Tiedän, että kyseisen prossun kellotukseen liittyviä aiheita on jo ja olenkin ne jo läpi lukenut. Jäähynä toimii Xigmatek HDT-S1283. Päälle 3Ghz olisi tarkoitus kellotella.
Asiaan:
Biosista laitoin Ai Tweakerin manuaaliseksi, muisteihin vakiojänöt.
Tarviiko muistien kanssa muuta räplätä? Haluaisin niiden kellotaajuuden säilyvän 800Mhz:nä, vaikka ei paljoa vaikutusta olisi.
Nyt prossussa on kaikki vakiolla. Uskaltaisiko suoraan laittaa FSB:n 400:aan ja kertoimen 8? Tuon FSB:n säädöt kyllä löytyi ja tuon kertoimen säätö taitaa olla CPU Ratio Setting? Ja paljonkohan pitäisi voltteja prossulle laittaa, jos nuo aion pistää?
No nyt laitoin CPU Ratio Setting kohtaan 8 ja FSB:n 400:aan, prossulle volteiks 1.32500. Piätisikö muistit laittaa 1:1? Mistä se tapahtuu, kun ei minulla ainakaan näyttäisi olevna mitään DRAM Speed kohtaa. DRAM Frequency kohta on, jossa pienin on 801Mhz ja siitä ylöspäin.
Edit: Laitoin siihen DRAM Frequency kohtaan sen 801Mhz ja käynnistin koneen. Windows käynnistyi moitteetta ja lämmöt idlessä ~33 astetta.
Edit2: 3DMark06 tuli läpi tuossa ajeltua. Ennen kellotusta tulos oli n. 12400 ja kellotuksen jälkeen n. 14900.
Anteeksi, kun tulee monta viestiä putkeen. Onhan muokkaa nappikin keksitty, mutta kuitenkin.
Eli siis nyt on kellot 8*425 = 3.4 Ghz ja jänöt 1.36250. IntelBurnTest:iä ajaessa tulee jonkun ajan päästä blue screen. (eli on epävakaa) Ennen kaatumista ehdin kuitenkin lämpöjä katsoa ja ne olivat siinä 70:n tienoilla.
Edit: Ja muistit ovat tällä hetkellä 851Mhz. En ole vieläkään löytänyt sitä kohtaa, missä ne saisi 1:1.
Edit2: Anteeksi kauheasti. Kun tässä kireessä yritän saada ongelmia ratkaistuksi. Ehkä pitäisi varata hieman enemmän aikaa..
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pCPc6: Anteeksi, kun tulee monta viestiä putkeen. Onhan muokkaa nappikin keksitty, mutta kuitenkin.
Eli siis nyt on kellot 8*425 = 3.4 Ghz ja jänöt 1.36250. IntelBurnTest:iä ajaessa tulee jonkun ajan päästä blue screen. (eli on epävakaa) Ennen kaatumista ehdin kuitenkin lämpöjä katsoa ja ne olivat siinä 70:n tienoilla.
Edit: Ja muistit ovat tällä hetkellä 851Mhz. En ole vieläkään löytänyt sitä kohtaa, missä ne saisi 1:1.
Edit2: Anteeksi kauheasti. Kun tässä kireessä yritän saada ongelmia ratkaistuksi. Ehkä pitäisi varata hieman enemmän aikaa..
Muistit on 1:1, kun muistit toimii 2x FSB -nopeudella. Eli FSB 400MHz -> muistit 800MHz. FSB 425 -> muistit 850MHz. Kun ei ole vakaa, nosta jännitettä prossulle. Jos ei edelleenkään ole vakaa, säädä emon asetuksia mm. NB/SB, FSB voltit, GTL (Q6600:lle sopiva GTL on x0,670. Itse olen käyttänyt myös x0,630). Myös PCI-E taajuutta kannattaa säätää. Muista pistää kaikki virransäästöt (C1E) pois päältä. Enabloi "loadline calibration". Tämä poistaa ns. vDroopin, eli jännite ei notkahda alaspäin raistuksessa eikä prosessori täten ole välttämättä niin epävakaa kuin aiemmin.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti lauri_lr: Muistit on 1:1, kun muistit toimii 2x FSB -nopeudella. Eli FSB 400MHz -> muistit 800MHz. FSB 425 -> muistit 850MHz. Kun ei ole vakaa, nosta jännitettä prossulle. Jos ei edelleenkään ole vakaa, säädä emon asetuksia mm. NB/SB, FSB voltit, GTL (Q6600:lle sopiva GTL on x0,670. Itse olen käyttänyt myös x0,630). Myös PCI-E taajuutta kannattaa säätää. Muista pistää kaikki virransäästöt (C1E) pois päältä. Enabloi "loadline calibration". Tämä poistaa ns. vDroopin, eli jännite ei notkahda alaspäin raistuksessa eikä prosessori täten ole välttämättä niin epävakaa kuin aiemmin.
Nyt on vakaa. FSB on nyt 370 ja kerroin 9. Intelburn test sai lämmön nousemaan 72:een, mutta puolen tunnin rasitus primellä ei saanut lämpöjä yli 60:nen. Kiitos ohjeista.