Facebookin Tykkää-painike rikkoo Saksan lakia
|
|
Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:
uutinen julkaistu: 20 elokuuta, 2011
Lukuisilla verkkosivuilla käytössä olevan Facebookin Tykkää-painikkeen on todettu rikkovan Saksan tietosuojalakia. Saksalaisviranomaisen mukaan näppäin rikkoo myös EU:n lainsäädäntöä.
Pohjois-Saksassa sijaitsevan Schleswig-Holsteinin osavaltion tietosuojakeskuksessa työskentelevä Thilo Weichert kertoi näppäimen laittomuudesta tämän viikon perjantaina. Weichertin mukaan näppäimen ja Facebook-profiilin ... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
|
alwaysaproblem
Suspended due to non-functional email address
|
20. elokuuta 2011 @ 15:11 |
Linkki tähän viestiin
|
Sarjassamme ääliömäisiä lakeja >_<
|
Member
|
20. elokuuta 2011 @ 16:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti alwaysaproblem: Sarjassamme ääliömäisiä lakeja >_<
Et tainnut nyt ihan tajuta tätä hommaa, vai tajusitko?
YARR!
|
Insomniu
Member
1 tuotearvio
|
21. elokuuta 2011 @ 11:07 |
Linkki tähän viestiin
|
What about Google?
Ihan kuin Google unohdettaisiin?
Googlella on isot määrät henkilötietoja myös, kun on Google+, Gmail ja muut tilit.
Google voi vielä vahvemmin seurata käyttäjiään, kun on Google Adsense, Google+ painikkeet, sekä sivun analysointi työkalut.
Esimerkiksi Afterdawnin sivulta ainakin löytyy Google+ painikkeet. Ja hyvin monelta sivulta löytyy tuo analysointi/seuranta työkalut.
Ei näille voida mitään. Ainut epävarma tapa olisi varmaankin kieltää henkilötietojen ja tracking statistiikan yhdistäminen, mutta sekin kielto menee heti ensimmäisenä nuritte, kun esim. väläytetään Patriot Act -korttia.
|
Raattis
Member
|
22. elokuuta 2011 @ 09:32 |
Linkki tähän viestiin
|
@Insomniu
Googlen ja Facebookin ero tässä tapauksessa on, että Google on valmis mukautumaan sääntöihin, ja se mm. kunnioittaa selainten do not track -ominaisuutta.
Pysäyttääkö facebook-elementtien adblokkaaminen Chromessa tämän urkinnan?
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 22. elokuuta 2011 @ 09:45
|
Insomniu
Member
1 tuotearvio
|
22. elokuuta 2011 @ 10:30 |
Linkki tähän viestiin
|
@Raattis,
Tekeekö se Googlesta hyvän, että se mukautuu, silloin kun sen täytyy?
Yhtälailla Facebook laitetaan EU:n toimesta mukautumaan.
Google kunniottaa do not track -ominaisuutta ainakin ulospäin näkyvälle datalle. Kuka sanoo, että Google ei tallenna dataa itselleensä?
Googlella on statistiikkaa joka suunnasta enemmän kuin Facebookilla ja molemmat kertovat kunnioittavansa lakeja. Vaikka Googlella on puhtaampi imago (Ja se imago sai kolhuja Patriot Act -kortista hetki sitten), on mielestäni FB ihan samalla viivalla.
Ja Facebookin ylläpitämä "urkinta" pysähtyy blokkimalla sen tuottamat elementit.
Googlen listaan voidaan vielä lisätä itseasiassa Google Chrome ja Google OS.
|
Deadagent
Junior Member
|
22. elokuuta 2011 @ 13:18 |
Linkki tähän viestiin
|
Pitää kaiketi lainsäädäntöä huomauttaa että painikkeen klikkaaminen on vapaaehtoista. Samoin myös facebookkiin rekisteröiminen. Et halua antaa tietojasi isolle yhtiöjätille? No älä sitten rekisteröidy facebookkiin. Tai jos rekisteröidyt anna mahdollisimman vähän tietoja.
Edit: Ok huomasin äsken tuon että riippumatta siitä onko henkilö facebookin jäsen vai ei. Silti painiketta ei ole pakko klikata.
Rape is never funny. Unless its a clown.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 22. elokuuta 2011 @ 13:22
|
Mainos
|
|
|
Raattis
Member
|
22. elokuuta 2011 @ 14:03 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Insomniu: Tekeekö se Googlesta hyvän, että se mukautuu, silloin kun sen täytyy?
Se kieltämättä on mielestäni hyvän yrityksen merkki. Facebook sen sijaan inttää vastaan ja tekee lopulta mitä huvittaa, koska se tietää olevansa monopoliasemassa. Google voisi toimia samoin, mutta se on päättänyt, että hyvä imago on tärkeämpi kuin jokainen pikkuvoitto.
Mitä muuta jostain yrityksestä voi tietää, kuin sen mitä siitä näkyy ulos päin?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Deadagent: painiketta ei ole pakko klikata.
"Facebook voi jäljittää jok'ikisen verkkosivustolla tehdyn klikkauksen, kuinka pitkään jollakin sivustolla vieraillaan ja mitkä asiat kiinnostavat käyttäjää."
Jollei tämän kommentin sanonut henkilö ole ilmaissut asiaansa vain todella harhaanjohtavasti, tarkoittaisi tämä sitä, että pelkkä nappulan läsnäolo keyloggaa jokaisen hiirenklikkauksesi ja muut tekemisesi. Toisaalta puhuja on jonkinasteinen lakimies, joten lausuman totuusarvo on jokseenkin kyseenalainen. Tiedän kuitenkin, että tämä olisi teknisesti täysin mahdollista.
Facebookin olisi todella vaikea luoda yhtä laaja mainosverkosto kuin Googlen, joten sen on helpompi kasvattaa tietopankkiaan ihmiskarjan itsensä levittämillä sivustoelementeillä.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 22. elokuuta 2011 @ 14:06
|