Minulla on dlink DIR-655 reititin, johon jakautuu 4 tietokonetta.
Yhdestä koneestani olen yrittänyt tehdä palvelinkoneen ja olen asentanut siihen Ubuntu 9.04 linuxin ja Lamp:in onnistuneesti.
Palvelimelleni pääsee lähiverkosta (kaikki toimii), mutta internetistä en pääse siihen käsiksi ip osoitteestani.
Ongelmani on siis luultavasti reitittimeni asetuksissa? Tämä ubuntu koneeni (lähiverkko osoite: 192.168.0.199) pitäisi siis ilmeisesti reitittimen asetuksista saada kytkettyä reitittimeni näkyvään Ip osoitteeseen: XXX.140.XXX.190.
Reitittimeni "Virtual server" kohtaan olen asettanut ubuntu palvelin koneeni seuraavasti:
Name: HTTP
IP Address: 192.168.0.199
Port (public): 80
Port (private): 80
Traffic type: TCP 6
Inbound filter: Allow All
Schedule: Always
Mutta netistä en pääse koneeseeni käsiksi. Vain lähiverkosta toimii. Toivottavasti joku viisaampi osaa kertoa, että mistä kiikastaa.
Ubuntusta en tiedä mutta windowsin puolella mulla serveriin pääsi verkon kautta kun laittoi portiksi esim. 8080 kun palveluntarjoajat voivat tukkia 80 portin.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jake71: Moro!
Ubuntusta en tiedä mutta windowsin puolella mulla serveriin pääsi verkon kautta kun laittoi portiksi esim. 8080 kun palveluntarjoajat voivat tukkia 80 portin.
Ok,
Miten minä saan siirrettyä liikenteen tuolle portille 8080.
Tarvitseeko apachen ports.conf tiedostoa muuttaa? Siellä lukee tällä hetkellä: Listen 80.
Mitä laitan reitittimessä "Virtual server" kohdassa:
Port (public) kohtaan ja Port (private) kohtaan?
Ja entäs muut kohdat reitittimessä?
Eräs tuttavani sanoi, että kohtaan NAT pitäisi reitittimessä ainakin koskea, mutta en löydä sellaista sieltä.
Joo, pitää apachen ports.conf muuttaa: Listen 80 -> 8080. Sitten kun menet palvelinkoneelle netistä niin siinäkin viimeisenä porttinumero kun oletuksena se olisi 80 eli esim. http://omapalvelin.com:8080. Näin ainakin windowsissa ja apachepalvelimella.
Nyt alkoi palvelin toimia!
Vika oli palveluntarjoajan päässä. Siellä oli keskitetty palomuuri estämässä liikennettä, mutta he asensivat sen nyt ohittamaan koneeni ja nyt palvelimelleni pääsee netistä.