Suomessa on tähän saakka ollut voimassa EU-alueen ulkopuolelta tuotaviin tavaroihin kohdistuvaa verotusta ja tullausta koskeva raja, jonka alle meneviä tuotteita ei ole tarvinnut tullata. Raja poistuu heinäkuun alussa.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jokainen Kiinasta tilattu pienikin paketti päätyy tulliin. Tulliin täytyy sen jälkeen maksaa tuotteen arvonlisävero sekä tullit.
... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
Veroineenkin tuotteet ovat niin halpoja, ettei kannata täältä ostaa.
Minkälainen otsikko on "älä enää tilaa Kiinasta", kuka kotimainen toimija maksaa jotta näin uhkaavia otsikkoja laitetaan.
Samaa tulin tänne kommentoimaan, kuin LupusC: outo otsikko tuo "Älä enää tilaa...". Miksen tilaisi?
Vaikka 5? tilaukseen tulisi 2? alvia ja Postin käsittelymaksu päälle on hinnat esim. elektroniikkaharrastajan tai muun rakentelijan osissa ja raaka-aineissa silti huomattavasti edullisemmat esim. Kiinasta tilattaessa kuin paikallisesta kivijalka- tai verkkokaupasta.
Ja edullisempien hintojen lisäksi valikoima on monin verroin parempi (varsinkin harvinaisemmissa tuotteissa), halparoskasta aina huippulaatuisiin osiin asti.
Ainoa syy miksi itse voisin jossain tilanteessa harkita kotimaista kauppiasta omiin tarpeisiini olisi kiire, tosin itselle tehdyissä "ei ammattimaisissa" töissä kiireitä ei ole, joten "koko maailma varaosavarastona" on hyvin toimiva ratkaisu.
Minulle tuli Postilta tiedote tästä asiasta, ilmeisesti siksi että minulla on käytössä OmaPosti. Tullaus maksaa 0,90e jos sen tekee OmaPostissa ENNEN kuin lähetys saapuu maahan. Tosin viime aikoina ne ovat alkaneet tulla Saksan kautta, joten en ole varma kuinka noiden maksujen kanssa loppujen lopuksi menee.
Joo, melko raflaava ja turhaan pelotteleva otsikko. Jo muutaman euron tuotteissa tilaaminen tod. näk. kannattaa jatkossakin.
Mutta muistakaa ihmiset että postin tullauskäsittelymaksu on 0,90 ? + alv, eli 1,12 ?