Streaming-palvelut testissä: Netflix vs Viaplay
|
|
Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:
uutinen julkaistu: 5 tammikuuta, 2013
Netflix ja Viaplay ovat tilausvideopalvelua (video on demand) tarjoavia palveluja. Palveluissa voidaan katsoa kuukausimaksua vastaan rajoituksetta elokuvia ja televisiosarjoja. Sekä Netflixissa että Viaplayssa sisältö on tekstitetty suomeksi joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Ensimmäisenä kuukausimaksullisena suoratoistopalveluna pelin avasi viime vuonna ruotsalaisomisteinen Viaplay.
... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
|
kodekn
Newbie
|
5. tammikuuta 2013 @ 13:10 |
Linkki tähän viestiin
|
Jaa Viaplay vaatii pleikkarilla PlaystationPlus-tilin? Typerää kyllä, Sonykohan tuon on vaatinut. Olin miettinyt Viaplayn hankkimista, mutta koska PS3 on pääasiallinen telkussa kiinni oleva mediakoneeni jääpäs hankkimatta.
|
AfterDawn Addict
3 tuotearviota
|
5. tammikuuta 2013 @ 13:32 |
Linkki tähän viestiin
|
Itsellä ollut molemmat sen ~3kk tai mitä lie nyt markkinoilla ollut(yhtäaikaa) ja täytyy sanoa että tyytyväinen olen ollut. Plustv.n pitkän tilauksen peruin samantien enkä ole katunut.
Suurin syy lienee että asun antenni aluella ja siinä että saan määrätä" milloin katson mitäkin, eikä tarvitse aina muistaa pistää nauhuria nauhoittamaan.
Itseäni ei myöskään haittaa tekstityksien puuttuminen ja sen vuoksi jonkun ohjelman puuttuminen valikoimasta hieman harmittaa muttakun ei tiedä mitä puutuu niin ei potuta niin paljon ;)
Harvinaisen vähän on päällekkäisyyksiä ohjelmatarjonnassa, lieneekö syy tekijänoikeuksissa ehkä sinänsä niistäkin jotain hyötyä kuluttajalle kun tarjonta ei vielä ole suurinta mahdollista.
|
jani1987
Member
10 tuotearviota
|
5. tammikuuta 2013 @ 13:40 |
Linkki tähän viestiin
|
olisin odotanut vähän arvostelua kumpi on teidän mielestä laadunkaampi.
|
Senior Member
1 tuotearvio
|
5. tammikuuta 2013 @ 14:01 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: HD-sisältö sen sijaan voi yltää 5000 kbit/s bitrateen resoluutiolla 1280x1080i.
Mikä ihmeen 1280x1080i resoluutio? Oliko tarkoitus kirjoittaa 1080i joka viittaisi 1920x1080 resoon.
vai ollaanko 720p resoluutiossa mistä aikaisemmin puhuttiin? eli 1280x720
|
AfterDawn Addict
3 tuotearviota
|
5. tammikuuta 2013 @ 14:33 |
Linkki tähän viestiin
|
Jani1987; Laadukkaampi?
Netflixissä on (selainversiossa) ainakin parempi "soitin", koska se osaa vaihtaa äänen(kieli) lennosta jos sille on tekijän oikeudet.
Viaplayssä joutuu valitsemaan dumpatun ja ei dumpatun välillä elokuvaa valittaessa, jos se on edes mahdollista ja näin he vievät suuremman tilan servereiltään koska video vie enemmän tiilaa kuin pelkkä ääniraita.
Ohjelmatarjonnallisesti niissä on eroja ja koska olen moniruokainen" pidän kummatkin yllä.
Omaielipide on että Netflix on enemmän klassikkoja, tv-sarjoja ja stand upia. Viaplayssä taas enemmän tuoreempia elokuvia ja aikuisviihdettä(jolle saa lapsilukon).
|
Senior Member
13 tuotearviota
|
5. tammikuuta 2013 @ 15:24 |
Linkki tähän viestiin
|
Aikuisviihdettä viaplays? Suomileffoja Netflixis? Voisko joku listaa nää suomalaiset elokuvat kiitos?
|
Staff Member
4 tuotearviota
|
5. tammikuuta 2013 @ 16:37 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jani1987: olisin odotanut vähän arvostelua kumpi on teidän mielestä laadunkaampi.
Jotain arvostelua löytyy artikkelista lähinnä käytettävyyden jne osalta, mutta valitettavasti sisältö on se mikä ratkaisee suurilta osin. Siksi kannattaakin testata molempaa palvelua!
Matti Vähäkainu
Staff member
|
AfterDawn Addict
23 tuotearviota
|
5. tammikuuta 2013 @ 17:26 |
Linkki tähän viestiin
|
Toimivuudeltaan ainakin Netflix on parempi. Viaplayn android-sovellus on ainakin aivan buginen. Xboxin kanssa kun yritän kirjautua palveluun niin latausympyrää jää vaan pyörimään eikä mitään tapahdu, en pääse käyttämään palvelua ollenkaan.
|
AfterDawn Addict
8 tuotearviota
|
5. tammikuuta 2013 @ 18:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Viaplayn sisältö on tasan sama mitä pyörii Viasatin kanavilla. Se ei poikkea niistä mitenkään. Netflixissä taas on uusimmat hitit... parin vuoden takaa, eli ei oikeasti mitään uusia leffoja tai sarjoja. Netflixin suurin puute on kuitenkin kategorioiden logiikan puuttuminen eikä hakupalvelua ole lainkaan esim. Windows 8 puolella. Eli saat ruutuun vaan random pläjäyksen mitä-sattuu leffoja tai sarjoja jotka eivät ole missään järjestyksessä tai muutenkaan liity toisiinsa mitenkään (ADHD valikot). Kumpikin palveluista ainakin vielä todella huonoja.
|
AfterDawn Addict
3 tuotearviota
|
5. tammikuuta 2013 @ 18:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Netflixistä puuttuu aakosellinen haku Viaplaystä se löytyy.
Kummastakin löytyy haku ohjelman-nimeltä(kirjoittamalla), Netflixinpuolelta jopa näyttelijän ja ohjaajan nimeltä löytyy haulla.
Random esitys elokuvista on vain antamiesi tähtienperusteella tehty suositus, jos pidät kaikesta saat kaikkea(samoin jos et pidä mistään) jos pidät vain komediasta saat komediaa. Tai näin olen ainakin itse kokenut sen käyttäytymisen tehneen kohdallani.
Suoritin: i5-4670K @4.2GHz 1.175v. Emolevy: MSI Z87-GD65 Gaming. Muistit: 2x4G G.Skill Sniper DDR3-1866. Näytönohjain: ASUS HD7970.
Tarkemmat tiedot nickiä klikkaamalla.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 5. tammikuuta 2013 @ 18:38
|
AfterDawn Addict
8 tuotearviota
|
5. tammikuuta 2013 @ 18:39 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mummy: Random esitys elokuvista on vain antamiesi tähtienperusteella tehty suositus, jos pidät kaikesta saat kaikkea(samoin jos et pidä mistään) jos pidät vain komediasta saat komediaa. Tai näin olen ainakin itse kokenut sen käyttäytymisen tehneen kohdallani.
Ongelma on nimenomaan siinä, miten Netflix luokittelee elokuvat. Itse en ainakaan ajattele, että esim. "Peter Pan" -elokuva kuuluisi Sci-Fi -kategoriaan.
E: Ja sitten kun et pidä jostain väärin luokitellusta elokuvasta, netflix kuvittelee ettet pidä mistään ko. kategorian leffoista. Jotenkin todella huono järjestelmä tällä hetkellä. Ja siellä on useita kategorioita joista voi valita, eli ei ole pakkko katsoa siitä "Sinulle suositeltuja"/tms. kohdasta niitä leffoja. Voi suoraan selata vaikka Toiminta-leffoja/tms., mutta olisivat edes jossain järjestyksessä + oikein luokiteltuja.
E2: Ja nimenomaan Windows 8 Modern UI -ohjelmasta tuo haku puuttuu. Xboxilla käytettynä ja suoraan nettisivuilla tuo haku on.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 5. tammikuuta 2013 @ 18:44
|
AfterDawn Addict
3 tuotearviota
|
5. tammikuuta 2013 @ 20:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Jaa'h mielestäni mikä mikä maa kuuluu juri scifi/fantasia osastoon, mutta myös ja pääsääntöisesti lasten ohjelmiin.
Itse olen oollut nyt soffaperunana joulun alusta joten, se ei ole enää sekava ekana suositukset sitten netflixissä suositut jonkajälkeen jokunen katekoria ja sitten suositukset "koskakatsoit ohjelman x" ja niin edespäin.
Anyways tuo tyyli on amerikkalainen kuten voi olettaakin ja näin ehkä heidä mieleen. Olet varmaan koittanut jo tehdä uudestaan suosituksesi ylhäältä "säädä" kohdasta?
Windows 8 ei siis sisällä erillistä selainta jota voisi käyttää?
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 5. tammikuuta 2013 @ 20:38
|
Senior Member
3 tuotearviota
|
5. tammikuuta 2013 @ 21:07 |
Linkki tähän viestiin
|
Ainakin tuo urheilutarjonta on Suomessa reilusti pienempää kuin Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Suomen puolella ei näytä olevan vähään aikaan tulossa mitään urheilulähetyksiä tuolta Viaplaysta. Vielä pari kuukautta sitten ainoa urheilun kategoria, joka löytyi Suomessa oli jääkiekko ja tarkemmin ainoastaan NHL. Ironisesti tuota Viaplayn urheilupuolta markkinoidaan pitkälle tuolla NHL:llä, joka ei tälläkään hetkellä pyöri lainkaan :-).
|
Lumikki
Senior Member
|
5. tammikuuta 2013 @ 21:19 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus: Suurin syy lienee että asun antenni aluella ja siinä että saan määrätä" milloin katson mitäkin, eikä tarvitse aina muistaa pistää nauhuria nauhoittamaan.
Antenni alueella voi yleensä käyttää myös satelliitti vastaanottoa.
On myös olemassa laitteita jotka nauhoittavat automaattisesti eli lisäät vain hakusanan ja se nauhoittaa sen jälkeen aina kun se ohjelma tulee. Kätevää lähinnä tv-sarjoissa. Suurin ongelma on että pitää tietää asia ennen kuin se ohjelma tulee. Kun taas noissa internet pohjaisissa ne ovat siellä saatavilla aina siitä lähtien kun sinne tulevat. Toisaalta tallennuksen etu on että se ei myöskään koskaan katoa ellet sitä itse poista.
Kaikkissa jakelutavoissa on etuja ja haittoja. Mikään niistä ei ole täydellinen.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 5. tammikuuta 2013 @ 21:21
|
AfterDawn Addict
3 tuotearviota
|
6. tammikuuta 2013 @ 00:47 |
Linkki tähän viestiin
|
Jepulis, satelliitin edessä ei vaan sa olla fyysistä tavaraa(Kuten puu).
Sateliiti pulelta löytynee varmaan kaikenlaista, mutta itse vietän mielummin aikani luonnossa. Ironista sinänsä että lomani vietin soffalla"
|
deadflame
Junior Member
15 tuotearviota
|
6. tammikuuta 2013 @ 06:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Olisin kaivannut paljon monipuolisempaa testiä. Ei kerrota äänentoistosta mitään eikä eri laitteden resoluutioista.
Netflixia käytän tällä hetkellä ja harmittaa tuo 5.1 äänien puute tietokoneella. Ps3 5.1 toimii.
|
mikis1
Junior Member
|
6. tammikuuta 2013 @ 13:59 |
Linkki tähän viestiin
|
Netflix olut itselläni nyt jo muutaman kuukauden käytössä ja suurin ongelma on ollut videon toistaminen HD-resolla. Hetken aikaa video pyörii mukavasti mutta sitten alkaa kuormittamaan vanhahkoa (3v) konetta todella paljon ja aiheuttaa videon pätkimistä. Ja tätä siis on tähän mennessä esiintynyt vain Netflixistä katsottaessa.
Puhelinsovelluksen olen kyllä omalla kohdallani todennut aivan turhaksi koska kuvanlaatu on aivan hirveää mössöä, eikä omaan silmään ole osunut mitään valikkoa mistä sitä voisi muuttaa. Tämä siis androidin kohdalla.
|
DamienTH
Newbie
|
6. tammikuuta 2013 @ 18:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Netflixissä minua hieman ihmetyttää palvelun kuvanlaatu, enkä ole varma onko vika Netflixissä vai Samsungin televisiossa JA monitorissa, koska molemmissa sama tapahtuu:
- Laitoin Netflixin asetuksista parhaan kuvanlaadun päälle
- Käynnistin Iron Man -leffan
- Alkulogon jälkeen tulee kohtaus aavikolta. Kun katsoo vuoria, niissä näkyy hennoista "lumisadetta", ihan kuin taustalta näkyisi joku lumisade hieman läpi tai kuin liikkeenkorjauksessa olisi vika, joka tätä sähinää aiheuttaisi. Mitä vaaleampi tausta, sitä paremmin tämä "lumisade" näkyy.
Kuten sanottua, sama juttu toistuu sekä telkkarissa että monitorissa. Eikä se ole mitenkään erityisen häiritsevää, mutta selvästi kuitenkin koko leffan ajan nähtävissä. DVD:llä tällaista ongelmaa ei ole, joten paraskin HD-kuvanlaatu jää reilusti DVD:n laadun alle. Tai sitten tämä on Samsungin eri näyttölaitteiden tyyppivika.
|
tonttila
Suspended due to non-functional email address
|
6. tammikuuta 2013 @ 22:35 |
Linkki tähän viestiin
|
Itse pidän harmittavana flixissä ettei ps3:lla näy kaikki nimikkeet vaan pitää käydä tietokoneella selaamassa mitä kaikkea siellä on ja sit haku-toiminnolla etsiä pleikan kautta.
Toinen raivostuttava piirre on että vaikka flixin avatessa saa valita joka lasten tai aikuisten puolen niin kuitenkin aikuisten puolella näkyy kaikki lasten katsomat videot ja suositukset ovat täynnä piirrettyjä, periaatteella koska katsoit..
Kolmas on parhaimman hd laadun häviäminen. Alkuun kaikki hd tasoinen näkyi parhaalla mahdollisella mutta nykyään jää yhtä pykälää heikommaksi.Ei se huono ole mutta... Onkohan niillä kaistat tukossa kun käyttäjiä on paljon vai mitenkähän.
Tarjonnasta nyt ei voi kiistellä mutta hintaans nähden ihan ok, sais vaan jotenkin sen jenkkiflixin näkymään tuolla olohuoneessakin, koneellahan mediahint pelittää hyvin. Pärjäisin kyllä enkkuteksteillä. Mutta meillä sitä käytetään pleikkarilla, wiillä, kahdella pc:llä ja tabletilla ja kaikki pelittäneet hienosti.
Viaplay jää kokeilematta koska en ala plussajäsenyyttä hommaamaan sen takia.
|
Member
1 tuotearvio
|
7. tammikuuta 2013 @ 08:41 |
Linkki tähän viestiin
|
Toimii Netflix myös LG:n älytelevisiossa.
Ainakaan itse en ole uuden LG television hankinnan jälkeen selain versioon koskenut, paitsi jos olen halunnut proxyllä selailla jenkkisisältöä.
Myös Viaplay testattu.. Ja näistä kahdesta ehdottomasti parempi on omasta mielestäni on Netflix.
---MoZar---
|
zipzap
Senior Member
6 tuotearviota
|
7. tammikuuta 2013 @ 18:16 |
Linkki tähän viestiin
|
Kummastakaan palvelusta ei löytynyt kuin yksi tai kaksi huonoa elokuvaa, joita en ole nähnyt. Oma dvd/bluray kokoelmani on laajempi kuin nämä maailman laajuiset hypetetyt palvelut, jotka tarjoavat alan harrastajalle todellisen tynkä valikoiman.
Satasella vuodessa saa 30-40 elokuvaa alelaarista, joita palveluissakin olevat elokuvat ovat. Ja niilläkin on euron jälleenmyynti arvo. Internetin elokuva/tv-palvelut ovat enemmän rahastusta kuin musiikki puolella
|
Mainos
|
  |
|
Member
|
8. tammikuuta 2013 @ 08:44 |
Linkki tähän viestiin
|
|