Arvostan tietokoneissani hiljaisuutta, minkä vuoksi olen ollut aina kiinnostunut vesijäähyistä, mutta niiden monimutkaisuuden ja vaivalloisuuden vuoksi olen jättänyt ne omaan arvoonsa. Kunnes puolisen vuotta sitten luin näyttiksestä, jonka mukana ei tullut vain vesiblokkia vaan kokonainen nestejäähdytysjärjestelmä suoritinblokkeineen ja 120mm-tuulettimen kokoisine jäähdyttimineen.
Nyt olen aikeissa laittaa uuden koneen, ja haluaisin siihen vastaavanlaisen nestejäähdytyksen. En ole kuitenkaan upporikas, joten näyttikseksi kelpaisi jokin HD4850 ... GTX260 tasoinen kortti. En tosin tiedä onko noin halpoihin näyttiksiin olemassa kyseistä laitosta. Koko setistä voisin maksaa n. 300?.
Olisiko linkkejä moisten arvosteluihin? Mistä noita kannattaa hakea tilattavaksi?
En hirveästi suosittele tuollaisia, varmasti maksaa paljon. Ennemmin kannattaa panostaa hiljaisiin 12cm kotelotuulettimiin ja passiivisesti jäähdytettyihin komponentteihin. Esimerkiksi AC Accelero S1 on loistava passiivinen jäähy joka kyllä jaksaa jäähdyttää vähän järeämpiäkin näyttiksiä jos vain kotelotuuletus tuottaa tarpeeksi ilmavirtaa, mikä ei ole vaike temppu kunhan johdot pitää pois tieltä. HD4770 on tehoiltaan hyvin lähellä HD4850:stä ja soveltuisi erittäin hyvin acceleron kanssa jos vain se siihen sopii päälle.
Ei vesijäähdytys ratkaisuilla päästä paljoakaan sen parempiin akustisiin tuloksiin kuin hyvin suunnitellulla ilma jäähdytyksellä. Itselläni esimerkiksi on pöytäkoneessa tasan 3 12cm tuuletinta, 2 kotelossa ja poweri eikä mitään muuta, erittäin hiljainen ja komponentit pysyy viileänä kunhan on komponentit valinnut tarkkaan.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Raattis: Arvostan tietokoneissani hiljaisuutta, minkä vuoksi olen ollut aina kiinnostunut vesijäähyistä, mutta niiden monimutkaisuuden ja vaivalloisuuden vuoksi olen jättänyt ne omaan arvoonsa. Kunnes puolisen vuotta sitten luin näyttiksestä, jonka mukana ei tullut vain vesiblokkia vaan kokonainen nestejäähdytysjärjestelmä suoritinblokkeineen ja 120mm-tuulettimen kokoisine jäähdyttimineen.
Nyt olen aikeissa laittaa uuden koneen, ja haluaisin siihen vastaavanlaisen nestejäähdytyksen. En ole kuitenkaan upporikas, joten näyttikseksi kelpaisi jokin HD4850 ... GTX260 tasoinen kortti. En tosin tiedä onko noin halpoihin näyttiksiin olemassa kyseistä laitosta. Koko setistä voisin maksaa n. 300?.
Olisiko linkkejä moisten arvosteluihin? Mistä noita kannattaa hakea tilattavaksi?
Zalman ZM-RESERATORV2 on valmispaketti mutta vesijäähystä löytyy tietoa melkein kaikista atk liikkeistä, on toinen asia rakentaako osista vai ostaako valmiin paketin itse päädyin Zalman RESERATOR-XT-TI pakettiin.