Paine mainosjättejä kohtaan on kasvanut viime vuosina merkittävästi ja etenkin Euroopan Unioni on ottanut silmätikukseen digijättien käyttäjädatan keräämisen. Tästä näkyvin osoitus ovat tietysti jokaisella sivustolla näkyvät keksikyselyt, joilla pyydetään käyttäjältä lupa personoidun mainostiedon keräämiseen. Mutta lehti on kääntymässä - huonompaan suuntaan.
Google on ilmeisesti tullut ... [ lue koko uutinen ]
Lue uutisartikkeli kokonaisuudessaan ennen kuin kommentoit aihetta.
Tämän takia kannattaakin suosia Firefoxia. Ja Pihole DNS-palvelimena, niin ei lataudu koneella mainoksia ym. tauhkaa kaikilta epämääräisiltä mainosservuilta.
Afterdawninkin kannattaisi ottaa mallia IO-Techistä, mainokset latautumaan oman domainin alta niin on vähän turvallisempaa.
Ja tämän takia itse käytän mainostenesto lisäosaa joka estää mainosten näkymisen sekä juuri noi evästeet jotka kerää tietoa musta. Olen käyttänyt ja tulen jatkossakin käyttämään.
Lainaus: Oletteko katsoneet omaa suostumus-popuppia. Tosta huonompaa on aika hankala tehdä.
Samaa suostumuspopuppia käyttää noin miljoona sivustoa globaalisti, Suomessakin ainakin Mobiili, SuomiMobiili ja monet, monet muut.
Sellaisen suostumus-popupin tekeminen, joka tekee sen mitä pitääkin, on oikeasti teknisesti yllättävän iso homma - siksi harvalla on sellaista itse tehtynä.
Oikeasti toimiva suostumuskysely toimii siten, että sen kautta estetyt keksit myös oikeasti jätetään lataamatta.
Johon liittyen..
Lainaus: Afterdawninkin kannattaisi ottaa mallia IO-Techistä, mainokset latautumaan oman domainin alta niin on vähän turvallisempaa.
IO-Techin suostumuskysely on laiton. Vaikka IO-tech näyttääkin vain omistamansa Hinta.fi:n mainoksia ja toisinaan itse myymiään mainoksia, välittää sivusto iloisesti silti dataa eteenpäin antamatta mahdollisuutta kieltäytyä siitä - tai antamatta mahdollisuutta kieltää heidän omaa seurantaansa.
IO-techiltä dataa liikahtaa Googlelle (YouTuben skriptejä jo etusivulla) ja OneSignalille. Jotka molemmat myyvät kerättyä dataa eteenpäin. Ja noiden estämiseen ei anneta mahdollisuutta suostumuskyselyssä.
Meidänkin kyselyssä on yksi iso ongelma: siinä pitäisi olla myös suora nappi, jolla voi estää kaikki ei-välttämättömät keksit. Siitä pahoittelut ja asia korjataan, heti kun tuohon Funding Choices -kyselyyn sellainen vaihtoehto tulee tarjolle.
Omaa - oikeasti toimivaa - ei lähdetä koodaamaan, siinä menisi ikä ja terveys ja sille työajalle on parempaakin käyttöä.
Lainaus: Ja tämän takia itse käytän mainostenesto lisäosaa joka estää mainosten näkymisen sekä juuri noi evästeet jotka kerää tietoa musta.
Jatkossa ei riitä. Jos käytät Chromea tai Chromiumia (kunhan toi uudistus tulee stable-versioonkin), selain kerää dataa Googlelle eteenpäin myytäväksi, vaikket näkisi yhtään ainoaa mainosta.