viittomakielen vhs - mpeg
|
|
blowi
Suspended due to non-functional email address
|
23. heinäkuuta 2004 @ 08:22 |
Linkki tähän viestiin
|
Itse teen ammatikseni (pikkuyrittäjä) kaikenlaista digitointia. Suurin haaste (tähän asti) on ollut vanhojen, nauhoitusvuodesta ei mitään tietoa (10-v ehkä), viittomakielen videoiden muuntaminen digitaaliseksi.
Haaste on siinä, että koko homma pitäisi kaapata vhs nauhurilta koneelle niin, että lopputulos olisi vähintään yhtä hyvä kuin alkuperäinen. Voin rehellisesti myöntää, että se on vielä tähän päivään asti ollut täysin mahdoton homma.
Jostain syystä joitain freimejä jää aina hukkaan kaappauksen aikana. Koska kyse on viittomakielestä niin jokainen freimi todellakin merkitsee jotain. Jos jotain puuttuu niin se on vähän sama kuin meidän kuulevien elokuvissa pätkisi ääni ja tekstitys.
Itse käytän Pinaclen tuotteita ja niillä ei ainakaan saa niin hyvää jälkeä aikaiseksi että itse olisin tyytyväinen. Jostain kumman syystä digitoitu lopputulos parhaillakaan säädöillä ei ole yhtä hyvä kuin alkuperäinen (paska) vhs nauhan tuotos.
Olen vaihtanut kokeillut monia vhs-nauhureita, kaapeleita ja lähes kaikkia Pinaclen härpäkkeitä ja silti....
Olisiko jotain neuvomaan mikä olisi paras tapa tänä päivänä tehdä asia parhaiten?
Kiitoksia.
|
blowi
|
23. heinäkuuta 2004 @ 08:25 |
Linkki tähän viestiin
|
Tiedostojen lopullisella koolla ei ole mitään merkitystä. Ainoastaan lopputuloksen kuvanlaadulla.
1/kpl vhs -> 1kpl dvd = ei ongelmia
|
n_r
Senior Member
|
23. heinäkuuta 2004 @ 10:47 |
Linkki tähän viestiin
|
Millähän konstilla olet yrittänys tuota kaappausta?
Itse suosittelen joko DV-kameran käyttöä siirrossa tai sitten erillistä A/D muunnita ja unohtamaan TV-in kortit.
DV-kameralla ja FireWirellä saa alkuperäistä vastaavaa jälkeä eikä freimejä putoa jos kone on vähänkin kunnossa ja tehoa löytyy edes välttävästi.
DV-kamerassa täytyy olla A/V-in joka aika monesta kamerasta löytyykin. Osa kameroista tukee suoraa siirtoa PC:lle (MACille) toisilla taas tarvitsee ensin kopioida nauhalle ja sitten vasta siirtää.
Onko sinulla Pinnacle Studio käytössä?
|
AfterDawn Addict
20 tuotearviota
|
7. elokuuta 2004 @ 14:10 |
Linkki tähän viestiin
|
Noissa TV-korteissa ei ole muuta pahaa juttua kuin se, että video ja audio otetaan koneelle eri kautta, video tv-kortilta ja audio mikron äänikortilta, siinä se synkka menee helposti pieleen.
Sen olen muuten huomannut noita kotivideoita nauhoittaessa on joissain kaseteissa joku ihme juttu, että jos niitä kaappaa suoraan MPEG-2:ksi, niin frameja jää hirmuisesti välistä, mutta jos kaappaa vaikka Picvideon kodekilla AVI:ksi, niin ei mitään ongelmaa.
|
n_r
Senior Member
|
9. elokuuta 2004 @ 16:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Quote: audio mikron äänikortilta, siinä se synkka menee helposti pieleen
Koputan puuta. Vuosia sitten kaappailin tunninkin pätkiä TV-kortilla ja ääni oli synkassa kunhan feimejä ei tipahtanut. Softana käytin virtualdubia ja koneenakin oli vaatimaton ~350MHz kitkutin ja PCTV kortti.
|
cronos
Senior Member
|
10. elokuuta 2004 @ 03:55 |
Linkki tähän viestiin
|
Mä ite kaappailen viikottain VirtualdubVCR:llä joka on modifoitu versio vdubista jossa on mukana audio video sync. framejen tippuillessa joten sillä ei epäsynkkaa saa aikaiseksi ainoo vaan että AVIksi on kaapattava.
Kaikkein viisain systeemi olisi kaapata esim. huffyuv lossless codecilla AVIksi ja sitten esim avisynth+tmpgenc yhdistelmällä mpeg:ksi jolloin pääset avisynthillä filtteröimään jolloin voit parantaa kuvanlaatua ja tmpgenc:llä voit hallita tiedostokokoa encoodatessa, ainoo vaan että tuo filteröinti jota tarvitaan vhs materiaalin kuvanparannuksissa on aika raskasta joten homma on kyllä hidasta mutta ei sille oikeen mitää voikaan.
|
Thug
Newbie
2 tuotearviota
|
29. elokuuta 2004 @ 20:42 |
Linkki tähän viestiin
|
Olen yrittänyt kaksi päivää Virtual Dub VCR:n avulla saada vhs-kasetin kuvaa näkymään, tuloksetta.
ATI-TV:n kautta tulee edes kuva mutta ääntä ei... johtojen tökkimisestä äänikorttiin huolimatta.
En keksi mikä mättää.
Korttihan on siis Sapphire Radeon 9800SE AIW ja äänkortti SB Live 5.1.
|
ihiminen
|
3. syyskuuta 2004 @ 20:35 |
Linkki tähän viestiin
|
Jos käyttis on w2k, pitää kiintolevyn kirjoitusvälimuisti-rasti ottaa pois. XP:ssä se on pois jo oletuksena. Muuten kaappausnopeus on huono, ja frameja tippuu.
Näin siis, jos levy on suhtkoht nykyaikainen ja pyörii 7200 rpm. Oikaiskaa jos oon väärässä.
Kaappaan vhs-nauhaa 6 megaa /sek ja teen niistä 4,5 megan mpeg2-tiedostoja Tmpgenkillä. Semmoisia tiedostoja voi tallettaa 48x cd-levyillekin, ja ne vielä jaksavat pyöriä dvd-soittimessa nykimättä. Kuvan laatu on ihan riittävä lähteeseen nähden. Nykyään on ehkä nopeampiakin cd-levyjä...
Tmpgencin sävynsäädöissä on "Extend to 0-255" hanikka, jolla saa haaleaan vhs-kuvaan "laatua" viemällä tummaa päätä mustaan ja vaaleaa päätä kirkasta kohti. Jo lukemalla 10 & 10 tulee yleensä voimaa ruutuun.
|
Mainos
|
|
|
Miikku
Newbie
|
18. syyskuuta 2004 @ 13:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Kokeilkaa tälläistä vermettä: ADS DVD Xpress USB tai ADS USB Instant DVD 2.0 (esim. verkkokaupasta), loppuu kaappaus ongelmat! Laite asentuu ja toimii todella helposti, kuvanlaatu on hyvä, enkä äänestäkään ole löytänyt mitään vikaa.
|