User Käyttäjä Salasana  
   
tiistai 19.8.2025 / 00:48
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > tanssipeli paljasti: useissa android-laitteissa surkeasti toimivat gyroskoopit
Näytä aiheet
 
Keskustelualueet
Keskustelualueet
Tanssipeli paljasti: useissa Android-laitteissa surkeasti toimivat gyroskoopit
  Siirry:
 
Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:

Tanssipeli paljasti: useissa Android-laitteissa surkeasti toimivat gyroskoopit

uutinen julkaistu: 21 toukokuuta, 2014

Applen iOS-alustalla suosioon nousseen tanssipelin kehittäjät törmäsivät yllättävään ongelmaan yrittäessään tehdä sovelluksestaan Android-versiota. Apple Insider raportoi tänään Bounden-tanssisovelluksen Android-version kohtaamista ongelmista. Kyseessä on sovellus, joka seuraa laitteen liikerataa ja ohjaa sitä piteleviä käyttäjiä tanssimaan tiettyä koreografiaa. Sovelluksen toimivuus ... [ lue koko uutinen ]

Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
Kirjoittaja Viesti
Senior Member
_
21. toukokuuta 2014 @ 23:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tässä nyt ei sinällään ollut kauheasti uutta, on ilmiselvää, että kun kustannuksissa on pakko säästää tulee moneen puhelimeen vähän sitä sun tätä rautaa. Fragmentoituminen On Android-alustalla harmittavan suurta, niin raudan kuin softankin osalta.

Hyvä esimerkki ja blogipostaus toki kehittäjiltä.
Member

3 tuotearviota
_
22. toukokuuta 2014 @ 10:43 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Multa ainaki löytyy gyroscooppi puhelimesta.
Senior Member
_
22. toukokuuta 2014 @ 11:13 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:


Lainaus:
ja joissain tapauksissa laitteesta ei löytynyt gyroskooppia ensinkään.

Gyroskooppi ei tosiaan ole mikään perusanturi luureissa, ja todella yllättävää jos se hämmentää kehittäjiä.

Samoin se että jos erilaisten anturien data on erilaista.

Se on ollut peruskauraa iOS-laitteissa vuosikaudet. En yhtään ihmettele kehittäjän hämmennystä kun on porttaamassa peliään Androidille ja ei perusasioina pidetyt asiat onnistukaan.

Ihan samaa kuulin tutulta iOS-kehittäjältä, joka oli porttaamassa varsin muisti-intensiivistä softaansa Androidille, jossa laitteesta ja OS-versiosta riippuen prosessin maksimimuistimäärä voi olla vähemmän kuin ensimmäisessä iPhonessa vuonna 2007. Sen jälkeen sitten tehtiin kompromisseja ja paljon.

Lainaus:
Jos sovellus tarvitsee vahvaa ymmärrystä anturidatasta niin laite kohtaiseksi menee, onko se sitten androidin ongelma vai etu on eriasia. Ehkä parempi suunnata julkaisu niihin laitteisiin joissa tarvittavat tunnetut ominaisuudet.

Se on kehittäjän ja välillisesti loppukäyttäjän ongelma, vaikea nähdä miten loppukäyttäjien ja kehittäjien elämän vaikeuttaminen olisi Androidin etu.
3rd_party
Senior Member

3 tuotearviota
_
22. toukokuuta 2014 @ 13:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:

Gyroskooppi ei tosiaan ole mikään perusanturi luureissa, ja todella yllättävää jos se hämmentää kehittäjiä.

Samoin se että jos erilaisten anturien data on erilaista.

Se on ollut peruskauraa iOS-laitteissa vuosikaudet. En yhtään ihmettele kehittäjän hämmennystä kun on porttaamassa peliään Androidille ja ei perusasioina pidetyt asiat onnistukaan.

Ei voitane olettaa, että 60? raudasta löytyy samat ominaisuudet kuin 600? raudasta?

Toki ymmärrän että tilanne on kiusallinen kehittäjien kannalta. Jos softa toimii huonosti, niin äkkinäinen pitää vikana nimenomaan softaa eikä sitä että jos ostaa Kiinap*skaa, niin saa Kiinap*skaa.

Kaikkiaan Android-puolella tilanne on lähellä PC-maailmaa: kun kehität softan, niin se ei toimi kaikilla laitteilla vaikka niissä olisi sama käyttöjärjestelmä. Applella näin on suuremmalla todennäköisyydellä. Kummassakin vaihtoehdossa on omat heikkoutensa, joista osa kohdistuu kuluttajiin, osa kehittäjiin.
plommon
Newbie
_
22. toukokuuta 2014 @ 14:37 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan:

Se on ollut peruskauraa iOS-laitteissa vuosikaudet.

Totta että muutamassa iPhonessa sellainen on. Android laitteissa ko ominaisuus > kymmenissä laitteissa.

Ihan vain vähän asenteellinen näkökulma asiaan =) Joo, "muutamassa" iPhonessa on sellainen, mutta toisin päin ilmaistuna gyroskoopitonta iPhonea ei ole ollut markkinoilla liki neljään vuoteen eli käytössä olevista laitteissa liki kaikissa on gyroskooppi.

Kyse ei ollut vain siitä että anturia on tai ei ole, vaan enemmän siitä että niiden anturien toteutukset on niin kirjavia ja huonolaatuisia että vaikka anturi löytyisikin niin sen hyödyntäminen on vähintäänkin haasteellista.
Senior Member
_
22. toukokuuta 2014 @ 19:03 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo eipä tämä tunnu pelkästään halpamallien ongelma olevan omassa note 2 hyppii 4asteen sisällä kompassi kun on tasaisella alustalla....

Ps. Kolhuja on luuri saanut ja näyttökin vaihdettu, jos muilla näyttää lukemaa ilman pomppimista.
Senior Member
_
23. toukokuuta 2014 @ 12:49 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 3rd_party:

Ei voitane olettaa, että 60? raudasta löytyy samat ominaisuudet kuin 600? raudasta?

No ei tietenkään, mutta kun kyseinen anturi on ollut kaikissa uusissa iOS-tuotteissa noin *4 vuotta*, joka on tällä alalla iäisyys. Ja sitä ei ole ollut vain kalliissa huippumalleissa vaan myös iPadeissa ja iPod Toucheissa. Sen heikko laatu tai pahimmillaan puuttuminen on asia jota ei tule varmasti edes ajatelleeksi siinä vaiheessa kun on päätetty peli portata. Tottakai on helppo sanoa että olisi pitänyt, mutta kun se on ollut normaalia tutummalla alustalla vuosia.

Ihan sama juttu siinä aiemmasas muistinkäyttöesimerkissä, kaveri ei ollut edes tullut ajatelleeksi että modernilla mobiilialustalla voi olla niin käsittämättömän tiukat muistinallokointirajoitukset.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 3rd_party:

Toki ymmärrän että tilanne on kiusallinen kehittäjien kannalta. Jos softa toimii huonosti, niin äkkinäinen pitää vikana nimenomaan softaa eikä sitä että jos ostaa Kiinap*skaa, niin saa Kiinap*skaa.

Juurikin näin. Ja kehittäjälle testauksesta ja toiminnan varmistumisesta tulee ihan turhaa työtä ja se suuri markkina voi yllättäen ollakin paljon pienempi.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 3rd_party:

Kaikkiaan Android-puolella tilanne on lähellä PC-maailmaa: kun kehität softan, niin se ei toimi kaikilla laitteilla vaikka niissä olisi sama käyttöjärjestelmä. Applella näin on suuremmalla todennäköisyydellä. Kummassakin vaihtoehdossa on omat heikkoutensa, joista osa kohdistuu kuluttajiin, osa kehittäjiin.
Erittäin hyvä vertailu.

Android-markkina on PC-markkinaa lähellä myös siinä, että siellä on paria valmistajaa lukuunottamatta käynnissä "race to bottom", jossa joudutaan tappelemaan lähinnä hinnalla, joka sitten johtaa ikäviin kompromisseihin.

Toki kuluttaja voisi ne välttää valitsemalla "oikean" laitteen, mutta se on paljon helpommin sanottu kuin tehty, kuinka moni esimerkiksi ymmärtää mikä gyroskooppi on ja on varmistanut sen laadun ennen puhelimen ostoa? Toisaalta taas, kuinka montaa harmittaa se, että peli ei toimikaan omassa luurissa?
Mainos
_
__
 
_
Senior Member
_
26. toukokuuta 2014 @ 13:13 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jonahan:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 3rd_party:

Ei voitane olettaa, että 60? raudasta löytyy samat ominaisuudet kuin 600? raudasta?

No ei tietenkään, mutta kun kyseinen anturi on ollut kaikissa uusissa iOS-tuotteissa noin *4 vuotta*, joka on tällä alalla iäisyys. Ja sitä ei ole ollut vain kalliissa huippumalleissa vaan myös iPadeissa ja iPod Toucheissa.


Iphone on iPod Touch MP3 soitin 3G modeemilla. iPod T hintaluokaltaan x kertainen vs mistä lähtee 3G älypuhelimet.
iPad taasen sama mutta isompi näyttö ja isompi hinta.

Jokseenkin näin, pointti kuitenkin oli, että
iPod Touch *ei* ole 600e laite, kuten ei moni iPadkaan, eivätkä kaikki iPhonetkaan.

Itse anturin kustannus lienee taala tai puoli. Toki jokainen säästetty taala on kotiinpäin, mutta jos ja kun ongelmia oli mm. Galaxy S4:n kanssa ei voida oikein perustella sen puuttumista hinnalla ja "kiinapaskalla", kun sama löytyy toimivana 250e iPod touchistakin.
afterdawn.com > keskustelu > yleinen keskustelu > keskustelua uutisista > tanssipeli paljasti: useissa android-laitteissa surkeasti toimivat gyroskoopit
 

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme
 
  © 1999-2025 AfterDawn Oy