Isäni on viimeinkin kyllästymässä läppäriin työkoneena, koska 24-tuumainen näyttö siihen liitettynä kuulemma värisee, ja haluaisi ostaa nykyisen koneeni itselleen, mikä puolestaan antaa minulle mainion tekosyyn kasata uuden koneen.
Nykyinen kone:
Intel Core 2 Duo E6300, jossa Noctua NH-U12P tuuletin
Ati Radeon HD 4850
Antec Sonata II 2Gt + 1Gt DD2 800MHz
Abit AB9Pro
Lite-On 20x IDE DVD-asema
ja läjä erinäisiä S-ATA kovoja ja yksi vanha IDE-kovo.
Tuosta ainakin otan talteen kovot (jätän jonkun 500Gt-kovon) ja CPU-jäähyn, jos se sopii tulevaan kokoonpanoon.
Mitä tuollaisesta koneesta kannattaa pyytää? Itse olin ajatellut jotain 500??
Tietokoneella pääasiassa surffaan netissä, ja katson leffoja ja TV-sarjoja. Harrastan myös satunnaisesti Photoshopin käyttöä. Toisinaan myös on pakko voida pelata Hyviäpelejä kuten Portalia, jolloin on suotavaa, että koneella pystyy niitä pyörittämään riittävän hyvin 24-tuumaisella näytöllä (käytännössä 1920*1200 resoluutiolla).
Tuleva konepaketti olisi osapuilleen jotain tällaista:
Intel Core 2 Quad Q8400
ATI Radeon HD 4870 tai nVidia GTX 260 tms.
Antec Sonata III
2+2Gt DDR2 (800Mhz)
Ensinnäkin olen aivan pihalla emolevyistä. En tiedä yhtään mistä edes aloittaa etsiminen, joten toivoisin jonkun osaavan suositella emolevyä, josta löytyisi mielellään 2 ethernet porttia, eSATA-liitin (kovalevytelakkaa varten) ja ainakin 6 sisäista SATA-liitintä. SLI/CF:llä tuskin teen mitään, joten yksi PCIe x16 riittää hyvin.
Koneetta ei ole tarkoitus kellottaa, joten emon ei tarvitse siihen taipua.
Muitakin ehdotuksia saa esittää, mutta emolevy päällimmäisenä kiinnostaa. Neliytimisen haluan lähinnä Photoshopin takia, ja se on vain pari kymppiä kalliimpi kuin kaksiytiminen vaihtoehto.
Mun mielestä katot paljon isäs suostuu maksaa ja otat kaikki mahdolliset rahat taskuun.. :)
Jos tota emoo kattelet, nii otat jonkun mahdollisen halvan, joka tukee noita sun ominaisuuksias. Alle satasella saat kyllä, kun et tota CrossFire tartte.
ASUS M4N78 PRO
AMD Phenom II X2 550 @ 3,5GHz
CLUB 3D HD 4870 PCI-E 1GB GDDR-5 OC
KINGSTON 4GB @ 800MHZ DDR2
SMG F1 320GB SATA2 7200RPM 16MB
CORSAIR PSU 400W
ANTEC THREE-HUNDRED
Prossuks ois toinen vaihtoehto AMD:ltä Phenom II X4 940BE. Tosi hyvä prossu hintasekseen ja jos sitä kellottelua tulee opeteltua, koskka eihän se vaikeaa ole niin tolla onnistuu ja hyvin.
Phenom II X4 940BE olisi tosiaan ylivertainen valinta tuohon hidastettuun Core 2:een verrattuna. Vaatimukset emolle ovat aika tiukat, sillä Suomesta ei saa AM2+-kantaisia emoja, joista nuo kaikki ominaisuudet löytyisivät. Sellaiset ratkaisut, joista vain jokin haluamistasi liitännöistä puuttuisi, ovat taas kalliita. Noita ylimääräisiä liitäntöjä kannattaisi varmaan siis hoitaa PCI- tai PCI-E-korteilla.
Esimerkiksi Asus M4A78 Pro irtoaa noin 80 eurolla, siihen sitten varmaankin noin 20 eurolla / kpl gigabitin verkko- ja esata-kortit.