Kannettavassa koneessa oli jonkin aikaa sitten dualboottina Windows ja Linux. Bootloaderina oli GRUB.
Poistin Windowsissa Linux-partitiot ja muutin ne yhdeksi NTFS-osioksi, jotta saisin lisää kovalevytilaa. Tämän jälkeen seuraava askel olisi tietysti ollut
FDISK /MBR
joka olisi korjannut käynnistyslohkon, eli käytännössä poistanut GRUBin.
Windows 98:aan aikoinaan tottuneena tuli seinä vastaan, kun XP ei tunnistanut tätä FDISK-komentoa edes administratorina. Tästä paljoa välittämättä sammutin koneen ja arvelin, että hoidan homman loppuun joskus myöhemmin.
Nyt kone ei buuttaa. Ilmeisesti GRUB on niin huono bootloaderi, että se vaatii Linux-osiot jos ne kerta on sille merkitty. Windows-osiot tietysti toimivat ja ovat ok. Käynnistyslohkoon en ole koskenut.
Nyt ongelmana on kuitenkin se, millä saisin buutattua koneeni muualta kuin kovalevyltä, ja korjattua bootloaderin. Windowsin asennus-CD:tä en löydä, minulla on vain System Restore -levy, joka aloittaa automaattisesti järjestelmän palauttamisen, jota en saa tehdä. Levyllä on liikaa tärkeitä tiedostoja.
Diskettiasemaa ei ole. USB-tikulta buuttaaminen onnistuu, mutta en tiedä miten tikku muutetaan käynnistyslevykkeeksi. En myöskään löydä mistään CD-imageja, jotka toimisivat XP:n käynnistyslevykkeenä.
Ja kun saan koneen buutattua tikulta/CD:ltä, mitä minun silloin pitää tehdä? Löytyykö sieltä se vanha FDISK vai mikä?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ShatBriks: http://www.hiren.info/pages/bootcd
Missään ei ole latauslinkkiä tuolle boot-CD:lle eikä missään kerrota miten sen saa. Ilmeisesti kyseessä on vain jokin esimerkki boot-CD:stä, jonka voi itse koota.
Olen taas monta tuntia kaivanut ympäri nettiä erilaisia bootdiskejä ja kaikenlaisia Fdisk.exe-kopioita.
Kuitenkin ainoa asia mitä minun tuolla läppärillä pitäisi suorittaa on
FDISK /MBR
tai
FIXMBR
Windows 98:n aikana se oli yksinkertaista. Jos Linuxin poisti ja bootloader sekosi, tein vain toisella koneella käynnistyslevykkeen, jolle sai kopioitua FDISK.EXE:n Windows-kansion alta, sitten käytin tuota levykettä. Kaikki meni rutiinilla ja kone toimi taas.
En jaksa enää kaivaa, mitään järkevää ei löydy. FDISK.EXE:n korvaavia ohjelmia saa moneltakin sivulta, mutta ne joko eivät tue NTFS-asemia tai sitten ei muuten vaan ole mitään mainintaa tuosta MBR-toiminnosta. En halua luoda bootdiskiä kovalla vaivalla ja huomata sitten että se fdiski ei yhtäkkiä korjaakaan käynnistyslohkoa.
Näköjään ei olekaan tuolle uusimmalle versiolle latauslinkkiä ollenkaan... 9.6 version tuolta kyllä latasin joskus :) En tiedä sitten minkä ihmeen takia on näin. Onkohan tullut jotain tekijänoikeuskauhnaa kun siinä on tuo partition magic yms.