Toyota teki läpimurron akuissa ? Lupaa parempia ominaisuuksia sähköautoihin
|
|
Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:
uutinen julkaistu: 26 heinäkuuta, 2017
Toyota on edennyt niin sanottuun production engineering -kehitysvaiheeseen sähköautomallissaan, jossa hyödynnetään uudenlaista kiinteää elektrolyyttiä käyttävää akkuteknologiaa.
Elektrolyytin kiinteän olomuodon ansiosta akuista voidaan rakentaa paljon pienempiä kuin nykyisistä litiumioniakuista, mikä helpottaa olennaisesti sähköautojen suunnittelua sekä vähentää niiden painoa. Näin ollen ... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
|
Senior Member
11 tuotearviota
|
26. heinäkuuta 2017 @ 22:50 |
Linkki tähän viestiin
|
Onse kumma kun puhutaan läpimurrosta vaikka nykyistä parempi akkuteknologia ketitettiin jo yli satavuotta sitten. Harmi vain että patentit on visusti jenkkiläisten energiayhtiöiden hallussa.
Tietokone; Emo=Asus PRIME B450-PLUS, Prosessori=AMD Ryzen 7 2700X, Nayttis=Asus GTX 970 turbo, Muisti=16gb 3200Mhz DDR4, Kovalevytila=250gb SSD/15TB normaali.
|
Vilperi13
Member
|
26. heinäkuuta 2017 @ 23:43 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo: Onse kumma kun puhutaan läpimurrosta vaikka nykyistä parempi akkuteknologia ketitettiin jo yli satavuotta sitten. Harmi vain että patentit on visusti jenkkiläisten energiayhtiöiden hallussa.
Lähde?
MSI B350 Gaming Pro Carbon | AMD Ryzen 5 3600 | GTX 1080 WINDFORCE OC | Corsair RM750x 80+ Gold | G.Skill Ripjaws V DDR4 16 GB 3066Mhz | Noctua NH-D15 | Windows 10 64-bit 1903 | Samsung Evo 850 500 GB | Kingston UV400 240 GB | Asus Rog Swift PG279Q 165Hz |
|
Senior Member
11 tuotearviota
|
26. heinäkuuta 2017 @ 23:56 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vilperi13: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo: Onse kumma kun puhutaan läpimurrosta vaikka nykyistä parempi akkuteknologia ketitettiin jo yli satavuotta sitten. Harmi vain että patentit on visusti jenkkiläisten energiayhtiöiden hallussa.
Lähde?
Lähde googlettamaan "edison battery" (toiselta nimeltä Nickel?iron battery). Ei lämpötila riippuvainen ja kestää parhaimmillaan satoja vuosia ennempää kuin tarvii uusia. Toimivia pattereita ostetaan vaikka valmistus olisi tapahtunut 1800-luvulla (ebay). Aikaisemmissa pattereissa oli paino ja varaus ongelmia (niinkin kaikisa vanhoissa, ei tarpeeksi pinta-alaa) mutta nykyisellä nanoteknologialla voidaan valmistaa paljon parempia kuin nykyisiä pattereita. Taitaa yksi jenkkivirma jo valmistaakkin noita mutta patettimaksut nostavat hinnat useisiin tuhansiin.
Tietokone; Emo=Asus PRIME B450-PLUS, Prosessori=AMD Ryzen 7 2700X, Nayttis=Asus GTX 970 turbo, Muisti=16gb 3200Mhz DDR4, Kovalevytila=250gb SSD/15TB normaali.
|
Junior Member
2 tuotearviota
|
27. heinäkuuta 2017 @ 02:14 |
Linkki tähän viestiin
|
Ei toimi suomen pakkasessa tämäkään akku / sähkö EI tule töpselistä.
Junior Member Since 2003.
|
Senior Member
|
27. heinäkuuta 2017 @ 07:41 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vilperi13: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo: Onse kumma kun puhutaan läpimurrosta vaikka nykyistä parempi akkuteknologia ketitettiin jo yli satavuotta sitten. Harmi vain että patentit on visusti jenkkiläisten energiayhtiöiden hallussa.
Lähde?
Lähde googlettamaan "edison battery" (toiselta nimeltä Nickel?iron battery). Ei lämpötila riippuvainen ja kestää parhaimmillaan satoja vuosia ennempää kuin tarvii uusia. Toimivia pattereita ostetaan vaikka valmistus olisi tapahtunut 1800-luvulla (ebay). Aikaisemmissa pattereissa oli paino ja varaus ongelmia (niinkin kaikisa vanhoissa, ei tarpeeksi pinta-alaa) mutta nykyisellä nanoteknologialla voidaan valmistaa paljon parempia kuin nykyisiä pattereita. Taitaa yksi jenkkivirma jo valmistaakkin noita mutta patettimaksut nostavat hinnat useisiin tuhansiin.
No eipä tuolta wikipediasta tarvitse lukea kuin ensimmäinen kappale ja sen viimeinen lause:
Lainaus: Due to its low specific energy, poor charge retention, and high cost of manufacture, other types of rechargeable batteries have displaced the nickel?iron battery in most applications.[
Mutta toki kannattaa lukea koko tarina, ettei tarvitse kirjoitella ihan puuta heinää muun muassa siitä että ei olisi lämpötilariippuvainen kun tuolla ihan selvästi sanotaan että
Lainaus: however they performed poorly at low temperatures
suomeksi sanottuna toimivat huonosti kylmässä.
Ja kallis hinta perustuu ihan tuotantokustannuksiin, ei mihinkään patenttimaksuihin.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. heinäkuuta 2017 @ 07:41
|
AfterDawn Addict
23 tuotearviota
|
27. heinäkuuta 2017 @ 10:57 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vilperi13: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo: Onse kumma kun puhutaan läpimurrosta vaikka nykyistä parempi akkuteknologia ketitettiin jo yli satavuotta sitten. Harmi vain että patentit on visusti jenkkiläisten energiayhtiöiden hallussa.
Lähde?
Lähde googlettamaan "edison battery" (toiselta nimeltä Nickel?iron battery). Ei lämpötila riippuvainen ja kestää parhaimmillaan satoja vuosia ennempää kuin tarvii uusia. Toimivia pattereita ostetaan vaikka valmistus olisi tapahtunut 1800-luvulla (ebay). Aikaisemmissa pattereissa oli paino ja varaus ongelmia (niinkin kaikisa vanhoissa, ei tarpeeksi pinta-alaa) mutta nykyisellä nanoteknologialla voidaan valmistaa paljon parempia kuin nykyisiä pattereita. Taitaa yksi jenkkivirma jo valmistaakkin noita mutta patettimaksut nostavat hinnat useisiin tuhansiin.
No eipä tuolta wikipediasta tarvitse lukea kuin ensimmäinen kappale ja sen viimeinen lause:
Lainaus: Due to its low specific energy, poor charge retention, and high cost of manufacture, other types of rechargeable batteries have displaced the nickel?iron battery in most applications.[
Mutta toki kannattaa lukea koko tarina, ettei tarvitse kirjoitella ihan puuta heinää muun muassa siitä että ei olisi lämpötilariippuvainen kun tuolla ihan selvästi sanotaan että
Lainaus: however they performed poorly at low temperatures
suomeksi sanottuna toimivat huonosti kylmässä.
Ja kallis hinta perustuu ihan tuotantokustannuksiin, ei mihinkään patenttimaksuihin.
Vaikka toimisivatkin kylmässä ja olisivat halvempia, niin eivät silti soveltuisi autoihin. NiFe akuilla näemmä 19-25Wh/kg kun taas litiumeilla 100-265Wh/kg. Vievät myöskin tilaa aika paljon enemmän, NiFe 30Wh/l ja litiumeilla 250?693Wh/l.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. heinäkuuta 2017 @ 10:58
|
Senior Member
|
27. heinäkuuta 2017 @ 13:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mcmopo: Aikaisemmissa pattereissa oli paino ja varaus ongelmia (niinkin kaikisa vanhoissa, ei tarpeeksi pinta-alaa) mutta nykyisellä nanoteknologialla voidaan valmistaa paljon parempia kuin nykyisiä pattereita. Taitaa yksi jenkkivirma jo valmistaakkin noita mutta patettimaksut nostavat hinnat useisiin tuhansiin.
Varmaan nyt kuitenkin olet sen verran ollut koulussa fysiikan tunneilla hereillä ja ymmärrät että raudan (Fe) tai nikkelin (Ni) ominaispaino ei muutu mihinkään vaikka käytettäisiin mitä kehittynyttä tekniikkaa. Varmaan ihan kätevä patteri joissain sovelluksissa mutta ei autoissa eikä missään muussakaan jossa akkua pitää liikutella akkuun varastoidulla energialla.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 27. heinäkuuta 2017 @ 16:30
|
Mainos
|
  |
|
johtaja59
Senior Member
4 tuotearviota
|
29. heinäkuuta 2017 @ 23:14 |
Linkki tähän viestiin
|
Mitähän tämä "production engineering -kehitysvaiheeseen" tarkoittaa, kun muutaman kuukauden välein mullistava akkutekniikka on melkein sarjatuotantovalmis.
|