NFC-lähitunnistusteknologian povataan olevan mobiilimarkkinoiden seuraava iso harppaus, ja taiwanilaisten puhelinvalmistajien mukaan läpimurto tapahtuu parin seuraavan vuoden aikana. Asiasta kertoi Digitimes.
Applen iOS:ää ja Microsoftin Windows Phonea lukuun ottamatta, kaikista suurimmista älypuhelinalustoista löytyy jo tuki NFC:lle. Applen ja Microsoftin uskotaan hyppäävän NFC:n kelkkaan ... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
iOS ei ikinä mene NFC koska APpple ei voi omia sitä ekosysteemiä. MS menee koska Apple ei mene ja koska Android on jo siellä.
Itse odotan sitä päivää että saan kaikki kortit(pankki, luotto, kirjasto, lounarit, virike jne) pois lompakosta kännykkään. Visallahan on jo pitkään ollut USA:ssa NFC makuskortteja ja ehkä he tähtäävät siihen Suomessakin mutta todellinen potentiaali on kun NFC on kännykäsä.
Turvalliuus?
NFC radioliiken itsessään on salaamaton, koska kun kiinteät salaukset murretaan niin järjestelmä on auki kenelle vaan. Tämä on esimerkiksi WLANeissa tilanne. Mutta itse liikenne on salattua ja sitä päivitetään tarpeen mukaan. NFC maksimilukuetäisiyys on 15cm ja tämä estää lähinää ettei väliin pääse toista henkilöä. Itse NFC kännykän turvallisuus on huimasti parempi kuin eriilisten korttien, kännykässä on PIN ja NFC käyttöön voidaan pyytää myös erillinen tunnus. Itse tieto on krypattu kännykän sisälle olevaan NFC "holviin"
Eikö se joku lööppi jo kertonut notta NFC:tä on demottu sim-kortille joka toisi palvelut rautaa katsomatta?
Joka taas olisi hyvää hanketta lisää mitä on jo kauan puuhailtu henkilöllisyyden yms. palveluiden yhteinäistämiseen, mutta kylläpä tuo tietoturva kieltämättä hirvittää oli päätelaite mikä tahansa. joo, en ole k.o tekniikkaan millään tavalla perehtynyt mutta arvaus on jotta asia kiinnostaa varmasti myös alan rikollispuolta.
@5 "iOS ei ikinä mene NFC koska APpple ei voi omia sitä ekosysteemiä"
Löisin vetoa melkeinpä mistä vain, että kahden vuoden sisällä iOS:ssa on NFC. Tukeeko se Mastercardin ja Visan systeemejä jää nähtäväksi.
Apple voisi helpostikin tehdä NFC:lla myös täysin oman ekosysteemin, kuten lukuisat muut lähimaksamissysteemit ovat. En tietenkään sitä toivo, eikä se todennäköisesti olisi edes järkevää.
Muistaakseni pirkkaryhmän kaupoissa on jo käytössä laitteet jossa NFC-mahdollisuus, ja silti mahdollisuus maksaa kortilla. En usko NFC:n syrjäyttävän korttimaksamista kokonaan, mutta helpottaa niitä jotka ei ole turhan sulkeutuneita kaavoihinsa.
Ja jos joku tapa maksaa epäilyttää, hyväksyvät kaupat vielä toistaiseksi käteisen.