Ostin juuri uuden kannettavan jossa tuli mukan Vista Home Premium. Aikaisemmin olen käyttänyt vain Vistaa omissa koneissani. Yleensä olen jakanut kovalevyn osioihin joista C-asema luonnollisesti Wintoosalle ja loput asemat muulle sälälle. XP:lle olen jättänyt C-asemalle tilaa 20 Gigaa ja se on yleensä riittänyt. Kuinka paljon tulisi jättää C-asemalle tilaa Vistaa varten???. Yleensä olen asentanut muut ohjelmat myös samalle asemalle XP:n kanssa ja niin ajattelin tehdä myös Vistalle. Siis kuinka suuri C-asemasta olisi hyvä tehdä jotta se riittäisi Vistalle ja muille ohjelmille.
Tuohan riippuu paljonko ja kuinka tilaa vieviä ohjelmia asentelee. Itselläni on 100 Gt järjestelmäosio, josta on tällä hetkellä vapaana 30 Gt, mutta tiedän monelle riittävän 40 Gt järjestelmäosio, joillekin lienee vielä vähemmän.
Onko sulla yamaneko paljon muuta sälää siellä ohjelmaosiossa vai onko tuo 70 Gigaa pelkkää Wintoosia ja ohjelmia? Kyllähän nuo ohjelmat saa viemään tilaa jos haluaa esim. kameran kuvien tallennus ohjelma laittaa kuvat automaattisesti Omiin Kuviin C-asemalle. Ja niin taitaa kaikki muutkin ohjelmat tehdä. Tekevät tiedosto kansiot samoin. Mä olen itse tehnyt niin että asennan ohjelman c:lle ja teen kansion esim D-asemalle mihin ohjelma tallentaa juttunsa esim. valokuvat ym. Kiitos avusta kuitenkin!!!
Kysyt vistasta, kerron xp:stä joka sekin on winukka.
Vanha masina, c: on 4GB josta 2,5GB käytetty, xp ja kiinteät lisäohjelmat, esim DirectX (fyysisesti pieni 4GB kovo kloonattu isompaan. En ole osiota isontanut).
Ohjelmat asentuu d:lle, josta ne toimii ihan yhtä hyvin kuin c:stä.
Fyysisesti toinen kovo, niin toiset lukupäät jonnin verran sitä ohjelmien latausnopeutta yms. voi nopeuttaa. Osio, looginen asema on ihan sama kuin winukka fragmentoidessaan levittää winukan ja sovelluksen levälleen sinne kovoon, c: asemaan asennetuna. Eri levykohdassa winukka ja sovellus aina lepää, jolloin lukupäälle siksaka hakua syntyy.
Mitä pienempi se c: asema on, sitä nopeemmin sille winukalle tapahtuu vaikka defragmentointi, virusskannaus.
Ja format c: alkava winukan uusiksi asentaminen jättää d:lle ne muut ohjelmatkin, jolloin voi kokeilla tarviiko sitä asentaa uusiksi, haluaako se jotain Järjestelmärekisteristä, vai onko ohjelma "portable", eli kansion voi vaikka kopsata toiseen koneeseen.
On syytä jättää tietty tyhjä tila winukalle c: asemaan, väliaikaistiedostot.
Ja palutuspisteille (jos käytössä) määritetty tila, max 12% osion koosta, huomoitava tyhjäksi jättää. Kuten myös virtuaalimuistin viemä tila.
Windows Vista recommended system requirements Home Basic
20 GB hard drive with at least 15 GB of available space
Home Premium / Business / Ultimate
40 GB hard drive with at least 15 GB of available space
Gigan verran mulla on turvonnut yli xp tosta tarvittavasta ja siitä mitä c: on kun xp on puhtaasti uusi asennus ja paljas.
Netitön kone se on, joten päivitykset ei ole syönny c:n tilaa. Se on yksi huomoitava tilaa c:stä vievä.
Omat tiedostot siirtyy Käynnistä valikosta oikeella napilla klikaten ja Ominaisuudet, siihen vaan toinen osio ja kansio.
Piilokansiot tilissä (Document and settings alla xp:ssä, Users taitaa olla vistassa) Local settings ja Applications data, niihin menee esim selaimen väliaikaistiedostot yms. ohjelmien käyttäjäkohtaisia asetuksia jne.
Joku rekisteri haara on, jolla ohjelmien sinne menon voi määrittää toiseen osioon.