Ongelmana on kuitenkin, ettei minulla ole oikeuksia päästä C-aseman tiedostoja aukaisemaan. Ilmeisesti kannettavan windows on estänyt tämän. Kannettavan windows sijaitsi C-asemalla ja oli salasanalla suojattu, minkä tiedän. D-aseman tiedostot saan auki.
Windows ei suostunut käynnistymään tuolta läpäärin levyltä, kun kävin muuttaa käynnistysjärjestyksiä biosista.
Nykyisellä koneella on vista home premium ja läppärillä oli xp.
Millä nuo tiedostot saa auki?
Löysin itse ratkaisun. Tiedostojen omistus ja käyttöoikeus täytyy ensin vaihtaa.
Omistuksen vaihdos onnistuu C->Ominaisuudet->Suojaus->Lisäasetukset->omistaja->muokkaa->etsi listasta oma käyttäjätili,rasti kohtaan "korvaa omistaja alisisällöissä ja objekteissa"
Käyttöoikeuden vaihdos onnistuu C->Ominasiuudet->Suojaus->Käyttöoikeudet->muokkaa->etsi listasta oma käyttäjätili->rasti" Korvaa kaikkien alemman tason objektien periytyvät oikeudet tämän objektin periytyvillä oikeuksilla"
Nyt pitäisi alkaa tiedostoje avautua. Tämä saattoi olla jollekin ihan itsestään selvää, mutta jollekin samanlaisessa tilanteessa olevalle tästä voisi olla apua.
Hieno jomma itse löydetty ja että laitoit tänne ohjeen, kun kyseessä on vielä vista, jossa hieman eri paikasta sama kuin xp.
Se on itsetäänselvää kun se on oppinut. ;)
Tuo sama käyttö esteety tulee, kun sen winukan asentaa uusiksi.
Kryptinen kone tunnus vaihttu, jolloin samalla nimellä olevat tilit eivät pääse entisen asennukset tilin tiedostoihin käsiksi. Winukan mielestä tilit on eri koneesta.
Saman tapainen esto voi winukan suojaamien kansioiden kohdalla tulla, ja niihin pitäisi päästä käsiksi.
Palautuspisteet, System Volume Information kansio.
http://support.microsoft.com/kb/309531 xp:n osalta mielestäni helpointa näppäillä komentorivillä cacls komennolla. Toimii joka xp:ssä asetuksista riippumatta. Admin oikeudet komennon syöttö tarvii.
p.s. Älä kirjoita lukihärösesti calcs, ei mitään calculations, laskentaan liityyvää. calc.exe = laskin winukassa
Vaan Clear ACLs
Sellanen kukkanen tuonne pääsi syntymään, että ei tietenkään levyosion tunnus ole C, vaan joku muu. C osiollahan tuo käynnissä olevan koneen windows sijaitsee ja sinne nyt aina pitäisi olla oikeudet päästä. Mutta siis valitsee sen osion tunnuksen, mille tarttee oikeudet.