User Käyttäjä Salasana  

perjantai 18.7.2025 / 16:29
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kahden kovalevyn partitiointi
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Kahden kovalevyn partitiointi
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Bunkerder
Junior Member
_
16. huhtikuuta 2005 @ 14:51 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ostin tuossa tietokoneen ja nyt olen laittamassa siihen Win2k:ta.

Ongelmani/kysymykseni:
Mulla on tuossa koneessa 2kpl Western Digital Caviar SE 200GB SATA150 7200rpm / 8Mt kovoa ja haluisin partitioida nuo kovot niin, että kovot jakautuisi näin: C-asema 30GB ja D-asema 370GB.

Eli tuo partitiointi menisi tuolleen limittäin eri kovoille.

Osaisiko joku neuvoa, miten tällainen partitiointi tehdään?
Jotenkin partitioimalla ja käyttämällä raid- tekniikkaa, mutta miten?

Suuret kiitokset neuvojille!

more you give - more you get
viliwee
Senior Member
_
16. huhtikuuta 2005 @ 15:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No siis ensin asennat sen winukan.
Sitten partition magicillä osiin. Muistaakseni et voi saada kahta kovoa samaan osioon, niinkuin tossa ehdotit. Mut jokatapauksessa kannattaa osioida pienempiin osiin, ni kone toimii nopeemmin.
Esim. 30g,40,40,40,50 x2 tai jotain.

ASROCK S775 PT880PRO, INTEL DUAL CORE E2160 1.8GHZ, 2x2gb DDR2, Asus AH3650 512mt, Seagate 120gb, Maxtor 300gb, Antec SLK1650B
Moderator

7 tuotearviota
_
16. huhtikuuta 2005 @ 15:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Muistaakseni et voi saada kahta kovoa samaan osioon, niinkuin tossa ehdotit.
ite taas muistelen että jotenkin ne saa mutta sillo osa tiedostosta saattaa olla toisella koneella ja osa toisella joka hidastaa ja vaikeuttaa käyttöä ja ei pakolla toimi sekoilematta.. eli toisin sanoen et voi tehdä noin.. 30+370 :(

Senior Member

3 tuotearviota
_
16. huhtikuuta 2005 @ 16:11 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tottahan toki noin voi tehdä. Teet niistä ison loogisen aseman, esim. raid 0 käyttäen ja sitten vain Windowsin asennuslevyllä osiot sen niin kuin halusit.

Kannattaa sitten muistaa, että tuo raid 0 nopeuttaa myös kovalevyjen toimintaa, mutta jos toinen kovo hajoaa, kaikki tiedot menetetään.
Senior Member
_
16. huhtikuuta 2005 @ 18:20 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo kyllä niistä voi raid-0:ssa tehdä yhden 400gigan fyysisen aseman (2 asemaa jotka kone tunnistaa yhtenä yhtenäisenä stripe-asemana) jonka voi sitten osioida aivan samoin kuin normaalin 400gigan kiintolevyn, mutta toisaalta juuri tuon tiedostojen menettämisen riskin takia en suosittelisi noin isojen levyjen raid-0 asennusta koska aivan kuten Drizzt tuossa mainitsi, jos toinen asema hajoaa tai raid jostain syystä sekoaa, menetetään kaikki tiedot molemmilta levyiltä. Raid-0 kun tarkoittaa karkeasti yksinkertaistettuna sitä, että molemmille asemille kirjoitetaan yhtäaikaa, tavallaan niin että joka toinen tavu menee toiselle ja joka toinen taas toiselle asemalle ja siten saadaan kirjoitus ja lukunopeus periaatteessa tuplattua, käytännössä hyöty ei ole kyllä aivan niin suuri. Tai näin minä ainakin tuon olen käsittänyt, oikaiskoon joku jos olen aivan väärässä
Senior Member

3 tuotearviota
_
16. huhtikuuta 2005 @ 18:25 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kyllä tuo perhanan selostus on ihan kunnossa.

Sen verran lisään, että itse olen raid 0:aa käyttänyt ja minun käytössä sen tuoman nopeusedun huomasi. Tosin siirtelen paljon suurikokoisia tiedostoja.

http://fi.wikipedia.org/wiki/RAID_%28tietotekniikka%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Redundant_array_of_independent_disks
Senior Member
_
16. huhtikuuta 2005 @ 19:24 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kyllä mullakin kohta pari vuotta on pyörinyt 2 samsungin 80gigan sata levyä raid-0:ssa eikä vielä ole suurempia ongelmia ollut, kerran kyllä kämmäsin itse tosi lahjakkaasti ja uusia sata ajureita päivittäessäni onnistuin poistamaan koko ajurit... siitäkin selvittiin sentään pelkällä käyttiksen uudelleen asennuksella niin että tiedot muilla osioilla säilyi :-)

Ja kyllä sen nopeuseron tosiaan huomaa, ainakin isoja tiedostoja muokatessa
Bunkerder
Junior Member
_
17. huhtikuuta 2005 @ 05:38 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo eli tuota RAID 0 taekniikkaa voisi tässä käyttää hyödyksi. Näin vähän arvelinkin, mutta nyt se suuri kysymys on, että miten tämä nyt ihan käytännössä tehdään? Annettavat komennot, niiden järjestys? Tämä tehdään kuitenkin ennen 2k asennusta.

Eli olisko jollain yksiselitteiset ja selvät ohjeet tuon RAID 0:n tekemiseen?

Bunkerder
Junior Member
_
17. huhtikuuta 2005 @ 06:18 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Eli ihan sellaista ns. "mummo-ohjetta" kaipaisin tuon RAIDauksen tekemiseen.

Senior Member

3 tuotearviota
_
17. huhtikuuta 2005 @ 06:50 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ekaks kannattaa tarkistaa onko sun emossa suoraan sitä raid tukea. Valmistajan sivuilta tai ohjekirjasta löytyy.

Itellä pääsee raid pakkaa tekeen, kun laittaa sen bioksesta päälle ja sitten käynnistyksessä painaa muistaakseni Ctrl + s.
Bunkerder
Junior Member
_
17. huhtikuuta 2005 @ 07:02 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Mun emo:
Asus A8N-SLI Deluxe, nForce 4 piirisarja, Socket 939, SLI dual GPU support, Dual Channel DDR, SATA, 10xUSB2.0, 7.1 audio, firewire.
Dual S-ATA raid.

Eli näyttäisi tuossa raid tuki olevan.

Ja tämä kaikkihan tehdään ihan puhtaalle koneelle eli ennen itse käyttistä?

Bunkerder
Junior Member
_
17. huhtikuuta 2005 @ 07:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tekisköhän Verkkokauppa.com tuon raidauksen samaan hintaan, kun kuitenkin ne kasaavat tuon koneenkin? Se asennus on ilman käyttistä.

Senior Member
_
17. huhtikuuta 2005 @ 07:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tarkempien ohjeitten antamiseen pitäisi tietää onko sulla sata-paikat emolevyyn integroituna, vai erillisellä ohjainkortilla, ja sitten tietenkin emolevyn merkki ja malli.
Se raid konffaus tehdään Raid Biosissa, selitän tässä nyt lyhyesti kuinka se tapahtuu msi k8n neo2 emolevyssä, mutta toimenpide on tosiaan erilainen eri emolevyillä.

Ensin mennään sinne biosiin painamalla F10 koneen käynnistyessä,
aukeaa ikkuna jossa pitäisi näkyä sata-levyt, ja yläreunassa valinnat RAID Mode ja Striping Block,

valitaan RAID Mode:ksi striping ja striping blockiksi levyn valmistajan suositus, tai sitten vaan optimal (32kb)

lisätään halutut levyt Free alueelta Array alueelle (2 levyä)
painetaan F7 (finish) jonka jälkeen valitaan mielellään yes to clear disk data,

Jos halutaan käyttää asemaa boottaavana, valitaan tässä vaiheessa set boot,

sitten valitaan se syntynyt asema ja painetaan enter, jonka jälkeen voidaan vielä merkitä asema tyhjäksi (clear disk)

Sitten taas enter jonka jälkeen ctrl+x to exit setup

Nyt konetta käynnistettäessä pitäisi näkyä tuo Stripe asema ja sen koko
Sen jälkeen vaan käyttiksen asennus jonka yhteydessä luodaan ne osiot, ja muista asennuksen alussa painaa se F6 kun sitä kysytään, ja sen jälkeen pyydettäessä asentamaan niitä ulkopuolisia ohjaimia pitää disketiltä antaa raid-ajurit asennuksen yhteydessä (raid-ajuri disketti tulee joko emolevyn tai sitten sen erillisen ohjaimen mukana)

Edit: kerkesitkin sillä aikaa laittamaan emolevyn tiedot :-)
eli tuossa asuksen levyssä homma voi tosiaan mennä erilailla, mutta emolevyn ohjekirjassa se varmasti on neuvottu

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 17. huhtikuuta 2005 @ 07:07

Bunkerder
Junior Member
_
17. huhtikuuta 2005 @ 07:13 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kiitos perhana yksityiskohtaisista neuvoista, luulen että pärjään noilla. Voi tietenkin olla, että joudun niitä hieman soveltamaan tuon Asuksen johdosta.

Nyt tulikin mieleen, että kun verkkokauppa kasaa tuon koneeni ja itse sitten asennan siihen käyttiksen.
En ottanut tuohon koneeseeni ollenkaan korppuasemaa, mutta eikö se nyt olekkin niin, että nuo kaikki ajurit kuitenkin tulee disketteinä?

Pitäisikö mun siis äkkiä lisätä tuohon tilaukseen korppuasema noiden ajureiden vuoksi?

Senior Member
_
17. huhtikuuta 2005 @ 07:29 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Se korppuasema on senverran halpa että ota ihmeessä se mukaan, ei siitä nykykoneissakaan mitään haittaa ole kun edelleen monien laitteiden ajurit tulee disketeillä
Bunkerder
Junior Member
_
17. huhtikuuta 2005 @ 07:33 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Täytyy kyllä sanoa, että en oikeastaan tiedä juurikaan noista levyasemista.

Osaisitko perhana suositella jotain hyvää levyasemaa tuolta verkkokauppa.com:sta, jonka voisin liittää tuohon tilaukseeni?

Onko tuolle levyasemalle olemassa joitain vaatimuksia, esim. joku on oikeesti huonompi kuin toinen?

Senior Member

3 tuotearviota
_
17. huhtikuuta 2005 @ 07:38 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tuolla nyt ei ole suurtakaan merkitystä. Ota vain sellainen, joka sopii kotelon väriin :-)
Senior Member
_
17. huhtikuuta 2005 @ 07:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Ihan tavallinen halpa 3,5" 1.44MB levyasema riittää, eli joko samsung, teac tai sony noista verkkokaupan vaihtoehdoista, valitse sen mukaan sopiiko koteloosi paremmin musta vai vaalea... hinnat on noin 7 - 9 euroa verkkokaupassa
Bunkerder
Junior Member
_
17. huhtikuuta 2005 @ 11:40 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tuleeko noita ajureita muuten nykyäänkin vielä disketillä, eikö ne melkein kaikki kuitenkin ole cd:llä?

viliwee
Senior Member
_
17. huhtikuuta 2005 @ 11:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Tulee ajureita vielä disketeilläkin. Ne on halvempii ku cd:t...

ASROCK S775 PT880PRO, INTEL DUAL CORE E2160 1.8GHZ, 2x2gb DDR2, Asus AH3650 512mt, Seagate 120gb, Maxtor 300gb, Antec SLK1650B
Moderator
_
17. huhtikuuta 2005 @ 12:05 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kyllä niitä vielä aika paljon korpulla tulee, esim. emolevyn mukana tulevat s-ata ajurit.

Forumin säännöt, lue ennen kuin postaat:
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/2717

Afterdawnin oppaat:
http://fin.afterdawn.com/artikkelit/
DolbyR
Member
_
18. toukokuuta 2005 @ 20:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse haluaisin tehdä vastaavat operaation, kovoina maxtor 20gb + mactor 80gb, siis yhteen ja sitten 50gb winkalle ja 50gb linuxille mutta mun emossa ei ole RAID tukea, eli onnistuuko tämä millään?

HTPC: [MB] ASUS P4V800D-X;[CPU] Northwood,2.80ghz@3.10ghz+CoolerMaster HSF;[GPU]ASUS GF6600 128mb;[RAM] 512mb DDR400;[HDD]320gb RAID 1 + 4gb CompactFlash
Work: Lenovo Thinkpad T60
Home: Asus X51-H + Asus EEE 900HA
Server: P3 1.2ghz; 512mb RAM, 80gb Maxtor
Bunkerder
Junior Member
_
20. toukokuuta 2005 @ 05:36 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Minun käsitykseni mukaan ja sen mitä olen asiaa tutkinut omien kovojeni raidauksen yhteydessä, niin emossa nimenomaan pitää olla raid- tuki, muuten tuo ei onnistu.

Guruttaja
Member
_
20. toukokuuta 2005 @ 06:52 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Minun käsitykseni mukaan ja sen mitä olen asiaa tutkinut omien kovojeni raidauksen yhteydessä, niin emossa nimenomaan pitää olla raid- tuki, muuten tuo ei onnistu.
On olemassa erillisiä RAID-ohjain kortteja, jolla homma hoituu ilman emon natiivia RAID-tukea. Hinnasta, hankintapaikasta ja -mielekkyydestä en tiedä. Muistelisin lukeneeni testin, jossa todettiin, että ohjainkortin viemä teho peittää alleen RAIDista saadun hyödyn, joten lopputulos erillisellä ohjainkortilla on jotakuinkin +/- 0. Nyt en kuitenkaan muista, oliko testatut levyt SATA vai IDE liitännäisiä tuossa testissä, kun on tullut noita raportteja silmäiltyä muutamia aikoinaan. Mutta kyllä RAID pitäisi onnistua, vaikkei emolla natiivia tukea olekaan.

@Bunkerder:
Jos saan kysyä, niin mitä mieltä on tehdä 370 Gb osio ja vielä Windowsille, joka on erinoimainen pirstouttamaan kovalevyjä? Oletkos yhtään miettinyt millainen tehohäviö tuossa tulee, tai kuinka kauan tuollaisen levyn eheyttämiseen kuluu?

Itse sanoisin, että 100 Gb on maksimi mitä kannattaa levyn kooksi laittaa, ja sekin on jo melko paljon. Lisäksi vielä se, että nopein tapa siirtää dataa on fyysiseltä levyltä toiselle, jolloin luku- ja kirjoituspäät joutuvat tekemään huomattavasti vähemmän operaatioita, levyn pyörittämisestä puhumattakaan.

----------------------------------
Intel Core 2 Duo E6400
Abit AB9 Pro
Corsair 2x512 MB 665 MHz
200 Gb Seagate Barracuda SATA
Samsung SH-S182D/RSMN
DWL-G520 Wlan
Windows XP Media Center

AMD Athlon XP 2600+
EP-8RDA3+
1 GB Ram
60 Gb Samsung IDE
Sapphire Atlantis 9600 256 Mb
Windows XP, Ubuntu

XBOX 360
----------------------------------
Mainos
_
__

_
DolbyR
Member
_
20. toukokuuta 2005 @ 08:13 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Joo, katsoin noiden RAID korttien hintoja, eipä paljon kannata kun halvimmat maksavat puolet halvimman emon hinnasta. Laadukkaimmat maksavat jo enemmän mitä suunnittelemani emo(hankinta vuoden sisällä) eli reilu sata USD+verot.
Eli taidanpa asentaa nyt vain sen 80gigaisen ja 20giganen jää kaappiin talteen.

HTPC: [MB] ASUS P4V800D-X;[CPU] Northwood,2.80ghz@3.10ghz+CoolerMaster HSF;[GPU]ASUS GF6600 128mb;[RAM] 512mb DDR400;[HDD]320gb RAID 1 + 4gb CompactFlash
Work: Lenovo Thinkpad T60
Home: Asus X51-H + Asus EEE 900HA
Server: P3 1.2ghz; 512mb RAM, 80gb Maxtor
afterdawn.com > keskustelu > pc-rauta > pc:n rautaan liittyvä keskustelu > kahden kovalevyn partitiointi

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy