Tuli tuossa taannoin päivitettyä BIOS jotta sain Phenom II X3 720BE:n toimimaan lankussa. No siinä sivussa BIOS:in kellotus kohta muuttui, ja sinne oli ilmestynyt M.I.B II (Men In Black 2?), siis ECS:n sivuilta asiasta kerrotaan näin:
"M.I.B II
ECS?s exclusive BIOS tweaking utility, M.I.B. II (Motherboard Intelligent BIOS II), which has gathered all options of overclocking in a single page, provides higher voltage capability for helping users to achieve better overclocking results."
Tajusin tosta että pitäisi helpottaa kellottamista. No kuten ennenkin olen tehnyt (aiemmin emolla oli Athlon X2 7750BE), eli nostamalla kerrointa vakiosta, jolloin pitäisi kellottua prossu. Väylään en ole koskenut, koska on kerroinlukoton prosessori.
No kun nyt sitten nostan tuolta uudesta biossista kerrointa, niin kone jäätyy totaalisesti. Ja ainoa keino on korjata tilat, on nollata bios jumpperilla, tai irroittamalla biosin patteri.
Päädyin neljännen kellotus kokeilun jälkeen (eli nostin kerrointa 14:toista- 15X@200=3000Mhz) jolloin myös kone jäätyi. Voltteja olen nostellut, maksimi minkä biossista antaa on 1,55V. En kuitenkaan ole antanut mennä yli 1,35.
Kummastusta herättää se, että Windowsissa saan kuitenkin kellotettua prossua AMD Overdrivellä, mutta kellotus pitäisi tehdä aina uudelleen koneen käynnistämisen jälkeen. Vakaana olen saanut menemään 3400Mhz vakio coolerilla, ja aftermarket coolerilla (Arctic Freezer 64PRO) uskon sen menevän helposti 3600Mhz tai enemmän, kunhan saan lämmöt pysymään kurissa.
Mutta siis apuja tarvitsisin tuohon että mitens kellotan tuolta uudesta biossista? Kellään mitään käryä?
Jos ei muuten lähe pelaamaan niin tee OverDriveen profiili haluamillasi kelloilla ja laita lataamaan se automaattisesti koneen käynnistymisen yhteydessä!:) Muuten voit toki kokeilla vanhempaa Bios-versiota, jos sattuu sellanen olemaan tolla 720BE tuella.
Lainaus:Muuten voit toki kokeilla vanhempaa Bios-versiota, jos sattuu sellanen olemaan tolla 720BE tuella.
Sepäs tuossa onkin, kun ei vanha bios tue 720BE:tä. Vanhassa biossissa kellotus onnistui ongelmitta, ja sainkin Athlon X2 7750:n kulkemaan ilmalla 3500Mhz kelloilla vakaasti. Nyt tuo uusi M.I.B II ominaisuus, jonka pitäisi helpottaa kellottamista laittamalla kaikki volttien nostoista, väylän ja kertoimien muuttamisesta saman valikon alaisuuteen, pistääkin koneen jumiin. Väylän nostamista en ole vielä kokeillut. Muisteina kun on käytössä 800Mhz Kingstonin ValueRam:it niin ei tiedä kuinka kestävät menossa mukana..
Joo tuo AMD Overdrive ei vaan jostain syystä käynnisty koneen mukana, vaikka sen olen valikosta asettanutkin niin toimimaan. RivaTuner sentään toimii ihan normaalisti.
Mut eipä tuo haitanne, voi sitten nostaa kelloja kun alkaa pelailemaan jotain tehoa vaativaa peliä. Olisi vaan kiva kuitenkin normaalisti saada kellotettua BIOS:ista, niin sitä ei joka kerta tarvitsisi tehdä. Lisää vinkkejä kaipaillaan..