|
Keskustelualueet
Keskustelualueet
|
|
Tiesitkö? Jos asuit ulkomailla, operaattorit voivat periä sinulta satojen eurojen edestä vakuusmaksua
|
|
Viestiketjuun kuuluvat käyttäjäkommentit liittyvät tähän uutiseen:
uutinen julkaistu: 23 marraskuuta, 2018
Teleoperaattorit voivat periä sinulta uuden liittymän hankkimisen yhteydessä vakuusmaksun, mikäli ne eivät pysty varmistumaan asiakkaan kyvystä maksaa liittymästä. Vakuusmaksu voi tulla yllätyksenä, sillä myyjät eivät yleensä kerro asiasta.
Vakuusmaksu tuli yllätyksenä esimerkiksi Ylen haastattelemalle Nelly Hakkaraiselle. Hän opiskeli kahdeksan vuoden ajan Berliinissä, minkä jälkeen ... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
|
Senior Member
1 tuotearvio
|
23. marraskuuta 2018 @ 17:59 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuota vakuusmaksua peritään ihan suomalaisiltakin yllätävän helposti.
Kaverilta (20v, ei luot. häiriöitä ja ollut aina maksut ajallaan ko. puljussa) pyydettiin melkein tonni vakuusmaksua kun halusi ostaa kännykkää operaattorilta. Vaihtui operaattori muuten äkkiä tuollaisen P*rseilyn takia, koska suora osoitus, että eivät luota ko henkilöön.
Elisan ja Soneran foorumit täynnä asiasta valittavia viestejä.
En kyllä tiedä mikä robotti siellä milloinkin arpoo hatusta keneltä kysytään vakuutta ja keneltä ei.
tossa kohtaa kannattaa vaan kylmästi vaihtaa operaattori heti, ei mitään järkeä pysyä tuon jälkeen asiakkaana kun kilpailu on niin kovaa.
"jos operaattorilla ei ole tarpeeksi tietoa asiakkaan maksukyvyn selvittämiseksi." Tämänhän ei pitäisi sitten täyttyä periaatteessa minkään uuden asiakkaan kohdalla.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 23. marraskuuta 2018 @ 18:13
|
Boss93
Senior Member
10 tuotearviota
|
24. marraskuuta 2018 @ 02:39 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab: Tuota vakuusmaksua peritään ihan suomalaisiltakin yllätävän helposti.
Kaverilta (20v, ei luot. häiriöitä ja ollut aina maksut ajallaan ko. puljussa) pyydettiin melkein tonni vakuusmaksua kun halusi ostaa kännykkää operaattorilta. Vaihtui operaattori muuten äkkiä tuollaisen P*rseilyn takia, koska suora osoitus, että eivät luota ko henkilöön.
Elisan ja Soneran foorumit täynnä asiasta valittavia viestejä.
En kyllä tiedä mikä robotti siellä milloinkin arpoo hatusta keneltä kysytään vakuutta ja keneltä ei.
tossa kohtaa kannattaa vaan kylmästi vaihtaa operaattori heti, ei mitään järkeä pysyä tuon jälkeen asiakkaana kun kilpailu on niin kovaa.
"jos operaattorilla ei ole tarpeeksi tietoa asiakkaan maksukyvyn selvittämiseksi." Tämänhän ei pitäisi sitten täyttyä periaatteessa minkään uuden asiakkaan kohdalla.
Itselläni taas kokemusta niin päin, että Elisa ja Telia antavat helpommin liittymiä ja osamaksulla laitteita ilman vakuuksia, kun DNA. Äskettäin Telialta vaihdoin puhelinliittymän Elisalle, eikä mitään vakuuksia, mutta kun olisin DNA:n tarjoukseen halvemmasta mobiililaajakaistasta tarttunut, niin tulikin pyyntö maksaa vakuusmaksu.
|
Senior Member
1 tuotearvio
|
24. marraskuuta 2018 @ 10:09 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Boss93: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab: Tuota vakuusmaksua peritään ihan suomalaisiltakin yllätävän helposti.
Kaverilta (20v, ei luot. häiriöitä ja ollut aina maksut ajallaan ko. puljussa) pyydettiin melkein tonni vakuusmaksua kun halusi ostaa kännykkää operaattorilta. Vaihtui operaattori muuten äkkiä tuollaisen P*rseilyn takia, koska suora osoitus, että eivät luota ko henkilöön.
Elisan ja Soneran foorumit täynnä asiasta valittavia viestejä.
En kyllä tiedä mikä robotti siellä milloinkin arpoo hatusta keneltä kysytään vakuutta ja keneltä ei.
tossa kohtaa kannattaa vaan kylmästi vaihtaa operaattori heti, ei mitään järkeä pysyä tuon jälkeen asiakkaana kun kilpailu on niin kovaa.
"jos operaattorilla ei ole tarpeeksi tietoa asiakkaan maksukyvyn selvittämiseksi." Tämänhän ei pitäisi sitten täyttyä periaatteessa minkään uuden asiakkaan kohdalla.
Itselläni taas kokemusta niin päin, että Elisa ja Telia antavat helpommin liittymiä ja osamaksulla laitteita ilman vakuuksia, kun DNA. Äskettäin Telialta vaihdoin puhelinliittymän Elisalle, eikä mitään vakuuksia, mutta kun olisin DNA:n tarjoukseen halvemmasta mobiililaajakaistasta tarttunut, niin tulikin pyyntö maksaa vakuusmaksu.
Jep, kait sekin on osittain tuurista kiinni milloin operaattori pyytää. Aina voi onneksi vaihtaa :)
|
Senior Member
|
25. marraskuuta 2018 @ 10:36 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab: Tuota vakuusmaksua peritään ihan suomalaisiltakin yllätävän helposti.
Kaverilta (20v, ei luot. häiriöitä ja ollut aina maksut ajallaan ko. puljussa) pyydettiin melkein tonni vakuusmaksua kun halusi ostaa kännykkää operaattorilta. Vaihtui operaattori muuten äkkiä tuollaisen P*rseilyn takia, koska suora osoitus, että eivät luota ko henkilöön.
Unohtuiko tässä mainita että kaverisi oli hankkimassa puhelinta osarilla? Jollei, niin siinä tapauksessa on kovan luokan perseilyä.
|
Senior Member
1 tuotearvio
|
25. marraskuuta 2018 @ 12:20 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab: Tuota vakuusmaksua peritään ihan suomalaisiltakin yllätävän helposti.
Kaverilta (20v, ei luot. häiriöitä ja ollut aina maksut ajallaan ko. puljussa) pyydettiin melkein tonni vakuusmaksua kun halusi ostaa kännykkää operaattorilta. Vaihtui operaattori muuten äkkiä tuollaisen P*rseilyn takia, koska suora osoitus, että eivät luota ko henkilöön.
Unohtuiko tässä mainita että kaverisi oli hankkimassa puhelinta osarilla? Jollei, niin siinä tapauksessa on kovan luokan perseilyä.
Osarilla joo, kuten moni tekee kalliimman puhelimen kohdalla kunnei huvita maksaa isoa summaa yhtenä könttinä, operaattorit niin mainostaa osamaksujakin kokoajan ja hehkuttaa, eikait suoraan ostaessa ja maksaessa tuota vakuuta tarvittaisikaan. Menettivät siinä asiakaan vain, ja toinen aperaattori sai asiakkaan. Onneksi noita on enemmän kuin yksi, niin voi vain vaihtaa :) Olihan tuo nyt jopa aika asiakasta loukkaavaa periaatteessa sanoa "me ei luoteta suhun nyt yhtään, ei anneta osarilla" Ja syyksi ei muuten kerrottu MITÄÄN muuta kuin, että "se nyt vain on näin". Arvata saa koskeeko tuohon operaattoriin enää koskaan.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 25. marraskuuta 2018 @ 12:26
|
Senior Member
1 tuotearvio
|
26. marraskuuta 2018 @ 22:13 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti user_org: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu: Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab: Tuota vakuusmaksua peritään ihan suomalaisiltakin yllätävän helposti.
Kaverilta (20v, ei luot. häiriöitä ja ollut aina maksut ajallaan ko. puljussa) pyydettiin melkein tonni vakuusmaksua kun halusi ostaa kännykkää operaattorilta. Vaihtui operaattori muuten äkkiä tuollaisen P*rseilyn takia, koska suora osoitus, että eivät luota ko henkilöön.
Unohtuiko tässä mainita että kaverisi oli hankkimassa puhelinta osarilla? Jollei, niin siinä tapauksessa on kovan luokan perseilyä.
Osarilla joo, kuten moni tekee kalliimman puhelimen kohdalla kunnei huvita maksaa isoa summaa yhtenä könttinä, operaattorit niin mainostaa osamaksujakin kokoajan ja hehkuttaa, eikait suoraan ostaessa ja maksaessa tuota vakuuta tarvittaisikaan. Menettivät siinä asiakaan vain, ja toinen aperaattori sai asiakkaan. Onneksi noita on enemmän kuin yksi, niin voi vain vaihtaa :) Olihan tuo nyt jopa aika asiakasta loukkaavaa periaatteessa sanoa "me ei luoteta suhun nyt yhtään, ei anneta osarilla" Ja syyksi ei muuten kerrottu MITÄÄN muuta kuin, että "se nyt vain on näin". Arvata saa koskeeko tuohon operaattoriin enää koskaan.
No uutinen käsitteli liittymiä, osamaksu laitemyynnissä ei ole pakko myydä tilannetta ja muutenkin niissä luonollisesti tiukemmat luottoehdot, ja koska ei ole luotto korkoon hinnoiteltu korkeaa riskiä, niin syytäkin olla tarkempi.
Jos kaveri on 20v, niin iänpuolesta jo korkeampiriski, ilmeisesti maksut ko puljuun ajallaa, mutta lyhyt asiakas suhde,( vaikka ei selvinnyt kuinka lyhyt.) niin ei kauheasti mitään positiivista nostetta. Jos operaattori ei ole kysellyt tulo/velka selvityksiä, niin jos esim osoite voi voi vaikuttaa.
Jos vielä hankkimassa jotain kalliimpaa puhelinta, niin noin yleisellä tasolla varmaan moni toivoo että yleisemminkin olisivat tiukempia.
Ihan oma osoite löytyy :D Kyllä itse sain 20 vuotiaana osarilla jo tuollaisen laitteen. Eipä siinä muuta, onneksi voi vaihtaa aina parempaan, asiakkaan menettivät.
|
Senior Member
|
27. marraskuuta 2018 @ 20:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti G0lden_Kebab:
Osarilla joo, kuten moni tekee kalliimman puhelimen kohdalla kunnei huvita maksaa isoa summaa yhtenä könttinä, operaattorit niin mainostaa osamaksujakin kokoajan ja hehkuttaa, eikait suoraan ostaessa ja maksaessa tuota vakuuta tarvittaisikaan. Menettivät siinä asiakaan vain, ja toinen aperaattori sai asiakkaan. Onneksi noita on enemmän kuin yksi, niin voi vain vaihtaa :) Olihan tuo nyt jopa aika asiakasta loukkaavaa periaatteessa sanoa "me ei luoteta suhun nyt yhtään, ei anneta osarilla" Ja syyksi ei muuten kerrottu MITÄÄN muuta kuin, että "se nyt vain on näin". Arvata saa koskeeko tuohon operaattoriin enää koskaan.
Onhan se tietyllä tapaa epäluottamuslause. Operaattorit vaan suojelevat omaa persettään mikä on täysin ymmärrettävää. Maksuhäiriömerkinnät ovat olleet kasvussa jo vuosia ja luottotappiot kaatuu kuitenkin epäsuorasti heidän niskaansa jotka maksavat laskunsa ajallaan. "Iso könttä" on iso könttä, maksoi sen osissa tai kerralla. Itse olen sitä ikäluokkaa jolle on opetettu että eletään varojen mukaan. Toisin sanoen, tehdään hankinnat sitten kun on rahaa. Asuntolainan ja autojen osalta tuosta on joutunut väkisinkin lipsumaan.
Silti uutisen sisältö ei ihan täysin auennut mulle. Operaattoriko oli perinyt vakuuusmaksua pelkästä liittymästä?
|
Mainos
|
  |
|
|