User Käyttäjä Salasana  

maanantai 28.7.2025 / 12:06
Hae keskustelualueilta:        In English   Suomeksi   På svenska
afterdawn.com > keskustelu > digitaalinen video > dvd-r -keskustelu > verbatim dvd-r 16x
Näytä aiheet

Keskustelualueet
Keskustelualueet
Verbatim DVD-R 16x
  Siirry:

Kirjoittaja Viesti
Sivu:<12
AfterDawn Addict

2 tuotearviota
_
22. elokuuta 2005 @ 20:26 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Uudessa MikroPC lehdessä 9/2005 on mielenkiintoinen testi polttoasemista ja ja polttojäljen arvionnista sekä tiedon säilymisestä. Testissä paneudutaan myös siihen mitkä asemat sopivat laatulevyjen polttoon kun pyritään hyvään arkistokelpoisuuteen, sekä millä asemilla saa "käyttökelpoista joskaan ei aivan arkistokelpoista jälkeä" halpislevyille jokapäiväiseen käyttöön...

Seuraavat asemat testattiin: BenQ DW-1640, LG GSA-4163B, LiteOn SOHW-1693S, Nec ND-3540A ja Samsung TS-H552U.

http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?p=1707199&highlight=...

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 22. elokuuta 2005 @ 20:28

mvnet
Member

2 tuotearviota
_
23. elokuuta 2005 @ 04:56 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itselläni ei ole yhtään yli kuukauden vanhaa poltettua DVD-R-levyä, joten DVD-levyjen säilyvyydestä en osaa hirveesti sanoa. Muutaman elokuun alussa poltetun Verbatimin DVD-R 16X levyn kun tarkastin, niin ei laatu ainakaan minulla ole heikentynyt. Itse asiassa PI-virheet olivat jopa alhaisemmat kuin heti polton jälkeen tehdyssä tarkastuksessa.

PI-virheillähän ei ole niin kauhean suurta merkitystä levyn lukukelpoisuuden kannalta kuin PIF-virheillä. Muistaakseni se oli niin, että kunhan PI-virheet on alle 250 ja PIF-virheet alle 4, on levy vielä kohtuu hyvälaatuinen ja varmasti lukukelpoinen.

Ja itse suosittelen ainakin Lite-Onin asemallani, että nuo levyt skannataan 4X-nopeudella. Silloin ei ainakaan minulle tule yleensä niitä korkeita virhepiikkejä, joita tulee esim. 8X nopeudella skannattaessa.
mvnet
Member

2 tuotearviota
_
29. elokuuta 2005 @ 15:30 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Nuo tässä viestiketjussa mainitsemani PI- ja PIF-virheiden kuvat eivät enää näy tässä viestiketjussa. Siirsin nuo kuvat toiseen paikkaan ja tein sivuilleni ohjeet DVD-levyjen laadun testaukseen. Kuvat löytyy siis nyt osoitteesta: http://koti.mbnet.fi/mvnet/tietokoneet_kotipolttoiset_dvdt.php
jari75
Junior Member
_
6. syyskuuta 2005 @ 13:36 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
No, eilen sattui semmoinen tapaus että kävin katsomaan yhtä leffaa, Assault on Precinct 13. Ja sattui olemaan juuri tämä sama levy, jota olen tässäkin käyttänyt esimerkkinä Verbatimin (DVD-R 16x) hyvyydestä:

http://kotisivu.dnainternet.fi/aareskos/verbatim.jpg

Poltettu 2.8. LG:n GSA-4163B-asemalla, firmware a103 ja poltto-ohjelmana DVD Decrypter.

Puolessa välissä leffaa alkoi armoton pätkiminen (soittimen Philips DVP630). Levy oli ulkoisesti täysin ok, puhdistin levyn silti varmuuden vuoksi, mutta ei mitään apua. Sitten tarkistus Lite-Onin asemalla. Puolessa välissä PIF arvot nousivat useisiin satoihin, eikä testi edes mennyt kokonaan läpi, koska levy ei ollut kokonaan lukukelpoinen. Yritin ottaa dataa talteen dvd-decrypterillä. Useita yrityksiä, mutta kokonaan en saanut dataa siirrettyä koneelle. Parhaimmillaan 98% mutta ei silti täysin kokonaan. Yritin myös LG:n ja kannettavan asemilla, niillä luku tyssäsi jo paljon aikaisemmin.

Ja levy on ollut koko ajan käyttämättömänä kirjahyllyssä dvd-kotelossa.

Kiva juttu, huippulaatuinen Verbatim ja elinikä alle kuukausi... Alkaa olla niin, ettei näihin kotipolttoisiin voi luottaa enää ollenkaan. Sitä ihmettelen, että muksulle olen alkuvuodesta polttanut teletappeja ja tomi traktoreita halvoille budget levyille. Ne ovat päivittäisessä käytössä, täynnä naarmuja ja sormenjälkiä silloin tällöin pyyhitään pois. Varakappaleet on poltettu siltä varalta jos/kun ne alkavat reistailemaan. Silti ekat versiot toimivat vielä ihan hyvin..

Jotenkin alkaa tuntua siltä, että ihan sama mille levylle polttaa. Mihinkään ei voi kuitenkaan luottaa. Pitäisiköhän palata takaisin cd(ja divx)-aikaan. Vai onko kenellekään käynyt niin, että cd-levy olisi lakannut toimimasta (siis tietysti ilman fyysisiä vahinkoja)? Itselleni ei ikinä, vain niihin voi luottaa..
jari75
Junior Member
_
6. syyskuuta 2005 @ 13:47 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Vielä lisäyksenä: vasta ensimmäinen kertahan tämä oli kun olen havainnut lukukelvottomuutta tai edes pätkismistä dvd-soittimella Verbatim levyjen kanssa. Ei siinä mitään, ainahan yksittäisiä huonoja mahtuu joukkoon. Mutta kuitenkin myös muissa Verbatim levyissä on tapahtunut selvää nousua PI/PIF virheissä. Vanhimmat on poltettu kesä/heinäkuun vaihteessä. Kyllä jotain tuntuisi olevan vialla..

Voisiko nämä Nierlen "made in Taiwan" Verbatimit olla jotain feikkejä? Mites sulla mvnet, mistä olet tilannut levyt ja missä on valmistettu?
zapetu
Senior Member
_
6. syyskuuta 2005 @ 16:01 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 8. lokakuuta 2005 @ 15:18

bauer84
Junior Member
_
6. syyskuuta 2005 @ 20:08 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Oisit nyt edes peittäny ne levyjen sisällöt kunnolla. :D

Mutta tosiaan OPTODISCOR8 palaa täälläkin 4x-nopeudella hyvin muutamaa viallista yksilöä lukuunottamatta. Niille poltaan jatkossakin leffat mutta tärkeämpi data sitten Taiyo Yudenin Verbuille.
mvnet
Member

2 tuotearviota
_
7. syyskuuta 2005 @ 05:41 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Voisiko nämä Nierlen "made in Taiwan" Verbatimit olla jotain feikkejä? Mites sulla mvnet, mistä olet tilannut levyt ja missä on valmistettu?
Itse olen aina ostanut kaikki DVD-R-levyt Verkkokauppa.comista. En tiedä, missä ne on valmistettu. Lukeeko valmistusmaa jossain levyssä vai pakkauksessa. Verbatimin DVD-R-levyt on tullut aina spindle-koteloissa, enkä nähnyt ainakaan levyissä merkkiä valmistusmaasta ja pakkauksen kaikki pahviliuskat on jo roskissa.

Aika kummallista on kyllä, että Verbatimin DVD-levy menee huonoksi noin äkkiä. Tätähän se kyllä on aina kaiken tekniikan kanssa, että aina tulee yllätyksiä. Voisiko poltto-ohjelmassasi (DVD Decrypter) olla jotain vikaa? Oletko polttanut yhtään levyä käyttäen Neroa? Aika kumma kyllä, että jos levyn PIE/PIF-arvot ovat olleet polton jälkeen niin hyviä kun otamassasi kuvaajassa näkyi, niin miten vika voisi olla poltto-ohjelmassakaan. Taitaa jäädä syy mysteeriksi.

Täytyy tässä itsekin skannailla ja kokeilla toistaa vähän väliä noita levyjä. Jos tulee jotain dramaattisia muutoksia, pistän siitä juttua nettisivuilleni ja tänne. Itselläni ei siis ole kuin muutaman kuukauden vanhoja poltettuja levyjä, joten paljoa en osaa sanoa niiden säilyvyydestä.

--
http://koti.mbnet.fi/mvnet/tietokoneet_kotipolttoiset_dvdt.php
zapetu
Senior Member
_
7. syyskuuta 2005 @ 06:00 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Itse olen aina ostanut kaikki DVD-R-levyt Verkkokauppa.comista. En tiedä, missä ne on valmistettu. Lukeeko valmistusmaa jossain levyssä vai pakkauksessa. Verbatimin DVD-R-levyt on tullut aina spindle-koteloissa, enkä nähnyt ainakaan levyissä merkkiä valmistusmaasta ja pakkauksen kaikki pahviliuskat on jo roskissa.
Itsekin olen tilannut kaikki Verbatimit verkkokaupasta ja kyljessä on spindleissä lukenut aina "made in india" ja hyvin on toiminut kaikki levyt. Nyt sain kuitenkin yhden paketin "made in taiwan" DVD+RW levyjä ja heti tuli ongelmia...
jari75
Junior Member
_
7. syyskuuta 2005 @ 11:32 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Quote:
Oletko polttanut yhtään levyä käyttäen Neroa? Aika kumma kyllä, että jos levyn PIE/PIF-arvot ovat olleet polton jälkeen niin hyviä kun otamassasi kuvaajassa näkyi, niin miten vika voisi olla poltto-ohjelmassakaan. Taitaa jäädä syy mysteeriksi.
Joo, se valmistusmaa näkyy pelkästään niissä paketin pahviliuskoissa, ei levyissä. Nerollakin olen polttanut, mutta en ole havainnut sillä olevan mitään vaikutusta. Laatu tuntuu heikkenevän ja joskus jopa todella nopeasti, käytti mitä tahansa levymerkkiä, poltto-ohjelmaa tai poltto-asemaa.

Teen nyt lähipäivinä tuonne toisen ketjun (http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/205205) puolelle laatuseurannan samaan tapaan kuin zapetu. Luultavasti nähdään järkyttäviä tuloksia jo hyvin lyhyessä ajassa. Otan mukaan 2kpl Ridisc RitekG04 -levyjä ja 2 kpl Verbatimeja (toivottavasti mulla on kotona vielä polttamattomia näitä 16x dvd-r levyjä). Polttoasemina siis LG GSA 4163b (a105) ja Lite-On 1673S (js07). Poltto-ohjelmana Nero (tuorein päivitys) ja polttonopeus 4x.

Palaan asiaan lähipäivinä toisen ketjun puolella..
mvnet
Member

2 tuotearviota
_
7. syyskuuta 2005 @ 12:28 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itse skannasin nyt myös omat noin kuukausi sitten poltetut Verbatim DVD-R 16X-levyt. LG:n asemalla 4X-nopeudella poltetuissa levyt eivät olleet huonontuneet yhtään. Itse asiassa arvot olivat jopa hieman pienempiä kuin heti polton jälkeen tehdyssä skannauksessa. Lite-Onin asemalla 8X-nopeudella poltetut levyissä PIE-arvot ovat taasen nousseet hieman. Parhainta jälkeä tulee siis mielestäni LG:n asemalla 4X-nopeudella poltettaessa. Skannaukset kannattaa aina tehdä Lite-Onin asemilla 4X-nopeudella - silloin tulee vähiten virhepiikkejä.

Skannaustulokseni ovat nähtävillä osoitteessa:
http://koti.mbnet.fi/mvnet/tietokoneet_kotipolttoiset_dvdt.php#te...

Skannailen nyt noita levyjä noin muutaman kuukauden välein ja tuloksen on aina nähtävillä edellä mainitussa osoitteessa. Pistän sivuilleni myös juttua, jos huomaan levyjen laadun huonontuneen dramaattisesti aikaisemmin.
vmj88
Junior Member
_
13. lokakuuta 2005 @ 14:15 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Kumpia levyjä kannattaisi ostaa, että saisin ps2 backup varmasti toimii kunnolla verbatim dvd-r 8x vai 16x.
Polttava on Lite-on dvdrw sohw-832s vpde.
Ennen käytin maxell:in dvd-r levyjä mut aika kehnoja levyjä.
Voipi väärä alue missä tätä kysyn mut kysyn kuitenki.

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 13. lokakuuta 2005 @ 14:15

mvnet
Member

2 tuotearviota
_
13. lokakuuta 2005 @ 15:16 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Jos tilaat levyjä esim. Verkkokauppa.comista suoratoimituksena Tallinnasta, ei sieltä saa varmaan enää edes tilattua 8X-levyjä. Vähän kun kattelin noita myynnissä olevia levyjä, niin 8X-levyjä ei saa tilatua enää kuin 5 kpl erässä ja printable-levyinä 50 kpl. Printable levyjä kannattaa välttää, jos ei ihan välttämättä niitä tarvitse. Monet ovat valittaneet, että ne on ehkä vähän huonompilaatuisia kuin normaalit levyt. Tää perustuu ihan muiden puheisiin - ei ole mitään omakohtaista kokemusta niiden huonommuudesta.

Käytännössä 16X- ja 8X-levyissä ei ole juuri eroa, hintakin on aika sama. Levyn maksiminopeudella ei muutenkaan yleensä kannata polttaa. Itse käytän Verbun 16X-levyjä ja kirjoitan ne aina 4X-nopeudella kun sillä tulee parasta jälkeä LG:n asemallani.

Tuosta Lite-Onin asemastasi en tiedä, millaista jälkeä se kirjoittaa. Se, millaista jälkeä levylle tulee poltettua, riippuu aika paljon itse kirjoittavasta asemasta. Itse vaihdoin vähän aikaa sitten Lite-On SOHW-1633S -asemani LG GSA 4163B-asemaan, koska Lite-Onin polttolaatu oli aika välttävää. 50 euron panos huippulaatuiseen asemaan ei tuntunut edes pahalta.
vmj88
Junior Member
_
14. lokakuuta 2005 @ 12:09 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
no juu, kiitosksia vaan.
Taidan tilata nierle:stä verbatim-16x.
Senior Member
_
14. lokakuuta 2005 @ 12:22 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
en jaksanut lukea läpi koko viestiketjua joten jos tämä sama asia on jo tullut julki niin pahoittelen asian toistoa.

undercover on tehnyt testiä noilla Verbatim 16x aihioilla:
http://www.nefernetti.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=202

Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 14. lokakuuta 2005 @ 12:23

Mainos
_
__

_
Member

5 tuotearviota
_
25. lokakuuta 2005 @ 08:04 _ Linkki tähän viestiin    Lähetä käyttäjälle yksityisviesti   
Itselläni noita levyjä ja koneen mukana tullut ohjelma (Record Now) polttaa ne vain 4-kertaisella nopeudella, mutta Nero polttaa 16 kertaisella nopeudella..

Pöytäkone (HP Pavilion t.860.fi):
(LG 19" TFT) - (P4 3.4GHz) - (MSI 7600GT) - (4 x 1024 Mb DDR 400) - (500Gb + 250Gb + 250Gb) - (LightScribe DL DVD Writer) - (Windows XP Home Edition,Fin + Windows Vista Ultimate, Fin)

Läppäri (Acer Aspire 9301 WSMi):
(17"Laajakuva) - (2.00GHz) - (1024Mb DDR2) - (120Gb) - (1.3MP integroitu webkamera) - (Windows XP Media Center,Fin)

8/1 Mbit

Sivu:<12
Aiheeseen liittyviä linkkejä
Uusimman DVD Shrinkin löydät täältä!
afterdawn.com > keskustelu > digitaalinen video > dvd-r -keskustelu > verbatim dvd-r 16x

Apua ongelmiin: AfterDawnin keskustelualueet | AfterDawnin Vastaukset
Uutiset: IT-alan uutiset | Uutisia puhelimista
Musiikkia: MP3Lizard.com
Tuotearviot: Laitevertailu | Vertaa puhelimia | Vertaa kännykkäliittymiä
Pelit: Pelitiedostot, pelidemot ja trailerit
Ohjelmat: download.fi | AfterDawnin ohjelma-alueet
International: AfterDawn in English | Software downloads | Free, legal MP3s | AfterDawn på svenska
RSS -syötteet: AfterDawnin uutiset | Uusimmat ohjelmapäivitykset | Keskustelualueiden viestit
Tietoja: Tietoa AfterDawn Oy:stä | Mainosta sivuillamme | Sivuston käyttöehdot ja tietoja yksityisyydensuojasta
Ota yhteyttä: Lähetä palautetta | Ota yhteyttä mainosmyyntiimme

© 1999-2025 AfterDawn Oy