User Käyttäjä Salasana  

perjantai 10.1.2025 / 23:59
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > digitaalinen video > dvd-r -keskustelu > dts vai 5.1?
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
DTS vai 5.1?
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Jazka_Mu
Newbie
_
1. huhtikuuta 2004 @ 15:45 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eli mulla olis tossa musiikki-dvd:ssä valittavana DTS ja 5.1. Mikä noitten ero on? DVD soittimessa mainostetaan DTS:ää ja mulla on siinä 5.1 kajari setti kiinni.
DVDR(W)
Suspended due to non-functional email address
_
1. huhtikuuta 2004 @ 16:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No jos siinä kuuluu ääni siinä DTS:ssä niin sitten sulla on DTS-dekooderi DVD-soittimen sisuksissa. Jotkut tykkää DTS äänistä ja jotkut DD 5.1:sestä... Kokeile google.fi:stä onkia tietoa molemmista niin saat paljon linkkejä
Staff Member

32 tuotearviota
_
1. huhtikuuta 2004 @ 16:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
DTS on parempi äänenlaatu, mutta se ei ole yhtä laajasti tuettu kuin DolbyDigital 5.1 .
toukkaman
_
1. huhtikuuta 2004 @ 17:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
DTS äänissä on PALJON parempi herkkyys kuin dolby digitalissa. DTS äänet eivät kuulu ilman kotiteatteri vahvistinta jossa on DTS-dekodeeri. Vanhemmissa vempaimissa sitä ei ole.
Joissain kalliimmissa dvd-soittimissakin on DTS dekodeeri, mutta ne on harvassa.

Jos siis katselet dvd tallennetta DTS-ääniraidalla ja äänet tulee vain tv:stä et kuule mitään jos dvd:si ei ole huippu kamaa.

Eräskin ystäväni ostaa samoja leffoja uudestaan dvd.lle kun niistä on tullut uusia julkaisuja joissa on DTS-ääniraita. Sitten myy pilkkahinnalla pois DD 5.1 ääniraidan kiekot.
Kyllä se DTS on oikeasti parempi raita. Vie muuten puolet enemmän tilaakin kuin dd.
DVDR(W)
_
1. huhtikuuta 2004 @ 18:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Kyllä se DTS on oikeasti parempi raita. Vie muuten puolet enemmän tilaakin kuin dd.
Se tilan vieminen johtuu siitä että DTS:ssä on surkeampi pakkautuvuus kuin DD:ssä. Ei DTS äänet ole mikään takuu hyville äänille DVD-elokuvassa. Joskus leffan DD 5.1 ääniraita on paljon parempi ja joskus taas toiste päin. Se vähän riippuu leffasta.

Se on aika paljon makuasia että kumpi on parempi ja makuasioista ei sovi kiistellä. Itselle on kyllä ihan sama kumpi ääniraita leffassa on kunhan se on laadukas.
RaWsHaRk
Member
_
2. huhtikuuta 2004 @ 03:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
sanomatta mitään itse äänen laadusta,monesta leffasta on huomannut että DTS raidat on miksattu eri tavalla,vähän korostuneesti varsinkin jytinäkohdat..itse erottuvuus saattaa olla huonompikin.
toukkaman
_
2. huhtikuuta 2004 @ 03:53 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Niin makuasiahan tuo on. Mutta en ole koskaan kuullut kenenkään asiaan perehtyneen väittävän dd olevan parempi kuin dts:sän. Jotkut ovat toki monilla keskustelupalstoilla väittäneet etteivät huomaa niissä mitään eroa.

Tietenkin tämäkin on paljon laittetistosta kiinni. Jos kotiteatterision vaikkapa anttilan yhdistelmäpaketti muovisine satelliitteineen niin ei niissä varmaankaan ole paljon eroa.

Kunnon laitteistolla kuunneltaessa DTS äänet tulevat paljon terävemmin ja herkkyys on huomattavasti parempi.

Ystäväni jolla on infinityn 7.1 kotiteatteri on todellakin tilannut jenkkilästä leffa kokoelmansa uusiksi koska siellä julkaistaan sellaisia leffoja DTS ääniraidalla joissa Suomessa on vain dd.
MrShavez
Member
_
2. huhtikuuta 2004 @ 04:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ystävälläsi taitaa olla hieman liikaa rahnaa käytettävissään..=)

Kyllä tuo DD5.1 on ihan riittävä audiofiilinkin makuun, ainakin minun mielestä.

"KISS. Keep it simple, stupid"
toukkaman
_
2. huhtikuuta 2004 @ 05:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Niin itse en ole päivittänyt kotiteatteri vahvistintani dts vahvariksi. vain dd 5.1 toimii. Mielestäni se on tarpeeksi hyvä enkä viitisi rahojani haaskata.

Pää kysymys taisi kuitenkin olla mikä niiden ero on. Eli DTS on silti mielestäni PAREMPI vaikkakin dd:kin on kyllä varmasti käyttökelpoinen.
jasu2
Junior Member
_
2. huhtikuuta 2004 @ 09:23 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo, kyllä munkin mielestä DTS on parempi. Äänet muuten tulevat huomattavasti kovempaa, kuin DD. Mistä lienee johtua. Itse olen ottanut kuitenkin periaatteeksi, että poltan aina DD 5.1, koska jos tulee vaikka lainattua leffaa kavereille, joilla ei ole kotiteatteria, niin DTS:stä ei kuulu pihaustakaan. Eli käytännön syistä DD, vaikka DTS on laadukkaampi...
DVDR(W)
_
2. huhtikuuta 2004 @ 10:39 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Niin makuasiahan tuo on. Mutta en ole koskaan kuullut kenenkään asiaan perehtyneen väittävän dd olevan parempi kuin dts:sän.
Kuten sanoin aiemmin se on täysin makuasia. Joku tykkää jytkeestä ja joku puhtaasta äänestä. Äänenlaadultaan DD on itseasiassa parempi, jos ajatellaan kuinka paljon tarvitaan bittivirtaa DTS ääniraidassa verrattuna DD ääniraidan tarvitsemaan bittivirtaan. Äänenlaatu kun voidaan käsittää monella eri tavalla :o)

Joissain leffoissa DD on mielestäni parempi kuin DTS. Joskus DTS ääniraita pilataan liaallisella räjähdysten ja muiden efektien korostamisella. Yleensä kylläkin DTS ääniraita on onnistunut ja silloin se on hieman parempi kuin DD, muhkeammilla äänillään.

Se on jotenkin turha kiistellä kumpi on parempi, koska se on täysin kuuntelijan mieltymyksistä kiinni mitä pitää laadukkaana äänenä. Kaikilla kun ei ole identtisiä korvia :)

Leffoja paljon pakkaavana henkilönä laitan kyllä DD äänet mieluummin levylle koska se säästää bittivirtaa itse kuvalle. Joskus tulee kyllä valittua DTS äänetkin jos ne on olleet selkeästi paremmat kuin DD.

Tässä on mielestäni hyvin selitetty kumpi on parempi:
http://audio.keskipiste.com/artikkelit/monikanavaisetjarjestelmat.htm

;o)

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 2. huhtikuuta 2004 @ 10:46

MrShavez
Member
_
2. huhtikuuta 2004 @ 11:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Alkuperäisissä DVD:ssä yleensä on ne molemmat ääninauhat...Ja meillä kaikillahan on ne alkuperäiset DVD:t, joista otamme kopion..eikös?;)

Tarvittaessa voi siis kuulla ne DTS-äänetkin, jos tekee kovin mieli=)

"KISS. Keep it simple, stupid"

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 2. huhtikuuta 2004 @ 11:26

DVDR(W)
_
2. huhtikuuta 2004 @ 12:21 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Alkuperäisissä DVD:ssä yleensä on ne molemmat ääninauhat...Ja meillä kaikillahan on ne alkuperäiset DVD:t, joista otamme kopion..eikös?;)

Tarvittaessa voi siis kuulla ne DTS-äänetkin, jos tekee kovin mieli=)
Alkuperäiset pidetään hyllyssä, jottei jälleenmyyntiarvo putoa. Ja poltetussa leffassa ei tarvitse lukea varoitustekstejä tai käydä läpi tyhmiä menuja :)
jartar
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
12. huhtikuuta 2004 @ 22:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Elikkäs tähän ehdottomasti dts ja jos mahdollista niin tästä parannettu versio eli dts es. Olen kuunnellut leffoja sekä DD että dts muodossa enkä muista yhtäkään kertaa että dd olisi ollut mielestäni parempi.

Sekä ettei tämä olisi niin yksinkertaista niin dts ja dd äänen väliset erot riippuvat paljon omasta kotiteatteri järjestelmästä. Eli jos omistaa hyvät kaiuttimet, vahvistimen ja dvd-soittimen niin erot voivat olla todella suuretkin. Ja toisaalta jos omistat halvan pakettijärjestelmän niin merkittäviä eroja ei löydy. Eli valinnalla on mielestäni merkitystä vain jos omistaa kotiteatterin joka pystyy "näyttämään" eron näiden järjestelmien välillä.
Itse omistan laadukkaan järjestelmän (+ 4000 euroa) ja olen vannoutunut dts kannattaja.

Ja jos DD:n paremmuuttaa äänenlaadullisesti perustellaan sillä että se vie vähemmän tilaa niin ollaan aika metsässä sillä pienempi koko ei ole parempi äänenlaatu ja dts:än parempi äänenlaatu osaltaan johtuu siitä koska sitä ei pakata niin paljoa kuin DD:tä.

Ja en pitäisi DD:n ääntä puhtaampana vaan väittäisin että dts omaa puhtaamman ja erottelevamman äänen. Syyksi miksi joidenkin mielestä näin ei ole voisin väittää että monissa järjestelmissä esim. bassot dominointi peittää alleen muut äänet. Ja tuohon erottelevuuten vaikuttaa hyvin paljon oma laitteisto. Huomasin sen itse kun vaihdoin oman "muka" hyvän vahvistimen uuteen ja eroa oli tällä osa-alueella kuin yöllä ja päivällä uuden hyväksi.

Mutta voihan DD ääniraita jossain tapauksissa olla parempi jos esim. dts ääniraidan teko on mennyt reisille, vaikkakaan tälläistä tapausta ei itselle ole tullut eteen.

Sekä oman lisänsä tähän keskusteluun tuo jos kyseessä on musiikki dvd eikä elokuva niin yleensä parhaaksi äänijärjestelmäksi olen todennut stereon näitten monikanavaisten sijaan.
MrShavez
Member
_
13. huhtikuuta 2004 @ 11:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kun noita varmuuskopioita tekee, niin DD on yleensä se ainoa järkevä vaihtoehto; usein DTS vie tuplasti enemmän tilaa kuin DD, jolloin itse kuvaa joutuu pakkaamaan rajummin.

DD all the way 4 me!=)
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
13. huhtikuuta 2004 @ 11:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
jos kyseessä on musiikki dvd eikä elokuva niin yleensä parhaaksi äänijärjestelmäksi olen todennut stereon näitten monikanavaisten sijaan.
Tuo on tärkeä pointti joka usein unohtuu kun lyödään musiikkilevy soimaan kotiteatterisysteemissä. Eli niissä monikanavajärjestelmän käyttö saa yleensä musiikin kuulumaan luonnottomasti. Ja kun vielä harmooninen särö yleensä on suurempi monikanavatilassa niin ainakaan mitään nyansseja sisältävää esim. klassista musiikkia ei näissä pahemmin kärsi kuunnella. Tällöin yksinkertaisuus on kaunista....:-)
DVDR(W)
_
13. huhtikuuta 2004 @ 12:29 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Olen kuunnellut leffoja sekä DD että dts muodossa enkä muista yhtäkään kertaa että dd olisi ollut mielestäni parempi.
Noh omasta mielestä esim Alien Quadrilogy boxissa DD on hieman parempi kuin DTS (vaikka sekin on hyvä). Samoin T2 Ultimate Editionissa DD vie mielestäni voiton. Makuasioita tietty...
Mainos
_
__

_
Ka39
Member
_
16. huhtikuuta 2004 @ 20:48 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
DTS-raita vie enemmän tilaa, koska sen taajuuskaistaa ei ole rajoitettu kuten DD:ssä. Se onko sillä merkitystä, kuuleeko tai tuoko alle 20Hz ääneen jotain lisää on loputon väittelyn aihe ja siihen voi osallistua esim. HIFI-lehden sivuilla.
DTS-raita on lisäksi koodattu aivan eri tavalla, mutta se ei tietääkseni vaikuta suoraan ääneen. Sen sijaan DTS-raidan dynamiikka on huomattavasti parempi osassa filmejä, mutta vain osassa. Tämäkin johtuu ilmeisesti siitä, että onko molempien raitojen miksaamiseen käytetty kaikki "potentiaali". Kaikkien kuluttajille myytävien laitteistoiden kun ei voida oletta toistavan yhtä laajaa taajuuskaistaa.
Itse olen ehdottomasti DTS-raidan kannattaja, vaikka olen kuullut hyvia DD-miksauksiakin, laitteiston pitää olla vain hyvä ja oikein säädetty niin eron dynamiikassa kyllä kuulee.
afterdawn.com > keskustelu > digitaalinen video > dvd-r -keskustelu > dts vai 5.1?

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy