Tietokone autoon?!?!?
|
|
w1ll3m
Junior Member
|
3. elokuuta 2005 @ 07:28 |
Linkki tähän viestiin
|
Elikkä oisko kellää mitää tietoo miten onnistuu/kokemusta tai oiskoha missää mahollisesti ohjeita siihe...
"Mikä tätä mun matopurkkia vaivaa?"
|
Senior Member
|
3. elokuuta 2005 @ 08:12 |
Linkki tähän viestiin
|
Tekemällähän se onnistuu. Turhaa alkaa tuollaisiin modauksiin kyselemään ohjeita, vaan alkaa suoraan itse suunnittelemaan asiaa. Suurimmat tekniset ongelmat lienevät virransyöttö ja kovalevyjen iskunvaimennus, ainakin näin pikaisesti kuvittelisin. Tft-näyttöhän luonnollisesti upotetaan joko apukuskin hansikaslokeron yläpuolelle tai sitten jommankumman etupenkin selkänojaan. Tai sitten ei, josset itse niin halua...
|
Senior Member
|
3. elokuuta 2005 @ 09:30 |
Linkki tähän viestiin
|
Tft näytöksi vois olla hyvä joku 7tuumainen, tuurissa oli niitä muunnissä, hintaa oli joku 170?.
|
w1ll3m
Junior Member
|
3. elokuuta 2005 @ 20:34 |
Linkki tähän viestiin
|
jep jep, ei nois näyttö jutuis just ookkaa mitää ongelmaa, eikä sijoittelussa sun muussa, nimenomaan virransyötös ja tollases... no kai se on ruvettava väsää ja kehittelee!! Savun hälvettyä, tarkastamme kytkennät :)
"Mikä tätä mun matopurkkia vaivaa?"
|
Senior Member
|
3. elokuuta 2005 @ 20:49 |
Linkki tähän viestiin
|
Joku elektroniikasta perilläoleva voisi varmaan melko helposti rakentaa autokäyttöön sopivan 'virtalähteen' eli yksinkertaisesti regulaattoripiirit jotka tekee 12 voltin jännitteestä sopivat jännitteet tietokoneelle, johtonipun saisi helposti vanhasta virtalähteestä. Eli kun tarvittavat jännitteet on 3,3 volttia, 5 volttia ja 12 volttia pystytään ne kaikki saamaan suoraan 12 voltin jännitteestä tiputtamalla sopivaksi...?
AMD X2 5000+ black edition @ 3100mhz
|
Senior Member
|
3. elokuuta 2005 @ 20:58 |
Linkki tähän viestiin
|
Ja ennenkuin joku menee ja pelkästään alentaa jännitteitä jollain, niin muistakaahan ne virtapiikit ottaa huomioon, auton virransyöttö kun useimmiten on sen verta oikukas että jännitteet ja virrat heittelehtivät paljonkin. Toteutuksesta en osaa suoralta kädeltä sanoa mitään.
|
ricardo
Suspended due to non-functional email address
|
3. elokuuta 2005 @ 21:26 |
Linkki tähän viestiin
|
Virtapuolelle kelpo vaihtoehto on myös hyvälaatuinen n. 300w:n invertteri.Pienikokoinen ja suht edullinen.
|
Senior Member
|
3. elokuuta 2005 @ 21:40 |
Linkki tähän viestiin
|
Autossa jännite vaihtelee sammuksissa olevasta 12 voltista käynnissä olevan auton 14 volttiin, suuria jännitepiikkejä siinä ei kyllä yleensä ole. Mutta juuri tuon jännitteen vaihtelun vuoksi tarkoitinkin jännitteen alentamista regulaattoripiireillä eikä pelkillä vastuksilla, regulaattoreista ei kyllä mulla tarkempaa tietoa ole, mutta käsittääkseni ne pitävät ulostulojännitteen vakiona syöttöjännitteen vaihtelusta riippumatta.
Invertterihän se olisi helpoin keino, mutta haittapuolena on sen ylimääräinen virrankulutus.
Oikeastaan kaikkein helpoinhan se olis rakentaa valmiista minipc rungosta, tuossa esim. yksi edullinen:
http://www.ipcmax.com/product_info.php?products_id=69
AMD X2 5000+ black edition @ 3100mhz
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 3. elokuuta 2005 @ 21:56
|
Costi
Junior Member
|
3. elokuuta 2005 @ 22:05 |
Linkki tähän viestiin
|
Mites hiiri, ei oikein rotalle löydy tilaa, ja läppäreistä tuttu kosketushiiri(?), ei ehkä ole kovin helppokäyttöinen, auto kuitenkin pomppii sen verran.
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
3. elokuuta 2005 @ 23:41 |
Linkki tähän viestiin
|
Hiiren korvikkeeksi voisi kokeilla pallo-ohjainta (esim. http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=1541404807548 ).
Käytöstä tietysti riippuu, tarvitseeko hiirtä lainkaan, vai pärjäisikö langattomalla näppiksellä (vaikka aktivoimalla vammaistoiminnoista Mouse Keys) tai esim. ATIn radio-kauko-ohjaimella (jollainen tässä kuvassa pienenä näkyy, en nyt jaksa hakea parempaa http://www.bdog.fi/netstore/tuotekuvat/06899.jpg ).
Itse koneeksi voisi harkita myös pienikokoista ITX-emoa, joka ei tarvitse kuin 12 V:n jännitesyötön, olikohan se tuo TC-sarja? ( http://www.coolputer.fi/tuotteet.asp?C=13 ).
Myös valmis läppäri, josta lisänäyttö takapenkille, voisi olla helppo ratkaisu.
Powerin rakentamisessa haastetta lisää suuri virran tarve (prossusta riippuen jopa yli 50 A). Autossa myös usein esiintyy jännitepiikkejä, jopa 40 V kestäviä komponentteja on mennyt tutuilla autossa rikki. Joku valmis "12 VDC - 12 VDC" hakkurimoduuli voisi olla hyvä ratkaisu, ellei sellaista itse osaa rakentaa ( jotain tämän tapaista http://fi.farnell.com/productimages/farnell/standard/42260751.jpg ). Tasasähköstä ATX-jännitteet tekeviäkin powereita löytyy toki valmiinakin, esim. http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/it.A/id.291/.f , http://linitx.com/index.php?cPath=88_58 tai http://www.powerstream.com/DC_PC.htm )
Näytön kohdalla (ja miksei kiintolevynkin) kannattaa muistaa, että läheskään kaikki litteät näytöt eivät tykkää pakkasesta.
Kiintolevyksi luonnollisesti 2.5 tuumainen "läppäri"malli tai vielä parempi olisi käyttää pelkkiä muistikortteja, jos budjetti kestää. Buuttaavaksi kortiksi vaikka http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0568216109745 ja massamuistiksi joku CF/MMC/SD-kortti(?). Käyttis pitäisi kyllä optimoida aika pieneksi, että mahtuu tuollaiselle. Monet uudet emot osaavat kai buutata USB:kin kautta, mikä lisää mahdollisuuksia.
Edit: linkkejä lähinnä lisätty
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 5. elokuuta 2005 @ 20:45
|
gizm0
Member
4 tuotearviota
|
4. elokuuta 2005 @ 04:27 |
Linkki tähän viestiin
|
Lueskelin tässä teidän artikkeleita ja ajattelinkin kysäistä paria juttua kyseisestä asiasta.
Kestääkö jotkut TFT näytöt Suomen -20C> pakkasia?
Eikö myös luulisia että monet komponentit eivät kovasti tykkää kosteudesta ja lämmönvaihtelusta (esim. kovalevy)? Ainakin kovalevyjen kohdalla olen itse havainnut, että kova lämpötilan vaihtelu voi kovalevyjen kotelon sisäpuolelle muodostaa kosteutta tms. Tämä ongelma voisi siis ilmetä talvisin, kun auto on kylmä ja autoa pistetään päälle ja lämmitetään lämpimäksi.
Näkisin itse suurimpana ongelmana näissä tuo lämpötilan vaihtelun ja ilman kosteuden.
When you dream there are no rules. People can fly. Anything can happen. Sometimes there's a moment as you're waking and you become aware of the real world around you, but you are still dreaming. You may think you can fly but you better not try.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 4. elokuuta 2005 @ 06:40
|
Member
|
4. elokuuta 2005 @ 05:11 |
Linkki tähän viestiin
|
|
gizm0
Member
4 tuotearviota
|
4. elokuuta 2005 @ 05:21 |
Linkki tähän viestiin
|
Tuo kyseinen auto onkin ollut monilla messuilla ja lehdissä.
When you dream there are no rules. People can fly. Anything can happen. Sometimes there's a moment as you're waking and you become aware of the real world around you, but you are still dreaming. You may think you can fly but you better not try.
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
4. elokuuta 2005 @ 09:43 |
Linkki tähän viestiin
|
Pakkasessa toimivissa nestekiteeseen perustuvissa näytöissä pitänee olla joku sisäinen lämmitinratkaisu, jäätyessään LCD ei toimi ja voi kai pahimmillaan mennä jopa rikki. Lisäksi toiminta merkittävästi hidastuu kylmässä ja muutenkin kuvanlaatu yleensä heikkenee.
Kosteus ja lämmönvaihtelu ovat varmaan jonkinasteinen ongelma kiintolevylle. Luultavasti luotettavuus vaatii senkin pitämistä sähköissä vaikkei konetta käytetäkään, jolloin levy lämmittää itsensä. Kosteushan tiivistyy ympäristöään kylmempään pintaan.
Pakkanen VOI aiheuttaa ongelmia kaikelle muullekin kaupalliselle elektroniikalle, tavalliset kaupalliset komponentit on monesti speksattu toimimaan vain 0ºC:sta 70ºC:een. (Teollisuuskomponenteilla tyypillinen alue onkin jo -40..+85ºC ja sotilaskäytössä -55..+115ºC.)
Ihanteellista olisi varmaan kotelointia ja virransyöttöä miettiessä päästä siihen, että kaikki koneen osat pysyisivät plussan puolella ja hieman ympäristöään lämpöisempänä. Aku(i)lta se tietysti vaatii paljon kapasiteettiä.
Sähkönsyötön, -varastoinnin, jäähdytyksen ja kotelon suunnittelu helpottuu kuitenkin oleellisesti, jos käyttää autossa mahdollisimman pienitehonkulutuksellista prossua.
Kun gigahertsin VIA-prossu vie alle 10 W sähköä, vanhemmatkin Athlonit/P4:t vievät 40-70 W (esim. Athlon Thunderbird 750 MHz 44W), Pena M 760 21 W ja uudet 2-ydin Athlonit/P4:t yli 100W, ja sen laskentateho riittää DVD/AVI-katseluun, niin itse lähtisin varmaan tuollaisesta liikkeelle.
Viestiä on muokattu lähettämisen jälkeen. Viimeisin muokkaus 5. elokuuta 2005 @ 20:43
|
gizm0
Member
4 tuotearviota
|
4. elokuuta 2005 @ 10:08 |
Linkki tähän viestiin
|
Vaihtoehtonahan olisi, että veisi koneen aina muualle kun auto on pysähdyksissä tai ajaisi sen autotalliin tms. :D.
Tuo kovalevy ongelmahan oikeastaan ratkeaisi sillä, että tietokoneessa olisi joku rack-asema tms. Tämän voisi sitten viedä lämpöiseen mukanaan.
When you dream there are no rules. People can fly. Anything can happen. Sometimes there's a moment as you're waking and you become aware of the real world around you, but you are still dreaming. You may think you can fly but you better not try.
|
Senior Member
|
5. elokuuta 2005 @ 08:12 |
Linkki tähän viestiin
|
|
wipe2000
AfterDawn Addict
15 tuotearviota
|
5. elokuuta 2005 @ 20:33 |
Linkki tähän viestiin
|
Näköjään 0..50ºC on VIA:n EPIA-emolevyillekin vain luvattu toiminta-lämpötilaksi. ( http://www.viaembedded.com/product/epia_tc_spec.jsp?motherboardId=201 )
Kyllähän tuollaisen pienikokoisen koneen tosiaan helposti irrottaakin aina pakkasilla, mutta hankaloittaa se käyttöä merkittävästi. Toisaalta pakkanen tuskin(?) rikkoo muita komponentteja kuin näyttöä tai kovoa, joten pakkasella kone ei vaan toimisi, ja kovo voisi olla USBin päässä tai siirtokelkassa. Ja nuo EPIAthan osaavat buutata USB-muististakin, ainakin periaatteessa.
|
Mainos
|
  |
|
ptp2
Member
|
6. elokuuta 2005 @ 11:11 |
Linkki tähän viestiin
|
Miten saisin minun kannettavan compaq armada 7800 kannettavan toimimaan autossa halvalla. Koneessa on sellainen kolmireikäinen virtajohto. minulla on semmoinen bilteman muuntaja joka olisi hyvä mutta kun siinä ei ole semmoista liitäntää
|