Uusi pakettikone jossa joku halpis emolevy tarvitsisi kellotusta ja en muuten kysyisi kun ainoa juttu on että kun bios näyttää että sitä voisi kellottaa sanoilla Able to change frequency: Yes, tässä biosin päävalikko:
Lämpöloota: Antec 300, P5Q PRO, e5200, X1600 PRO GHETTOJÄÄHYLLÄ, Samsun F1 320.
"This thread was so good I had to strap on my lollerskates and head for my roflcopter"
Nyt kyllä viuhahti ohi niin että kypärä tärisee... Siis mikä oli kysymys? Ja noiden pakettikoneiden emot on melkein aina lukittu kellotusominaisuuksiltaan
todella epäselvä kysymys oli muuten :D
Kuitenkin uskon jos sanotte että ne ovat lukittuja niin sitten ne varmaan on :) Ei siinä mitään on tämäkin asia selvitetty
Lämpöloota: Antec 300, P5Q PRO, e5200, X1600 PRO GHETTOJÄÄHYLLÄ, Samsun F1 320.
"This thread was so good I had to strap on my lollerskates and head for my roflcopter"
Tutun oloinen bios...
Kokeiles kattoa että mitä "Frequency Control" valikon alta löytyy..
Sieltä voinet saada muutettua tuota väylää, siis jos tuo bios antaa siihen mahdollisuuden, ja sieltä (ainakin omasta) löytyy myös kertoimien (multiplier) muuttaminen. Mulla tosin on kokokone itse kasattu, eli ei ole pakettiraketti. Mut tuolta nyt luulisi löytyvän jos jossain jotain on.
Joissakin AMD:n prosnissa vaikutti kellotamiseen tuo Cool N' Quiet (AMD Athlon LE-1640 ja Athlon X2 5400+ 65W), eli kun sen otti pois päältä niin antoi nostaa hieman enemmän väylää, ja sitten toi HT väylä myös, sitäkin jos laskee (jos bios antaa mahdollisuuden) voi olla että saat kellotettua hieman enemmän. Mulla on menossa nyt 2,5 vuoden aikana kolmas Athlon (kaiiki ovat hengissä) ja kaikkia olen edellämainituilla tavoilla kellotellut. Phenomeista ei kauheasti ole kellotus kokemuksia (vielä), mut en usko että niissä ainakaan kauheasti eroa noihin Athloneihin on. Onnea yritykseen.
Mikäs piiri sarja sulla emossa muuten on? CPU-Z, PC Wixard helpottavat infon hankinnassa.. Jos vaiks olis 780/790 sarjaa niin voinet kokeilla AMD Overdriveä.
Ja muista että aina kellottaessa on hyvä että koneessa toimii tuuletus kunnolla. Tosin noilla AMD:n vakio coolereillakin menee ihan hyvin, esim 5400+:an sain menemään vakkari propellilla vakaana 3250Mhz. Mutta ainakin kotelossa on hyvä olla kunnollinen ilmankierto.
Vakio coolerit voi aina vaihtaa parempiin (noctuat on hyviä) vaikka pakettiraketti olisikin. Ja lämpöjä on hyvä seurailla kellotuksen jälkeen/aikana. Hyvä olisi yrittää pitää rasitus lämmöt alle 70 asteen, niin se kivi kestääkin hieman kauemmin.