User Käyttäjä Salasana  

maanantai 4.8.2025 / 00:59
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > firewire-adapteri tai liitinpään vaihtaminen itse
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Firewire-adapteri tai liitinpään vaihtaminen itse
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
mikko_78
Newbie
_
12. helmikuuta 2009 @ 10:34 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Koteloni etupaneelissa on Firewire-liitäntä, josta lähtee 2x5-pinninen johto emolevyyn liitettäväksi. Emolevylläni ei ole Firewire-liitäntää. Minulla on sitä vastoin 3x1-paikkainen Firewire-PCI-kortti, jossa on yksi sisäinen liitäntä. Tämä sisäinen liitäntä on kuitenkin samanlainen 6-pinninen liitäntä kuin kortin toisellakin puolella, joten etupaneelin johtoa ei sellaisenaan korttiin saa. Onko kellään tiedossa, mistä saisi helposti tarkoitukseen sopivan adapterijohdon? Ulkomaisista kaupoista saisi saisi adaptereja, mutta hankintakulut olisivat jo enemmän kuin uuden, emolevyliitäntää tukevan Firewire-kortin hinta.

Toinen vaihtoehto on hankkia halvalla pelkkä Firewire-johto ja väkertää itse liitin. Mitä riskejä tähän mahtaa liittyä? En ole koskaan aukonut tiedonsiirtokaapeleita. Meneekö homma niin, että puran vain etupaneelijohdon liittimen, katkaisen Firewire-kaapelin soopivasti ennen liitintä ja yhdistän molempien päiden johdot (jos ja kun värikoodaus on yksiselitteinen). Voiko johdot ihan vain kiertää yhteen ja teippiä päälle, vai tarvittaisiinko jo juottamista?

PCI-kortin liittimet toimivat, mutta olisihan se kiva saada etupaneelin Firewire-liitäntäkin toimimaan.
PeteTK
AfterDawn Addict
_
12. helmikuuta 2009 @ 15:06 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kyllä ne juottaa kannattaa.

Tehomylly.
wipe2000
AfterDawn Addict

15 tuotearviota
_
13. helmikuuta 2009 @ 11:12 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse ainakin näkisin helpoimmaksi ostaa kaapeli, jonka katkaisee ja liittää etupaneelista tulevaan johtoon, kuten ehdotit.
Voisihan kotelosta tulevan kaapelin päät tietysti juottaa myös suoraan FireWire-piirikortille, esim. sen sisäisen liittimen kontakteihin, mutta sen jälkeen kortin poisto koneesta ei enää käy helposti.
Noilla taajuuksilla suosittelisin kolvausta, kiertoliitoksella voi tietysti ensin pikaisesti kokeilla toimivuutta.

Valmiskapeleissa on joskus käytetty tosi ohuita johtimia, joiden kuoriminen voi olla turhauttavaa. Myöskään värikoodaukset eivät ole itsestäänselvyyksiä, voi siis olla, että joutuu esim. yleismittarin kanssa mittaamaan, mitkä johtimet liittyvät mihin.

Jos johdin on suojavaipallista, voi esim. alumiinipaperilla (folio) pitää suojavaipan yhtenäisenä, eli kietoa sitä vielä kaikkien johtimien ympärille niin, että se ottaa kontaktin suojavaippaan kummastakin päästä.

Kutistemuovisukka on teippiä pitkäikäisempi ja luotettavampi tapa eristää johtimet toisitaan.
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > firewire-adapteri tai liitinpään vaihtaminen itse

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy