Minulla on mökillä Acerin miniläppäri. Naapurisaaren väki ystävällisesti antaa laajakaistaansa käyttööni. Mökin ikkunan äärellä tulee sen verran signaalia, että saan luettua sp-postin ja kärsivällisesti odotellen pystyn guuglaamaankin. Signaali kuitenkin vaihtelee koko ajan lähes olemttomasta siedettävään. Hiukankin ikkunasta kauempana saanti on nolla. Tv-kaistaa ei pysty katsomaan edes kaikkein pienimmällä iTunes-formaatilla ikkunan äärelläkään.
Skypen käyttökään ei oikein onnistu edes äänen osalta, katkoo pahasti.
Onko mitään mahdollisuutta vahvistaa signaalin vastaanottoa minun päässäni? Mitä laitteita tarvittaisiin? Haluaisin niin kovasti pystyä katsomaan Tv-kaistaa mökillä vaikka tuolla vaatimattomalla kuvanlaadulla. Skypeäkin haluaisin käyttää. Meille ei tule puhelinlinjaa, johon voisi viritellä ikiomaa langallista tai langatonta laajakaistaa. Minulla on E90 ja siinä 1G:n nettikortti, mutta mökille ei tule 3G yhteyttä, joten puhelinta modeemina käyttäenkin on toivottoman hidasta.
Rakenna tai osta suunta-antenni ja suuntaa se kohti naapuriasi. Tietysti sitä ei helposti pysty liittämään kannettavasi omaan wlaniin vaan sinun tarvitsee joko avata koneesi (En tiedä Acerista, mutta HP:ssä wlan -kortti on nätisti parin ruuvin alla) ja vaihtaa sisäinen antenni tähän suunnattuun, tai mahdollisesti ostaa usb wlan -tikku johon saa kytkettyä ulkoisen antennin.
Eli jos räpellystaitoa ja kiinnostusta on niin rakentelemaan, mutta helpoimmalla pääset, kun ostat erillisen usbitikun (johon saa ulkoisen antennin kiinni) ja suunnattavan antennin.