Vuosi sitten CES-messuilla Dolby esitteli Visioniksi kutsuttua teknologiaa, joka mahdollistaa television kirkkauden säätelyn näytön eri osissa. Dolby Vision on koko tuotantoketjun kattava järjestelmä, eli HDR-tuki pitää löytyä television lisäksi myös katottavasta TV-ohjelmasta tai elokuvasta.
Muun muassa Netflix on luvannut esittää palvelussaan HDR-sisältöä, esimerkiksi Marco Polo -sarja ... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
Eikös tuo HDR ole sitä, että kuvasta tallennetaan vaan enemmän dataa (ts. useita kuvia eri valotusarvoilla).. ja siitä sitten jälkikäsittelyssä väännetään kuva normaalisti katsottavaksi (tehdään siis tonemap). Ainakin näin valokuvauksessa.
Osaisiko joku valistaa tyhmempää ja sanoa, mikä tässä elokuvien, tv-sarjojen sekä telkkujen HDR -leikissä on oikeasti ideana? Ihmettelen vain tuota kun Elokuva kun on sarja kuvia, joita on lätkitty toistumaan peräkkäin jotta se muodostaa juoksevan kuvan? Jos nyt voidaan kaapata kameralla HDR-kuvaa ja hoitaa samat hommat postproduktiossa kuin valokuvienkin kanssa, niin..
Tekeekö telkku jotenkin sen tonemapin vai mikä tuossa on se idea?
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ysf: Eikös tuo HDR ole sitä, että kuvasta tallennetaan vaan enemmän dataa (ts. useita kuvia eri valotusarvoilla).. ja siitä sitten jälkikäsittelyssä väännetään kuva normaalisti katsottavaksi (tehdään siis tonemap). Ainakin näin valokuvauksessa.
Osaisiko joku valistaa tyhmempää ja sanoa, mikä tässä elokuvien, tv-sarjojen sekä telkkujen HDR -leikissä on oikeasti ideana? Ihmettelen vain tuota kun Elokuva kun on sarja kuvia, joita on lätkitty toistumaan peräkkäin jotta se muodostaa juoksevan kuvan? Jos nyt voidaan kaapata kameralla HDR-kuvaa ja hoitaa samat hommat postproduktiossa kuin valokuvienkin kanssa, niin..
Tekeekö telkku jotenkin sen tonemapin vai mikä tuossa on se idea?
Televisioiden tapauksessa HDR tarkoittaa käytännössä hieman eri asiaa kuin valokuvauksessa.
TV-HDR on yksinkertaistettuna laajempi kirkkausskaala (dynamic range). Eli jos tavallisen TV:n pikselien kirkkausarvot ovat välillä 0-100, HDR-TV:ssä ne voivatkin mennä esim. 300 asti, tavallisen materiaalin näkyen yhä alueella 0-100.
Eli kohdat jotka tavallisessa TV:ssä näkyisivät kirkkaudella 100, voivatkin nyt HDR-materiaalilla näkyä kirkkaudella 100-300.
Asia lienee oikeasti jonkin verran monimutkaisempi, mutta ylläoleva on se periaate joka ymmärtääkseni on kyseessä.