Samsung raportoi odotetusti uuden ennätyslukemiin kivunneen osavuosituloksen. Korealaisyhtiön liikevaihto oli 59 biljoonaa wonia, josta jäi operatiivista voittoa 10,2 biljoonaa wonia (40,2 miljardia euroa; 6,9 miljardia euroa).
Keskeinen tekijä uuden ennätyksen syntymisessä oli voimakkaasti kasvanut piirikauppa, jonka tuottama voitto oli korkeimmillaan kolmeen vuoteen.
Samsung huomautti, ... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
Huonohan tuo samsungin liikevoitto suhteessa liikevaihtoon näyttäisi olevan, jos samsung sai 40,2 miljardin liikevaihdosta 6,9 miljardia euroa voittoa, kun taas microsoft tienasi pelkästään 18,5 miljardin liikevaihdosta 6,3 miljardia dollaria liikevoittoa... toki dollari on hieman euroa halvempi mutta voiton suhteessa liikevaihtoon on kuitenkin melkoinen ero... taitaa samsungin liikevaihdosta suurin osa olla suunnattomia markkinointikustannuksia
@7
Pätemisen tarpeesi näyttää olevan melkoinen mutta silloin kun rupeaa pilkkua viilaamaan ja kielioppia vääntämään viisastellakseen muiden kirjoituksia, kannattaa itse ensin ihan ajatuksella lukea se pätemisen kohteeksi ottamansa kirjoitus lävitse...
huomaa tuon lainaamasi lauseen ensimmäinen sana "taitaa" koska mikäli minä kieliopista nyt yhtään mitään ymmärrän, niin "taitaa" ilmauksella ei kerrota mitään faktana vaan summittaisena heittona.
@10
Palataanpa vielä tuohon "suurin osa" ilmaisuun johon oma väittämäsi perustuu... sanot että "suurin osa" tarkoittaa tässä tapauksessa "yli puolet" joten tässä menet jo rajusti metsään... jos se liikevaihto koostuisi ainoastaan kahdesta osatekijästä voitaisiin olettaa että "suurin osa" on yli puolet, mutta koostuuko liikevaihto vain kahdesta osatekijästä? EI todellakaan.
Liikevaihtoon laskettavia osatekijöitä tulojen lisäksi on monia, muunmuassa kehityskustannukset, komponenttien valmistuskustannukset, alihankkijoiden osuus, laitteiden kasaus, pakkaus, jakelu, työntekijöiden palkat, tuotantotilojen kustannukset...
tässä nyt kahdeksan ensialkuun, joten jaetaanpa tuo 40,2 miljardin liikevaihto vaikkapa näihin kahdeksaan osaan jolloin voidaankin huomata että jo 6 miljardin osa voi olla se "suurin osa" eikä suurimman osan suinkaan tarvitse olla 20 miljardia...
Kertoisitko nyt uudelleen minkä laskelman perusteella väittämässäni on kymmenkertainen virhe?
Viilataanko lisää vai lainaanko rälläkkää viilasi teroittamista varten? vai pidätkö ehkä tauon ja odotat tämän keskustelun unohtumista niin että voit palata pätemään jonkin muun aiheen parissa? ;-)
Niin hauskaa kuin vääntöänne onkin seurata, on pakko tuoda keskusteluun pieni tarkennus siitä mitä liikevaihto tarkoittaa.
Liikevaihdolle on monta määritelmää, mutta noin yksinkertaistettuna se on tilikauden aikana saatujen myynti ja muiden tulojen summa. Tästä varsin suoraan seuraa se, että markkinointibudjetti ei ole osa sitä lukua. Eli käytettiin markkinointiin vaikka kuinka suunnattomia summia ei liikevaihdon määrä muutu mitenkään.
Markkinointiin käytetty summa löytyy kohdasta "myynti- ja markkinointikulut", "myynnin kustannukset" tai jostain vastaavasta.
@12
Kauppaopiston laskentatoimenlinjan kävin kyllä jo vuosia sitten jo muistikuvat osaltaan ovat ehkä jo hataria, mutta kyllä minä muistelisin että liikevaihtoon lasketaan mukaan kaikki menot (ostolaskut) ja menoina nuo markkinointikulut siellä näkyvät, en ainakaan osaa kuvitella ensimmäistäkään todellista mainostoimistoaakaan joka ei palveluitaan käyttävää asiakasta laskuttaisi.
Ja jos markkinointiin käytetään myös ilmaiseksi jaettuja laitteita, näkyy niidenkin tuotantokustannukset liikevaihdossa.
En kyllä sitten tiedä mitä mielestäsi "markkinointibudjettiin" sisältyy sellaista joka ei näkyisi yrityksen menoissa.
Edit:
Olen ehkä väärässä, kuten sanoin opiskeluvuosista on aikaa eikä tuo kaupallinen lopulta edes kiinnostanut...
eli Tuloslaskelmahan se oli johon lasketaan mukaan myös menot, ja liikevaihtoon pelkkä myynti... taidan jättää kirjanpitäjän pohdittavaksi tämänkaltaiset asiat omassa yrityksessäni.