Olen täysi amatööri tämän ja monen muunkin asian suhteen, mutta olen kuitenkin päättänyt yrittää kellottaa konettani itse. Seuraavaksi kokoonpanoni: E8400, asus p5q3 wifi, 4*1gb ddr3 1333 mhz, 9800 gtx+ ja antec sonata 3.
Tavoitteeni olisi kellottaa prossua hieman, vaikkapa arvoon 3,5 Ghz. Riittääkö tällöin, että muutan biosista vain FSB-arvoa hieman ylöspäin. Ts. tarvitseeko minun muuttaa jännitteitä tai muita arvoja?! Tällä hetkellä FSB on 333. Olisiko mikä tahansa arvo 350-400 väliltä käypä ja kuinka paljon tästä on hyötyä? Onko siitä ylipäätään hyötyä esim. pelien kannalta, että prossu on 3,5 ghz 3 ghz sijaan? Lisäjäähdytykseen en aio panostaa, eli lämpöjen ei pitäisi nousta paljoa. Jos tulee muita seikkoja mieleen, jotka olisi hyvä ottaa huomioon niin kertokaa ihmeessä!
Kiitän nöyrästi
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti veeman07: Olen täysi amatööri tämän ja monen muunkin asian suhteen, mutta olen kuitenkin päättänyt yrittää kellottaa konettani itse. Seuraavaksi kokoonpanoni: E8400, asus p5q3 wifi, 4*1gb ddr3 1333 mhz, 9800 gtx+ ja antec sonata 3.
Tavoitteeni olisi kellottaa prossua hieman, vaikkapa arvoon 3,5 Ghz. Riittääkö tällöin, että muutan biosista vain FSB-arvoa hieman ylöspäin. Ts. tarvitseeko minun muuttaa jännitteitä tai muita arvoja?! Tällä hetkellä FSB on 333. Olisiko mikä tahansa arvo 350-400 väliltä käypä ja kuinka paljon tästä on hyötyä? Onko siitä ylipäätään hyötyä esim. pelien kannalta, että prossu on 3,5 ghz 3 ghz sijaan? Lisäjäähdytykseen en aio panostaa, eli lämpöjen ei pitäisi nousta paljoa. Jos tulee muita seikkoja mieleen, jotka olisi hyvä ottaa huomioon niin kertokaa ihmeessä!
Kiitän nöyrästi
FSB:tä nostat aluksi aika reilusti, sitten pienin hyppäyksin. Ajata orthos nimistä ohjelmaa aina taajuuden noston jälkeen. Mikäli kone kaatuu tai orthos lopettaa pyörimisen (muuttuu punaiseksi ja alkaa piippailemaan) niin sitten on joko kellojen laskemisen tai jänöjen säädön aika. Tarkkaile lämpöjä, eikä niiden pitäisi nousta yli 70c rasituksessa. 50c idlessä alkaa jo olemaan rajoilla, mutta ei hirmu vaarallista.
Ei välttämättä tarvitse nostaa voltteja mutta se riippuu täysin minkälainen prossuyksilö on sattunut kohalle, mutta jos et haluu lämpöjen hirveesti nousevan niin suosittelen jättämään pois nuo volttisäädöt koska lisää voltteja=lisää lämpöä. Parhaimmat yksilöthän noista e8400/e8500 kulkee vakiovolteilla lähemmäs 4ghz mutta se on aina tuurista kiinni.
Paitsi että jos prossu käy liian vähillä volteilla, se konkretisoituu suoraan koneen epävakaudeksi. Voltteja tulisi aina nostaa sopivassa suhteessa kellotaajuuteen nähden.
"You can´t be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of a football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."
-Frank Zappa