|
|
|
Keskustelualueet
Keskustelualueet
|
|
|
Vista-päivitys ei onnistu
|
|
|
Player90
Member
|
22. tammikuuta 2009 @ 16:04 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Nyt tuli ensimmäiset ongelmat Vistan kanssa. Aluksi Avira Antiviria ei voinut päivittää, ja nyt myöskään windowsin päivitys ei onnistu. Herjaa paria erilaista koodia 0x80244019 ja 80244019. Windowsin update sivustollekkaan ei pääse, herjaa erroria.
Mahtaako ongelma liittyä jaettuun langattomaan nettiin? Tosin kokeilin kyllä modeeminkin laittaa tähän koneeseen, mutta ei auttanut. Myös useiden virustutkien/torjuntaohjelmien asennus epäonnistuu. Netti toimii muuten normaalisti, mutta Microsoftin päivityksiä ei saa.
Auttakaa miestä mäessä. Googlesta löysin jotain, mutta ne oli englanniksi ja meinaa tuo Lontoon kieli olla hieman hakusessa.
|
|
Renegade
Newbie
|
23. tammikuuta 2009 @ 11:38 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Kuulostaa täsmälleen samalta vialta, jonka eilen korjasin naapurin koneesta. DNS:t oli kaapattu troijalaisella ja ohjattu jonnekin aivan muualle. Mikään käyttämistäni virusskannereista ei troijalaista löytänyt, mutta Vistan päivitykset nitistivät sen lopulta.
Tarkista DNS:t. Naapurilla vika löytyi koneen DNS:sista, mutta jos modeemi on oletusasetuksilla, eli käyttäjätunnusta ja salasanaa ei ole vaihdettu, niin voi olla että modeeminkin DNS:t on muutettu.
Koneen DNS:t löydät, kun menet nettiasetuksiin. Olen itse täysi käsi vielä Vistan kanssa, mutta yritän neuvoa reitin oikeaan paikkaan edes joten kuten. Käyttöjärjestelmäni on englanninkielinen, joten suomennokset eivät välttämättä osu ihan oikeaan.
Nyt mennään, pidä hatustas kii...
Käynnistä-valikko -> Ohjauspaneeli -> Verkko ja Internet -> Verkko- ja jakamiskeskus (Network and Sharing Center) -> vasemmasta laidasta Hallitse verkkoyhteyksiä (Manage network connections).
Valikossa pitäisi olla nettiyhteytesi, sekä langallinen, että langaton. Klikkaa sitä yhteyttä, jota käytät oikeanpuoleisella hiiren napilla. Auenneesta valikosta valitse Ominaisuudet/Asetukset (Properties, se alin). Auenneesta ikkunasta löytyy kohta, jossa höpistään TCP/IPv4:stä, aktivoi se vasemmalla hiiren napilla (kerran klikkaamalla) ja paina Ominaisuudet/Asetukset (Properties) nappia.
Nyt päästiin vihdoinkin DNS:ien luo. Eli tarkista että DNS osoitteet noudetaan automaattisesti, että tässä kohtaa ei ole mitään ip-numeroita. Jos on, niin poista ne ja siirrä täppä kohtaan, hae DNS:t automaattisesti. Ja perään OK:ta, että pääset ulos noista ikkunoista.
Ja sitten suorinta tietä Windowsin päivitykseen. ÄLÄ käynnistä konetta ennen sitä, tai DNS:t menee taas väärin. Winkun päivitysten mukana pitäisi tulla päivitys, joka seuraavan käynnistyksen yhteydessä osaa poistaa tuon troijalaisen automaattisesti.
Naapurilla oli vielä käyttäjäkohtainen Temp-kansio jaettu, en tiedä tekikö tuo troijalainen sen, mutta kannattaa käydä varmistamassa, että omalla C-asemalla (Winkun asennusosiossa) ei ole mitään sellaista jaettu, mitä ei ole tarkoitus jakaa.
Jos vika onkin modeemin DNS-asetuksissa, niin kaiva manuska ja mene ohjeiden mukaisesti modeemin setuppiin. Käy tarkistamassa DNS ja korjaa, jos tarvetta. Muista muuttaa käyttäjätunnus/-salasana, ettei modeemia pystytä kaappaamaan uudestaan.
|
|
Player90
Member
|
23. tammikuuta 2009 @ 15:34 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Ei auttanut. Mielestäni kyllä tein tuon oikein, mutta päivitys ei onnistu. Ihan amatööri olen näitten koneiden kanssa ja modeemin manuaalia ei löyrtynyt mistään, mitenköhän sinne asetuksiin pääsee?
|
|
Renegade
Newbie
|
23. tammikuuta 2009 @ 17:44 |
Linkki tähän viestiin
|
Oliko siellä koneen puolella DNS:t vaihtuneet vai oliko siellä automaattihaku päällä? Tuo mihin minä viittaan laittaa DNS:n IP:ksi jotain tämän suuntaista 85.255.113.122. Netistä löysin sivuston, joka kerää kyseisiä IP-numeroita http://gabrielharrison.co.uk/consultancy..._search_hijack. Ne liittyvät kaikki kaiketi tuohon samaan asiaan.
Voi olla, että Windows ei saanut päivitettyä vielä kaikkia päivityksiä. Joten kannattaa kokeilla koko rumba uusiksi. Siis jos nuo DNS:t oli vaihtuneet. Muuten ongelma on jossain muualla päin. Päivitys, jota todennäköisesti tarvitset löytyy myös suoraan osoitteesta http://www.microsoft.com/downloads/detai...b3-75b8eb148356
Minkä merkkinen modeemi on? Merkin avulla voi Googlata manuaalin netistä.
|
|
Player90
Member
|
23. tammikuuta 2009 @ 20:15 |
Linkki tähän viestiin
|
Siellä oli ip:nä jotain tuon tyylistä kun kirjoitit, vaihdoin automaattihaun päälle. Ongelma on se kun en pääse lataamaan edes suoraan Microsoftin sivustolta ohjelmia, seuraavanlaista pukkaa:
Failed to Connect
Firefox can't establish a connection to the server at download.microsoft.com.
Though the site seems valid, the browser was unable to establish a connection.
* Could the site be temporarily unavailable? Try again later.
* Are you unable to browse other sites? Check the computer's network connection.
* Is your computer or network protected by a firewall or proxy? Incorrect settings can interfere with Web browsing.
Kokeilin myös IE:llä, mutta ei vaikuttanut asiaan. Ja myöskään mikään viruksentorjuntaohjelma ei suostu nyt toimimaan kunnolla. Antivir ei löydä jotain tiedostoa ja ei aukea, vaikka ennen toimi hyvin. Myös AVG:ta kokeilin, ei toimi.
|
|
Player90
Member
|
23. tammikuuta 2009 @ 20:18 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Ja kokeilin sammuttaa palomuurin ja ladata noita päivityksiä, ei auttanut. Eli palomuurin ei pitäisi estää latausta.
|
|
Player90
Member
|
23. tammikuuta 2009 @ 20:24 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Renegade: Minkä merkkinen modeemi on? Merkin avulla voi Googlata manuaalin netistä.
Realtek RTL8168B/8111B Family PCI-E Gigabit Ethernet
Tuollanen modeemi käytössä
|
|
Renegade
Newbie
|
23. tammikuuta 2009 @ 22:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Onhan sinulla järjestelmävalvojan/admin oikeudet, kun teet tuon DNS:n asetusten muutoksen?
Tuo antamasi Realtek RTL8168B/8111B Family PCI-E Gigabit Ethernet kalskahtaa korvaani enemmänkin verkkokortilta kuin modeemilta. Pyöriikö siellä pöydällä tai jossain jotain laatikkoa, missä on antenni pystyssä ja johon puhelinpiuha menee? Katso sen päältä tai pohjasta merkki ja malli.
Jos käyt katsomassa ne DNS:t uudestaan, onko siellä taas päällä ne 85.255.xxx.xxx osoitteet? Jos ei ole, niin kurkkaa myös sieltä TCP/IPv6:n puolelta että sielläkin on automaattiasetukset ja varmuuden vuoksi jos sinulla näkyy siellä se langatonkin nettisovitin, niin sieltä voisi myös käydä muuttamassa nuo DNS:t.
Kokeilitko käyttää Windowsin omaa päivitystyökalua, joka löytyy Ohjauspaneelista kohdasta Turvallisuus (Security), siellä on kohta Tarkista päivitykset? Firefox on hieman käsi noiden Microsoftin päivitysten kanssa.
Jos tuo ei toimi, niin on syytä tarkistaa että mitä siellä koneella on oikeasti DNS:nä. Nyt menee sitten hardcoreksi...
Oleellisinta on ensin käydä laittamassa ne DNS-täpät sinne automaattihaun puolelle. Sitten jatkuu tästä.
1. Paina näppäimistöllä Windows-näppäintä (löytyy Ctrl-näppäimen vierestä yleensä, se missä on Windows-lipun kuva) ja R-kirjainta.
2. Kirjoita aukeavaan ikkunaan "cmd" (ilman lainausmerkkejä)
3. Kirjoita taas ilman lainausmerkkejä "ipconfig /all" ja paina enter.
Ruutuun pitäisi tulla kaikkea mystistä (mallikuvia osoitteessa http://www.ncsu.edu/resnet/windows/ipconfig/vista.php). Sen keskeltä löytyy DNS palvelin (voit kelata sivua ylöspäin tavalliseen tapaan, tuo rivi saattaa vilahtaa yli ruudun). Katso ettei sen perässä ole tuota kirottua 85.255.xxx.xxx IP:tä. Jos on, niin silloin noilla lontoon kielisillä sivuilla on ohjeistettu seuraavasti:
Kirjoita ilman hapsuja "ipconfig /flushdns" ja paina enter.
Tuo putsaa DNS-asetukset. Voit tarkistaa tämän jälkeen tuolla "ipconfig /all" käskyllä tapahtuiko DNS:n kanssa mitään muutoksia. Jos ei, niin voi rähmä, jos joo, niin äkkiä sinne Windowsin päivitykseen.
Voi myös olla, että nettiliittymääsi täytyy määrittää nuo DNS:t käsin, joten kannattaa kaivella jostain se asennusohje esiin, jonka olet saanut palveluntarjoajaltasi. Jos nettisi on Saunalahden, Elisan, Soneran tai GoHomen kautta, niin todennäköisesti siellä ei tarvita DNS-osoitteita vaan asetuksen pitää olla automaattinen haku. Olen käsittänyt, että puhumme kuitenkin ADSL-liittymästä?
|
|
Renegade
Newbie
|
23. tammikuuta 2009 @ 22:23 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuota voisi myös kokeilla, mutta todennäköisesti se kuuluu listaan "ei löydy, ei yhteyttä, ei toimi":
http://onecare.live.com/site/fi-fi/center/howsafe.htm
Siinä on keskellä sivua sinen nappi "Suojaustarkistus", jolla pitäisi käynnistyä Microsoftin online virusskannaus. Jos se vaikka löytäisi jotain..?
Muista käyttää IE:tä, Firefoxilla tuo ei toimi.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 23. tammikuuta 2009 @ 22:31
|
|
Player90
Member
|
23. tammikuuta 2009 @ 22:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Kyllä, Elisan laajakaista on kyseessä.
Ei näkynyn dns-palvelimen perässä tuota ko. ip:tä.
ipconfig /flushdns
Tuota kokeilin, mutta tulee teksti "Pyydetty toiminto edellyttää korotusta"
Kyllähän tuolla pöydällä vilkkuu Buffalo AirStation, mutta ymmärtääkseni se on se reititin joka mahdollistaa tämän langattoman netin? Se on siis kytkettynä toiseen koneeseen ja tässä koneessa on usb-adapteri. Tuo reititin on kytketty modeemiin(?) jossa lukee kannessa A-link.
Varmaan tyhmältä kuulostaa kun toinen ei ymmärrä hölkäsen pöläystä, mutta kiitokset vaivannäöstä, jospa se ongelma ratkeaisi.
|
|
Renegade
Newbie
|
23. tammikuuta 2009 @ 23:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Toimiiko siinä toisessa koneessa netti normaalisti? Myös Windowsin päivitykset?
Tuo "Pyydetty toiminto edellyttää korotusta" viittaisi netin mukaan siihen, että et ole kirjautunut Järjestelmänvalvojana sisään. Onko koneessa useampi käyttäjätili? Pääset katsomaan käyttäjätilejä Ohjauspaneelin kautta, siellä on Käyttäjätilit ja jotain (User Accounts and Family Safety) -> Käyttäjätilit. Tässä pitäisi käyttäjänimesi alla lukea järjestelmänvalvoja (Administrator) kaiketi. Voit myös katsoa muita koneella olevia tilejä klikkaamalla "Hallitse toista tiliä" (Manage another account).
Sattuisiko modeemi olemaan tämän mallinen: http://www.a-link.com/fi/RR24.html
Tuolta sivulta löydät siihen käyttöohjeen suomeksi.
|
|
Player90
Member
|
24. tammikuuta 2009 @ 12:37 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Kyllä on Adminin oikeudet, käyttäjiä on useampi ja Adminin oikeudet oli minun lisäksi toisellakin käyttäjällä, onko tällä merkitystä? Toinen kone vaikuttas toimivan ihan normaalisti, ainakin alkoi asentamaan Service Pack 3 normaalisti. Siinä tosin on käyttiksenä XP.
Modeemin paketin löysin ja se on mallia "A-Link RoadRunner 40D" ohjeet, yms laput olivat kyllä kadonneet mystisesti. Kokeilin resetoida modeeminkin, muttei auttanut asiaa.
Tuolta cmd:stä saa näkyviin, että aliverkon peite on 255.255.255.0. Mitenkäs tuo vaikuttaa? Muut ip:t ovat kunnossa.
|
|
Renegade
Newbie
|
24. tammikuuta 2009 @ 14:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Aliverkon peite on ihan ok. Kannattaa kokeilla samaa hommaa sillä toisella käyttäjällä, ihan varmuuden vuoksi.
Modeemissa tuskin on vikaa, jos kerran toinen kone toimii ok. Todennäköisesti vika ei myöskään silloin ole Buffalossakaan, jos kerran molemmat koneet menevät sen kautta A-Linkille ja siitä nettiin. Eli A-Linkistä lähtee vain yksi verkkopiuha, joka menee Buffalon WAN-porttiin?
Buffalosta voi kuitenkin varmuuden välttämiseksi vielä vilkaista ne DNS:t. Omaan Buffalooni pääsee osoitteella 192.168.11.1. Oletuskäyttäjätunnus on root, salasana todennäköisesti admin/root/password. Netistä löytyy taas merkin ja mallin mukaan käyttöohjeet, jos niitä ei muuten löydy.
Todennäköisesti sinun täytyy mennä sillä XP-koneella Buffalolle, koska yleensä ohjeissa suositellaan piuhaa pitkin menemistä eikä langatonta yhteyttä. Eikös se XP ollut verkkopiuhalla Buffalossa kiinni?
Vasemmassa laidassa on Lan Config ja sen alla DHCP Server. Sieltä löytyy DNS Servers kohta, josta tarkistat että IP:ksi annetaan tukiaseman IP (AirStation?s IP Address).
Jos tuo on oikein, niin silloin palaamme jälleen Vistan kanssa taistelemaan.
On äärimmäisen tärkeätä, että vaihdat modeemiin ja tukiasemaan salasanat. Resetoinnin jälkeen ne yleensä nollaantuvat oletuksiksi, jolloin sinne voi kutsumattomat vieraat päästä sörkkimään asetuksia. Onhan sinulla WEP/WPA-salaus käytössä Buffalossa?
|
|
Player90
Member
|
25. tammikuuta 2009 @ 12:54 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Yritin mennä molemmilla koneilla tuonne Buffaloon. Laitteessa lukee tunnus ja salasana, mutta ei pääse kirjautumaan sisään. Laitteet on resetoitu, eikä auttanut. Lisäksi Vista-koneessa on alkanut esiintyä lisää ongelmia, käynnistyy ja sammuu itekseen ja on äärimmäisen hidas. Taidan viedä koneen tuttavalle huoltoon, saa katsoa mikä on vikana.
Tässä Xp-koneellakin taitaa kuitenkin jotain häikkää olla, Antivir ei pysty päivittämään itseään ja toisen ohjelman asennus epäonnistui.
Kiitokset kuitenkin avusta!
|
|
Mainos
|
  |
|
|
Addon
Newbie
|
29. tammikuuta 2009 @ 18:59 |
Linkki tähän viestiin
|
|
Kiitoksia avausta Renegade, sain Vistan päivityksen onnistumaan.
Troijalaisessa taitaa olla jujuna vielä jonkinlainen "ohjelmien tarkkailu". Eli tein Renegade:n ohjeitten mukaan DNS muokkaukset ja poistin vielä TCP/IP lehdestä nämä DNS pois:
85.255.113.114;85.255.112.8
Ennen kuin hyväksyt mitään muutoksia, aloita päivitysten lataaminen ja sen jälkeen hyväksy kaikki ikkunat aina Verkko- ja jakamiskeskukseen asti. Päivitys miettii hetken aikaa ja alkaa lataamaan päivityksiä.
|
|