kaveri on juuri ostanut uuden kannettavan ja on tulossa meille, koska haluaisi päästä surffailemaan omalla koneellaan. hänellä on netti kotona, mutta ei ole vielä ehtinyt asentaa adsl-softaa, tai miksi sitä nyt kutsutaankaan. voiko netin asentaa ilman ongelmia minun kotonani, vai vaaditaanko asennukseen oma linja. Voi olla typerä kysymys, mutta typerä voi olla kysyjäkin:p
Mikähän käyttöjärjestelmä mahtaa olla kyseessä...??
Windowssissa homma toimii yleensä niin (oletan, että käytetään DHCP:tä ja verkkokortti tunnistetaan windozen puolesta), että verkkopiuha kiinni koneeseen ja nettiin surffailemaan...linux puolella voi joutua vähän säätämään...windowssissa kannattaa kuitenkin muistaa, että ilman palomuuria ei kannata konetta verkkoon laittaa...
EDIT:
Quote:voiko netin asentaa ilman ongelmia minun kotonani, vai vaaditaanko asennukseen oma linja.
Mitään omaa linjaa ei tarvita...jos nyt oikein ymmärsin, että mitä tarkoitit...
Vaikuttaahan tuohon myös se, millä tekniikalla teidän nettiyhteydet on toteutettu (kaapeli, homepna, dsl). Eri palveluntarjoajillahan on erilaiset asetukset ja liittymäntekniikasta riippuen saatetaan tarvita erilaiset modeemit.
Lisäksi jos sinä surffailet sisäisellä adslmodeemilla ei yhteydestäsi ole mitään iloa läppärillä, jossa on vain verkkokortti (ellet toki vedä piuhaa oman koneesi verkkokorttiin ja jaa yhteyttä).
Jos sinulla on ulkoinen modeemi, niin pitäisi onnistua, mutta todennäköisesti pitää säätää tcp/ip-asetuksia. Palveluntarjoajasi asennusohjeista löytyy ohjeet tähän.
Kannattaa siis tosiaan kysyessä kertoa mitä rautaa on käytössä, käyttis ja mitkä liittymät. Olisi vastaaminen helpompaa :)
pahoittelen.. oletin turhaan kysymyksen olevan liian simppeli...
eli käytössä on ulkoinen adsl-päätelaite ja kummastakin koneesta löytyy 10/100-verkkokortti. käyttöjärjestelmänä toimii winXP pro kummassakin. kysymys todellakin koski juurikin asetuksia, eli jos asennuksen tekee minun linjallani, niin tuleeko tcp/ip metkuja uudella koneella sitten kaverin kotona?