkaa esiintymään grafiikka virheitä tai muunlaista ongelmaa, niin lasket vain kellotaajuuksia.
Prosessoria kellotetaan BIOS:in kautta eikä se ole edes hankalaa, tosin välillä joudut rämppäämään useastikin. Nostat vähän kerralla sitä FSB:tä. Uskoisin, että tuolla E7300:lla pääset ainakin 3.00 GHz:n, jos hyvin käy.
Lopuksi kun olet nostanut sitä FSB:tä jonkin verran, niin pyöritä ainakin pari tuntia Orthos tai Prime95 -rasitusohjelmia, jos ilmenee virheitä, niin lisää jännitettä NB:lle sekä RAM:ille.
Viimesin nvidian näyttis mulla oli 7600gs, joten en muista kunnolla miten noi suhtautuu tolla Rivatunerilla kellotamiseen. Kun omia Atin kortteja oon kellotellu kyseisellä ohjelmalla, on lämmöt noussu ihan älyttömästi. Mutta hyvä ohjelma kylläkin tuulettimien säätöön ainakin.
Älkää hermostuko, jos oon väärässä noitten nvidian korttejen suhteen.
Mulla on tosta prossusta pykälän vanhempi malli, eli e7200(sigussa) ja sillä oon päässy 3,5ghz:iin pienellä volttien nostolla ja boxedilla. Nyt mulla on se vaan 3,2ghz, vaikka ostinkin tehokkaamman coolerin sille.
Mut tosiaan, jos toi Rivatunerin kellotus toimii noiden nvidian korttejen kanssa, niin käytä ihmeessä, on nimittäin erittäin selvä ja helppokäyttönen ohjelma.
Ei niissä ole mitään eroa, paitsi että tuolla ATITool -ohjelmalla voi testata kellotaajuuksia ym. RivaTuner on suunniteltu näytönohjainten kellottamiseen, samoin ATITool, joten ei ole väliä, kumpaa käytät.