Ensimmäinen ongelma on melko erikoinen ja mitätön, mutta jokseenkin ärsyttävä. Minulla on käytössä Logitech G5 hiiri ja sen SetPoint -ohjelmisto. Jos avaan tekstitiedoston muistiolla, niin hiiren nopeus muuttuu nopeimmaksi mahdolliseksi. Nopeus on helppo muuttaa takaisin vain klikkaamalla hiiren nopeuspainiketta. Ärsyttävää vain on se, että jos tekstitiedosto on auki ja aina kun valitsen sen alapalkista, niin hiiren nopeus muuttuu jälleen! En sitten tiedä onko tämä joku Windows 7 bugi vai mikä, mutta ärsyttävä ollakseen noin pieni vika.
Toinen ongelma liittyy sitten äänipuolelle. Käyttöjärjestelmä nimittäin muuttaa automaattisesti ohjelmien äänenvoimakkuutta. Tähän mennessä olen havainnut ko. "vian" pelatessa Left 4 Deadia, mutta CS: Sourcea pelattaessa en havainnut samaa ongelmaa. L4D pelatessa minulla oli käytössä myös Ventrilo. Äänenvoimakkuuden pieneneminen ilmenee silloin, kun liityn serveriin, kenttä vaihtuu tms. mutta ei heti, kun käynnistän itse pelin. Joudun aina kentän ladattua menemään työpöydälle ja muuttamaan pelin äänenvoimakkuutta suuremmalle.
Ääniasetuksista löysin asetuksen "Allow applications to take exclusive control of this device", jonka sitten otin pois. Sillä ei kuitenkaan näyttänyt olevan vaikutusta. Kokeilin myös pelata ilman Ventriloa, jos se sekottaisi jotenkin niitä asetuksia, mutta sekään ei vaikuttanut asiaan. Asensin vasta Soundmaxin ajurit ja ohjelmiston. Epäilin niiden vaikuttaneen asiaan, joten poistin ne, mutta sekään ei auttanut asiaan. Asensin myös Realtekin (äänipiiri) ajurit Windows updaten kautta, koska se löysi uudemmat ajurit kuin mitä koneellani oli.
Onko kukaan törmännyt vastaavanlaiseen tilanteeseen Windows 7 tai Vistassa, tai tietää mitä kannattaisi yrittää korjatakseen tämän ongelman?
Sain ratkaistua ongelman. Arvelinkin, että kyllä tuo on joku Windowsin "hieno" ominaisuus, että se vaimentaa kaikki äänet jossain tietyssä vaiheessa. Hakemalla sitten löysin asetuksen ohjauspaneelista. Otin kuvankaappauksen ko. asetuksesta, jotta muutkin voi vilkaista mistä se löytyy ja ottaa pois käytöstä (ainakin minusta tuo on todella rasittava ominaisuus).